PMT o organizacji półek z alkoholami

Duże pole do realizacji i sprawdzenia możliwości dają ekspozycje win. – Spotykane warianty organizacji regałów to podział na wina białe, czerwone i różowe, a w ramach tego podział na regiony pochodzenia. Inną opcją ustawienia, celującą bardziej w koneserskie upodobania, jest kategoryzacja win tylko pod kątem regionu pochodzenia. Ciekawy przykład stanowić może sieć Makro, która w swoich punktach proponuje ofertę win zlokalizowanych na ławach z podziałem na pochodzenie; na centralnych ekspozycjach znajdują się wina pochodzące ze Starego Kontynentu, na ławie zewnętrznej ograniczającej stoisko wina pochodzące z Nowego Świata. Wewnątrz tych półek znajdujemy kategorie podziału na regiony danego kontynentu. Na zewnętrznych regałach natomiast zostały zlokalizowane wina z niższej półki cenowej bądź rozlewane w kraju – mówi – mówi Klaudyna Malisz.

Najczęściej spotykanym planem ekspozycji jest tradycyjny podział regałów z winami na regiony, z jakich pochodzą. Czasami stosuje się cenowe oznaczenia kolorystyczne dla wyróżnienia podziału na wina słodkie i wytrawne, np. czerwony kolor ceny oznacza wina wytrawne, żółty słodkie, niebieski półsłodkie. Klucz ekspozycji, jakim jest rejon i rodzaj wina, ułatwia klientowi bezbłędną identyfikację i dotarcie do ulubionych gatunków. – Z kolei pomysł organizacji półki z podziałem na regiony pochodzenia trunków stanowi w sprzedaży rodzaj intrygującej zagadki dla klienta. Nieujawnianie wprost wszelkich informacji o produkcie wzmacnia pragnienie poszukiwania i poznania nowych smaków, co wycelowane jest w grupę konsumentów, jaką są koneserzy i kolekcjonerzy trunków.

Ekspozycje alkoholi czystych rządzą się prawem wysokości ceny. W regałach z tym asortymentem produkty luksusowe tej kategorii zajmują półki najwyższe, osobną grupę stanowią wódki Premium, kolejną, najniższą wódki standardowe, najtańsze. Wśród dostawców panuje tutaj rywalizacja, bowiem każdy face produktu ma szansę zwiększyć sprzedaż. – Ekspozycje wódek są najczęściej wielofacingowe w obrębie jednej półki, rzadziej spotyka się zblokowanie asortymentu od górnej do dolnej półki – tłumaczy – mówi Klaudyna Malisz.
Jej zdaniem wysoka półka oznacza się specyficzną organizacją. Zazwyczaj ekspozycję umieszcza się w pobliżu kas, czasem wręcz za ladą. W tym przypadku małe znaczenie mają ilości twarzy danych produktów, ważniejsza jest oferta i dostępność. Klient może kierować się dwoma powodami zakupu; może szukać wśród tej kategorii ulubionego alkoholu dla siebie lub pomysłu na prezent. – Prezentowanie dobrych alkoholi na okazje wszelakie stało się bowiem nie tylko modne, w niektórych kręgach konsumentów wręcz pożądane. Oczekuje się zatem, aby stoisko posiadało bogaty wybór trunków luksusowych, zarówno przeznaczonych dla mężczyzn (np. whisky) jak i kobiet (np. likiery). Z racji wysokiej ceny, jak również mniejszej rotacji, dla skuteczności handlu tymi produktami większe znaczenie ma zatem ciekawa oferta niż wielkość ekspozycji. Z tych przyczyn producenci często decydują się na sprzedaż alkoholi luksusowych w zestawach. Może to być markowy zestaw whisky ze szklanką czy wódki z piersiówką.

Ciekawym pomysłem na uatrakcyjnienie sprzedaży jest także produkt o wyjątkowym wyglądzie, w niestandardowej szacie lub oryginalnym opakowaniu, np. w drewnianej skrzynce czy np. w puszce. Typowe stoisko najczęściej posiada w centrum niski regał, na którym eksponuje się alkohole mniej popularne: wódki kolorowe, nalewki, giny, likiery, winiaki, wermuty, napoje RTD (ready to drink). – W takim miejscu znajdą także swoją lokalizację wina musujące sprzedawane poza sezonem. (W okresie noworocznym wina musujące zyskają większe i bardziej atrakcyjne ekspozycje zarówno na dziale, jak i w ogródkach na strefach promocyjnych). Regał ten daje także możliwość zainstalowania dodatkowych specjalnych ekspozycji, jakimi mogą być zabudowy końcówek – mówi Klaudyna Malisz.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016