Rozrywkowe centra handlowe

Centra handlowe prześcigają się we wprowadzaniu atrakcji dla klientów. Niektóre, poza wydzieloną częścią w samym budynku, inwestują w zagospodarowanie terenu wokół obiektu, gdzie powstają nowe formy rozrywki.
– Część rozrywkowa decyduje o większej odwiedzalności galerii, sprawia, że staje się ona celem wizyt całych rodzin. Nie jest tajemnicą, że najemcy powierzchni pod rozrywkę płacą niższe stawki czynszowe niż właściciele sklepów, bo wypracowują niższy dochód z mkw. Ale nie o to chodzi – część rozrywkowa jest niezbędna dla funkcjonowania obiektu handlowego – uważa Janusz Stupkiewicz, head of shopping center management Unibail-Rodamco, właściciela Galerii Mokotów i Złotych Tarasów w Warszawie.

Nadążyć za trendami
Oferta atrakcji musi podążać za modą i oczekiwaniami klientów. To co było hitem w rozrywce parę lat temu, jak np. trójwymiarowe kina, dziś jest standardem. – Oferta ewoluuje wraz z oczekiwaniami klientów i najnowszymi trendami w sposobach spędzania wolnego czasu – przyznaje Małgorzata Maier, specjalista ds. PR w CH Blue City w Warszawie. – Na początku część rozrywkowa zajmowała w naszym centrum tylko najwyższe piętro, z czasem powstały kolejne propozycje. Najnowszą jest szkoła tańca dla dzieci Egurrola Dance Kids, w której od września ubiegłego roku uczą się dzieci od lat 4 do 13, a od niedawna również dorośli – dodaje Maier.
Zarządcy centrów poszukują rozrywki, której nie ma konkurencja. – Podpisaliśmy bardzo dobrą umowę z operatorem toru kartingowego, który stworzy w Blue City centrum motosportów. To bardzo prężnie rozwijający się segment rynku, wiążemy z nim spore nadzieje. Tego typu centrum będzie pierwszym profesjonalnym ośrodkiem tego typu w stolicy – zdradza Małgorzata Maier.
W Blue City część rozrywkowa zajmuje całe czwarte piętro. Mieści się na nim Squash City z dziewięcioma nowoczesnymi kortami do gry, Centrum Zdrowia i Fitnessu Pure, park zabaw dla dzieci Inca Play i klub Lucid. Z kolei takie atrakcje, jak kryty skate park, boisko do paintballa, tor dla modeli zdalnie sterowanych czy profesjonalna szkoła tańca dla dzieci Egurolla Dance Kids ulokowane są na pozostałych piętrach obiektu.
Nowatorska propozycja spędzania wolnego czasu, która niebawem pojawi się w obiektach handlowych, to całoroczny stok narciarski. Mazuria Bravo Sp. z o.o. wprowadza właśnie na polski rynek całoroczne stoki narciarskie Gornostay® GS 9500.

