Siła gastronomii w centrach

Forum w Gliwicach to jedno z największych centrów handlowych na Śląsku. Na blisko 43 tys. mkw. zostało ulokowanych około 140 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych, hipermarket Carrefour i 13-salowe kino Cinema City. Mając na względzie rozwój cywilizacyjny, przyspieszenie tempa życia, zmianę zachowań konsumenckich, a przede wszystkim zwiększenie ich oczekiwań względem centrów handlowych, stanęliśmy przed zadaniem stworzenia wyjątkowej przestrzeni gastronomicznej. Między innymi temu miały służyć badania – tłumaczyła na Shopping Center Forum Agnieszka Mielcarz, dyrektor CH Forum.
 

Mimo iż Śląsk jest regionem specyficznym, mieszkańcy są przywiązani do tradycji, a wielu z nich preferuje kuchnię domową, ostateczne wybory konsumenckie paradoksalnie nie potwierdziły wstępnych deklaracji ankietowanych. – Już na etapie wyboru Ślązacy podejmują decyzje, których można się spodziewać obserwując zachowania w całym kraju – zauważyła Mielcarz.
I tak 56 proc. pytanych deklaruje, że jada poza domem, co odpowiada średniej ogólnopolskiej kształtującej się na poziomie ok. 50 proc. (źródło GFK Polonia). Pozostali nie decydują się na takie rozwiązanie z powodów ekonomicznych bądź preferują kuchnię domową. – Naszym celem jest dotarcie do tej grupy osób, które uważają, że oferta food courtu nie jest dla nich. Postaramy się zaspokoić jak największą liczbę oczekiwań naszych klientów – podsumowała Agnieszka Mielcarz.
 

Potwierdzeniem wcześniej stawianych tez, dotyczących mocno zakorzenionej tradycji oraz wartości rodzinnych, jest preferowanie kuchni polskiej i śląskiej, sięganie po takie dania deklaruje ponad połowa ankietowanych – odpowiednio 63 proc. i 51 proc. – co w porównaniu z badaniami ogólnopolskimi daje dużą różnicę, gdyż podobne przywiązanie do tradycji deklaruje zaledwie 25 proc. ogółu Polaków. W kolejnych wyborach Ślązacy nie są tak różni od reszty kraju: kuchnię włoską preferuje 31 proc. mieszkańców regionu (21 proc. Polaków ogółem), a orientalną 17 proc. (13 proc.). – Stosunkowo dużą różnicę obserwujemy w podejściu do tzw. fast foodów. O ile w wartościach procentowych różnica jest niewielka jeśli chodzi o Śląsk (22 proc.) i Polskę ogólnie (26 proc.), o tyle dla Ślązaków ten typ kuchni jest dopiero czwartym w hierarchii wyborów, a dla reszty Polaków pierwszym – podsumowała Mielcarz.
 

Mimo że kuchnia polska, tradycyjna oraz śląska zwyciężyły w rankingu popularności, najczęściej wymieniane są znane marki sieciowe: McDonald’s, KFC, Pizza Hut oraz Sphinx. – Jeśli porównamy deklaracje mieszkańców Górnego Śląska dotyczące preferencji kulinarnych, dość zaskakujące wydaje się wskazanie na ulubione marki. Oczywiście mając na względzie nasycenie rynku oraz popularność tych brandów, podobnych odpowiedzi należało się spodziewać – interpretowała dyrektor CH Forum.
 

Mieszkańcy Śląska najczęściej jadają w towarzystwie rodziny i znajomych. 20 proc. z nich udaje się na obiad z partnerem czy partnerką, a 18 proc. jada samotnie. Jednorazowo na konsumpcję wydają od 16 do 50 zł, ale spora grupa przeznacza na ten cel więcej niż 100 zł. Do najważniejszych determinantów wyboru lokalu ankietowani zaliczyli smak potraw, lokalizację oraz atmosferę i ceny. Zwracali też uwagę na jakość obsługi oraz szybkość przygotowywania posiłków.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016