400 mln euro na inwestycje

Niezrażeni szalejącym kryzysem, ogłaszają Państwo plany realizacji jednego z największych i najkosztowniejszych projektów komercyjnych w Polsce. Jak wygląda strategia i harmonogram inwestycyjny Neinvera w naszym kraju?
Plany inwestycyjne Neinvera w Polsce zakładają przede wszystkim zaangażowanie firmy w projekty innowacyjne, budujące naszą pozycję w różnych sektorach rynku nieruchomości. Będziemy dalej rozwijać formaty handlowe, które już się sprawdziły, jak na przykład parki Futura czy centra outlet, ale szukamy możliwości rozwoju także w innych kierunkach. Efektem takich analiz jest projekt w Katowicach, w tym momencie najważniejsza inwestycja firmy w Polsce. Ukończenie I fazy projektu, czyli oddanie do użytku dworca kolejowego, jest zaplanowane na maj 2012 roku. W kolejnych etapach zostaną ukończone galeria handlowa (IV kwartał 2012 roku) oraz budynek biurowy (IV kwartał 2013 roku). Koszt tej inwestycji to ok. 240 milionów euro. Łącznie do 2013 roku zainwestujemy w Polsce ponad 400 milionów euro.
 

Na jakie inwestycje zostanie przeznaczona reszta tej kwoty?
W 2010 roku planujemy rozpoczęcie budowy centrum outlet Factory na warszawskim Annopolu oraz parku handlowego Futura połączonego z centrum outlet w Krakowie. Otwarcie obu obiektów ma nastąpić w 2011 roku. Drugi już nasz outlet w stolicy będzie liczyć 14 000 mkw. Krakowski kompleks to z kolei 44 000 mkw. powierzchni handlowej rozmieszczonej na dwóch poziomach, w tym 22 000 mkw. centrum outlet ze 120 sklepami. Koszty inwestycji to odpowiednio: niemal 35 mln euro i ponad 76 mln euro.
 

W tych trudnych dla deweloperów czasach nie mają Państwo kłopotów ze znalezieniem najemców do tych projektów?
Trwa proces komercjalizacji obu inwestycji. Jesteśmy bardzo zadowoleni z jego przebiegu, na pewno będziemy mieli bardzo interesujący zestaw najemców, szykujemy również kilka rynkowych premier.
 

Czy oznacza to, że outletów kryzys nie dotyka?
Rynek centrów outlet, pomimo kryzysu gospodarczego, rozwija się bez przeszkód. W porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła liczba osób odwiedzających nasze centra. Wzrost ten sięga nawet 30 proc. Obserwujemy również systematyczny wzrost obrotów. Dobre wyniki centrów outlet owocują zwiększonym zainteresowaniem obecnością w centrach ze strony nowych marek sieci handlowych. Są to często firmy o ugruntowanej pozycji na rynku i rozwiniętej sieci dystrybucji w tradycyjnych kanałach handlowych. W ostatnim czasie w naszych obiektach pojawiły się m.in. takie marki, jak: Tally Weijl, La Senza czy S.Oliver. Z naszych obserwacji rynku wynika, że ten trend będzie się nasilał, kolejni operatorzy przygotowują się do rozwinięcia konceptu outlet, a my jesteśmy gotowi na przyjęcie ich do naszych centrów.
 

Miniony rok Neinver zakończył przejęciem największego centrum wyprzedażowego w Niemczech – Zweibrücken Designer Outlet. Po tym przejęciu w Państwa portfolio pojawiła się nowa marka…
Na rynkach europejskich działamy we wszystkich najważniejszych segmentach rynku. Obecnie koncentrujemy się zwłaszcza na działalności w segmencie centrów outlet. Jesteśmy już drugim co do wielkości operatorem tego formatu handlowego w Europie. W tym sektorze również szukamy nowych rozwiązań i nowatorskich koncepcji. W efekcie prowadzonych przez nas analiz sytuacji rynkowej zdecydowaliśmy się na wprowadzenie na rynek europejski nowej marki The Style Outlets. Pod tym szyldem będą funkcjonować nasze centra outlet w Niemczech, Włoszech i Portugalii.
 

Jaka jest koncepcja centrów pod szyldem The Style Outlets?
Pod tą marką Neinver skonsolidował swoje projekty w Niemczech, Włoszech, Portugalii i przyszłe, które będą powstawały we Francji. Podstawowymi założeniami marki The Style Outlets jest wysoki standard oferty oraz nowatorskie podejście. Centra The Style Outlets oferują szeroki wybór produktów marek luksusowych. Cechuje je nowoczesna architektura oraz eleganckie i stylowe wnętrza. Przestrzenie wspólne są zaprojektowane tak, aby jak najlepiej służyć klientom oraz oddawać atmosferę ekskluzywnych zakupów.
Czy Neinver zamierza wprowadzić ten format również na polski rynek?
Na polskim rynku – podobnie jak w Hiszpanii – doskonale sprawdza się format centrów outlet Factory. Jest to bardzo obiecujący koncept handlowy, który rozwija się i wciąż poszerza swoje oddziaływanie. Nie wykluczamy jednak, że wraz z dalszym rozwojem rynku koncept The Style Outlets będzie również rozwijany w Polsce.
 

Kiedy polski rynek dojrzeje do tego typu centrów wyprzedażowych?
Spodziewamy się, że wraz z rozwojem sieci dystrybucji marek luksusowych, polski rynek będzie podążał w podobnym kierunku jak w Europie Zachodniej. Oczywiście, jest to kwestia kilku lat, nie najbliższej przyszłości. Wśród polskich konsumentów wzrasta zainteresowanie produktami z „wyższej półki”. Polacy doceniają dobre marki, ale poszukują również okazji. Wiemy to, bo Polacy są częstymi klientami na przykład naszego centrum outlet w niemieckim Zweibrucken. Zainteresowanie marek luksusowych centrami outlet na pewno wpłynie na dalszy rozwój tego sektora.
 

Dziękuję za rozmowę
Robert Posytek

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016