Szusowanie w galerii
Niebawem w centrach handlowych pojawią się Ski & Snowboard Parki. – Centra handlowe są zainteresowane naszym produktem. Obecnie negocjujemy warunki współpracy z kilkoma właścicielami obiektów. Każdy z nich chce jako pierwszy wprowadzić ten produkt do swojej oferty – mówi Tomasz Biernacki, doradca inwestycyjny z Mazuria Brawo Sp. z. o.o.
Narciarski stok treningowy Gornostay® to przesuwająca się taśma imitująca śnieżne pokrycie, która jest  przeznaczona do jazdy na nartach i snowboardzie. Taśmę napędza specjalny mechanizm. Do zjazdu wykorzystywane są prawdziwe narty, buty narciarskie, kijki czy snowboard. 10-minutowy trening, w czasie którego narciarz pokonuje trasę o długości 3 km odpowiada trzem zjazdom odbywającym się na otwartej trasie narciarskiej.
Jednocześnie na jednym stoku zjazdowym Gornostay® mogą przebywać maksymalnie trzy osoby oraz instruktor, który za pomocą specjalnego pulpitu może regulować szybkość ruchu powierzchni oraz kąt nachylenia. Szybkość jazdy na stoku można regulować. Dodatkowo, na całej jego szerokości znajduje się lustro, które pozwala na samodzielne kontrolowanie nauki jazdy.
Klub narciarski może stanowić doskonałe uzupełnienie działających już klubów fitness, funkcjonować w osobnym obiekcie lub być dużą atrakcją w istniejącym centrum handlowym czy rozrywkowym.
– Ski & Snowboard Park to idealna propozycja dla tych, którzy chcą nauczyć się jeździć na nartach czy snowboardzie, doskonalić swoje umiejętności lub w maksymalny sposób wykorzystywać swój potencjał narciarski – mówi Tomasz Biernacki.
Jego zdaniem taka rozrywka spotka się w Polsce z dużym zainteresowaniem właścicieli obiektów handlowych. – To coś nowego, unikalnego na skalę europejską. Ludzie potrzebują nowości, kręgielnie czy kluby fitness nie są już tak dużą atrakcją, jak jeszcze parę lat temu – mówi Biernacki.
Wokół całorocznego stoku narciarskiego można stworzyć biznes złożony z kilku podmiotów. Ski & Snowboard Park, czyli klub amatorów aktywnego sportu i odpoczynku to kompleks, w którym oprócz stoków narciarskich Gornostay® mogą być zlokalizowane: specjalistyczny sklep ze sprzętem narciarskim oraz centrum serwisowe ze strefą naprawy ekwipunku i specjalną strefą długoterminowego przechowywania sprzętu. Nieodłączną część klubu może ponadto stanowić kawiarnia w stylu alpejskim, gdzie goście będą mogli odpocząć przy kubku gorącej czekolady.
Producent, ukraińska firma Gornostay, zainstalowała taki sprzęt w centrach handlowych na Ukrainie (Dniepropietrowsk) i Rosji (Sankt Petersburg).

Wzbudzić zainteresowanie
Ciekawą formę wypoczynku połączoną z odrobiną adrenaliny i wspaniałej zabawy w gronie przyjaciół czy rodziny zaproponowało jedno z centrów handlowych na Śląsku. W połowie października ubiegłego roku w Galerii 11-stka w Lubińcu został oddany do użytku jeden z największych halowych torów w Polsce o długości 400 m.
– Z powodu wzrostu zainteresowania sportami motorowymi, spowodowanego sukcesami Roberta Kubicy, postanowiliśmy zaproponować naszym klientom taką formę rozrywki – mówi Michał Kozioł, PR menedżer obiektu, który należy do firmy handlowo-usługowej Hoger.
Przyznaje, że frekwencja jak i prestiż miejsca po uruchomieniu toru kartingowego wzrosły. – Ludzie interesują się ciekawymi formami rozrywki, a tor kartingowy to ewenement na lokalnym rynku. Nie przychodzą do nas jedynie ludzie z Lublińca, ale też klienci z odległych stron naszego regionu – mówi.
Urozmaicony tor kartingowy, pełen zakrętów oraz nawrotów, zapewnia nie lada atrakcję dla każdego, bez względu na płeć i wiek. Organizatorzy zapewniają bezpieczną i szybką jazdę na profesjonalnych gokartach.
Rozrywka generuje dochody dla centrów handlowych. – W strukturze naszych przychodów stanowi to ok. 10 proc. – przyznaje Marta Drzewiecka, dyrektor ds. marketingu w Silesia City Center.
Katowickie centrum nad kształtem oferty pracowało przez trzy lata. – Ten segment rozwijał się etapami, stopniowo dołączali kolejni najemcy. Stała część rozrywkowa mieści się przede wszystkim na I piętrze Silesia City Center i obejmuje 13-salowe kino Cinema City, klub Fun City (bilard, dyskoteka, kręgielnia, gry zręcznościowe), fitness klub dla kobiet Gymnasion oraz dwie restauracje: Sicilia (kuchnia włoska) i Bierhalle (z warzonym na miejscu piwem) – mówi Drzewiecka.
O tym, że od dłuższego czasu obroty najemców z branży rozrywkowej i rekreacyjnej rosną, a Polacy coraz częściej szukają niestandardowej rozrywki przekonuje też Małgorzata Maier. – Jeżeli spojrzy się na ofertę rozrywkową Blue City można łatwo zauważyć, że daleko jej do standardowych rozwiązań znanych z innych centrów. Nie ma u nas kina, kręgielni, jest za to kilka zupełnie unikalnych atrakcji. Wierzymy, że dzięki temu jesteśmy w stanie przyciągać klientów z całej Warszawy, nie tylko najbliższej okolicy. Dzięki cyklicznym imprezom, wystawom i akcjom charytatywnym, nasze centrum zyskuje nowych klientów – dodaje.
Potrzebę stworzenia oferty spędzania wolnego czasu widzą także obiekty handlowe w mniejszych ośrodkach. Często są bezkonkurencyjni, bowiem w małych ośrodkach nie ma żadnych atrakcji albo oferta jest bardzo uboga. Jeszcze w tym roku w Galerii Mrówka w Ciechanowie ma powstać plac zabaw, w którym będzie można zorganizować m.in. urodziny dla najmłodszych. Na lata 2010/2011 przewidziana jest zaś realizacja inwestycji sportowej. Właściciel obiektu planuje budowę klubu sportowego, w którym znajdą się korty tenisowe, korty do squasha, fitness, szkoła tańca i gabinet kosmetyczny.
Interesująca oferta rozrywki to magnez, który ma przyciągać klientów do małych obiektów handlowych. Centrum fitness, kręgielnia, pub sportowy oraz symulatory, czyli przestrzeń przeznaczona pod rozrywkę, została uruchomiona pod koniec ubiegłego roku w Galerii Green Point w Poznaniu. W centrum działa także Kino 5D Extreme.

Zabawa połączona z handlem
W łódzkiej Manufakturze można odwiedzić kino Cinema City z 15 salami, w tym jedną z ekranem 3D. Na miłośników teatru czeka Teatr Mały otwarty przez Stowarzyszenie „Komedia Łódzka”. Jest to teatr z niewielką sceną i widownią w stylu amfiteatralnym na 135 miejsc. Ci, którzy preferują aktywny wypoczynek znajdą ofertę dla siebie w centrum rekreacji z nowoczesną ścianką do wspinaczki i fitness clubem, a także w Jazda!Park, który proponuje bilard, wirtualny świat gier wideo, trambambule czy symulator rzutów do kosza. Z kolei wielbiciele bowlingu chętnie odwiedzają kręgielnię Grakula. – Oferta rozrywkowa Manufaktury od chwili powstania centrum odgrywa w jego funkcjonowaniu znaczącą rolę. Celem centrum, łączącego rozrywkę, kulturę i handel jest zapewnienie jak najszerszej oferty możliwości spędzenia wspólnego czasu. Rozrywka stanowi znaczącą część w strukturze dochodów Manufaktury obok handlu i gastronomii – przyznaje Joanna Karpińska, rzecznik prasowy Manufaktury.
W Manufakturze znajduje się też Akwarium, którego ekspozycja składa się z 32 zbiorników, a poszczególne akwaria przedstawiają biotopy wodne z różnych miejsc świata. Zwiedzający przechodzą stopniowo od Polski przez Afrykę, Amerykę Południową po Azję i Oceanię. – Nie można też zapomnieć o mieszczących się w Manufakturze muzeach, a w szczególności o ms2, które jest przede wszystkim miejscem eksperymentalnej pracy z unikatową kolekcją sztuki XX i XXI wieku. Nowa przestrzeń Muzeum Sztuki zajmuje zabytkowy budynek XIX-wiecznej tkalni. Z kolei Muzeum Fabryki, dzięki zgromadzonym w nim eksponatom pomaga zwiedzającym wyobrazić sobie życie w XIX wieku, przedstawia historię dawnego kompleksu fabrycznego, w którym mieści się dziś Manufaktura, a więc bezpośrednio odwołuje się do tradycji dawnego imperium zbudowanego przez Izraela Poznańskiego. Experymentarium – interaktywne muzeum nauki i techniki przygotowuje we współpracy z Discovery czasowe ekspozycje, prezentujące osiągnięcia cywilizacyjne epoki starożytnej i średniowiecza – mówi Joanna Karpińska.

Muzyka z fitnessem
Z kolei w Galerii Mokotów w Warszawie mieści się kino sieci Cinema City, oferujące ekrany najlepszej jakości oraz najnowocześniejszy system dźwiękowy – Dolby SR, Dolby Digital, DTS i Dolby Surround EX. Jednorazowo kino może pomieścić 3248 osób.
W centrum zlokalizowane jest także Atomica Bowling Center – największe w Warszawie centrum rozrywki, czynne niemal bez przerwy i gotowe przyjąć jednocześnie blisko tysiąc osób. – Na 3 tys. mkw. znajduje się tu 24 torów bowlingowych, 8 stołów bilardowych, kawiarenka internetowa, salon automatów do gry, dwa bary, dyskoteka i karaoke. Bowling Center oferuje świetną zabawę, miłą i fachową obsługę, koncerty na żywo, pokazy mody i liczne promocje – mówi Janusz Stupkiewicz.
W Galerii Mokotów znajduje się także fitness klub Holmes Place Energy brytyjskiej sieci Holmes Place. Zajmujący 1750 mkw. klub oferuje najwyższej jakości sprzęt i bogatą ofertę atrakcyjnych programów treningowych prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę trenerów i instruktorów oraz zespół opiekunów dbających o to, by klient się świetnie bawił.
Centrum oferuje również rozrywkę dla najmłodszych – to dla nich przeznaczony jest plac zabaw Fikoland. Zajmująca 325 mkw. kolorowa sala jest wyposażona w labirynt tuneli przestrzennych, zjeżdżalnię, dmuchany suchy basen z piłkami i inne atrakcje. Galeria Mokotów oferuje także bogaty wybór restauracji, w których klienci mogą spędzić czas. Restauracje oferują dodatkowe atrakcje, jak Jeff’s, w której  klienci mogą posłuchać muzyki na żywo.
Natomiast w warszawskich Złotych Tarasach mieści się sztandarowy obiekt sieci Multikino składający się z trzech różnych poziomów o odmiennym standardzie i wystroju. Multikino Złote Tarasy to osiem sal kinowych, w tym sala Premierowa z największym w Europie i trzecim na świecie ekranem cyfrowym oraz specjalnie wydzielona strefa VIP, klub Velvet Bar i klub muzycznym 35 mm.
– Całość została zaprojektowana przez studio Robert Majkut Design. Ideą projektu było stworzenie miejsca wyjątkowego, jedynego w skali Europy, wyróżniającego się niestandardowym wnętrzem oraz osobnym programem identyfikacji wizualnej. Multikino Złote Tarasy wyróżnia się eleganckim, designerskim wnętrzem – mówi Janusz Stupkiewicz.
W Złotych Tarasach można skorzystać z oferty klubu Pure Health and Fitness. Działa tu także plac zabaw dla dzieci Kinderplaneta. Dodatkowo w okresie zimowym na placu zewnętrznym centrum działa także lodowisko o powierzchni 300 mkw. W okresie letnim na tym samym placu odbywają się koncerty w ramach Letniej Sceny Muzycznej, w trakcie których codziennie, przez dwa miesiące można posłuchać muzyki na żywo.
W Złotych Tarasach zlokalizowany jest także jedyny w Polsce lokal sieci Hard Rock Cafe, w którym można posłuchać koncertów rockowych granych na żywo. Z odmiennym gatunkiem muzyki zetknąć się można natomiast w winiarni La Passion du Vin, gdzie cyklicznie odbywają się koncerty chopinowskie.
– Galeria Mokotów i Złote Tarasy dostarczają klientom kompleksowej oferty zamkniętej pod jednym dachem. Jest to holistyczna koncepcja, w której oferta jest dopasowana do zróżnicowanych potrzeb klientów i umożliwia zorganizowanie czasu dla całej rodziny. Podczas gdy tata z dziećmi gra w kręgle, mama może spokojnie udać się na zakupy. Z kolei wizyta w kinie może być okazją do późniejszych zakupów w sklepach, które zwróciły naszą uwagę po drodze – mówi Janusz Stupkiewicz.
 

Reklama

Galeria Jurajska