Handlowa korona Kielc

Kielce stają się placem budowy centrów handlowych. W styczniu rozpoczęły się prace nad powiększeniem Galerii Echo, a plany jej dewelopera zakładają, że pierwsi klienci zrobią zakupy w maju 2011 roku. Również w 2011 roku swój obiekt zamierza uruchomić Libra Project. Realizacja tej inwestycji rozpocznie się w połowie tego roku. Na 2012 rok inauguracje kolejnej galerii zapowiada Plaza Centers.
 

Lifestylowy koncept
Galeria Korona Kielce to drugie po Cuprum Arenie przedsięwzięcie deweloperskie Dariusza Miłka.
O ile inwestycja w ponad 100-tysięcznym Lubinie wydawała się dość prosta – skala projektu oraz jego lokalizacja w połączeniu z niewielką liczbą nowoczesnych obiektów handlowych i wysoką siłą nabywczą mieszkańców dawała gwarancję sukcesu – o tyle Korona największym centrum handlowym Kielc nie będzie. Ponadto Galeria Echo jest mocno zakorzeniona na lokalnym rynku i funkcjonuje jako jedno z ulubionych miejsce zakupów kielczan.
Jednak Libra nie obawia się silnej konkurencji. – To unikalny koncept lifestylowy, nastawiony na modę. Będzie to miejsce, w którym klienci znajdą nie tylko szeroką ofertę sklepów z segmentu fashion, ale również rozrywkę – dzięki odbywającym się tu wydarzeniom. Chcemy też zaoferować możliwość skorzystania z indywidualnych porad stylisty – przekonuje Lech Chudy z Church Land Development, szef projektu.
Inwestor nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, jednak i o ten aspekt przedsięwzięcia jest spokojny. – Obecnie trwają zaawansowane negocjacje dotyczące kredytowania inwestycji. Jesteśmy spokojni o ich przebieg, gdyż proces ten wygląda zdecydowanie lepiej, niż można by się tego spodziewać w obecnej sytuacji rynkowej – zdradza Lech Chudy.
Dodaje zarazem, że strategia firmy zakłada budowę portfolio, a nie szybką sprzedaż zrealizowanych inwestycji. – Dariusz Miłek jako większościowy inwestor Galerii Korona Kielce działa na rynku w oparciu o długoterminową strategię. Dlatego też jego działania obejmują nie tylko proces deweloperski, ale również inwestorski i zachowanie projektu – dodaje.
 

Bezpośrednia konkurencja
Populacja Kielc przekracza liczbę 200 tys. To jednocześnie i dużo, i mało w perspektywie planowanych inwestycji. Uwagę zwraca na to Dorota Lachowska, starszy analityk rynku w King Sturge. – Ze względu na ograniczoną liczbę potencjalnych klientów oraz średnią zasobność portfeli mieszkańców (średnie wynagrodzenia w Kielcach są poniżej średniej krajowej, a bezrobocie przekracza średnią dla Polski), obiekty te będą musiały ze sobą bezpośrednio konkurować – mówi.
Obecnie na 1000 mieszkańców Kielc przypada 390 mkw. powierzchni w centrach handlowych i jest to zdecydowanie mniej od średniej dla 25 największych miast Polski, która przekracza 500 mkw. Nawet jeśli do tej liczby dodamy hipermarkety oraz markety typu „dom i ogórd”, nasycenie wciąż pozostaje znacznie poniżej średniej. – Dodatkowo większość istniejących zasobów to obiekty z początków 2000 roku, a najnowszym centrum handlowym jest Pasaż Świętokrzyski zbudowany w 2006 roku – zauważa Lachowska.
Przedstawiciel inwestora Korony podkreśla jednak, że z przeprowadzonych przez niego badań wynika, iż wśród miast z populacją 200-400 tys. Kielce charakteryzują się najniższym nasyceniem powierzchnią handlową w stosunku do siły nabywczej. – Badania catchment area wykazały, że Galeria Korona, dzięki swojej śródmiejskiej lokalizacji, znajdzie się w zasięgu blisko 350 tys. potencjalnych klientów w strefie do 30 minut – argumentuje Lech Chudy.
Jednak jeśli wszystkie planowane obiekty zostaną zrealizowane, sytuacja ulegnie zmianie. – Wtedy powierzchnia istniejących centrów handlowych zwiększy się ponad dwukrotnie do ok. 880 mkw./1000 mieszkańców – mówi Lachowska. – Znaczenie dla sukcesu centrum będzie miało wiele czynników, np. data otwarcia, wielkość, lokalizacja oraz dobór najemców – dodaje.
 

Stawiamy na różnorodność
Libra Project nie chce zdradzić jeszcze najemców, którzy zdecydowali się wejść do projektu. Podkreśla jednak, że intencją przy tworzeniu tenat miksu jest wykreowanie Korony jako centrum skupiającego głównie sklepy z segmentu fashion. – Spośród 170 lokali handlowych i usługowych, aż 140 będą stanowić te z odzieżą, obuwiem i dodatkami polskich i zagranicznych marek – wyjaśnia Iwona Pękalska odpowiedzialna za proces komercjalizacji z ramienia Libra Project.
O takim charakterze projektu zdecydowała również śródmiejska lokalizacja. Galeria powstanie w samym centrum miasta, w trójkącie ulic Warszawskiej, Polnej i Radiowej. Do wnętrza budynku będzie można dostać się wejściami od ulicy Warszawskiej oraz Polnej, przy czym od strony ulicy Warszawskiej znajdą się dwa wejścia, prowadzące bezpośrednio na dwa poziomy obiektu – dolny i górny parter.
– Oferta centrum jest starannie dobrana i odmienna od tej dostępnej w innych obiektach handlowych. Stawiamy na różnorodność, marki lifestylowe, nie tylko marki masowe, ale i takie, których jeszcze nie ma w Kielcach. Śródmiejska lokalizacja Galerii Korona determinuje life stylowy i trendsetterski profil centrum – dodaje Pękalska.
W ostatnim czasie przy komercjalizacji jak bumerang powraca temat kryzysu gospodarczego ze wszystkimi swoimi reperkusjami, w tym mocno ograniczonymi planami rozwoju najemców. Jednak Kielce posiadają pewien atut. – Duże sieci handlowe chcą się rozwijać w miastach wojewódzkich, ponieważ są one postrzegane jako najbezpieczniejsze do inwestowania i ekspansji – podkreśla Iwona Pękalska.
 

Atut architektury
Na silnie konkurencyjnym rynku przewagę buduje dobra lokalizacja i ciekawy mix najemców, ale coraz częściej deweloperzy centrów handlowych stawiają także na jakość architektury. Tak samo uczyniła Libra. Do stworzenia projektu kieleckiej galerii zaprosiła studio Bose International Planning & Architecture. – Wyjątkowa architektura to jeden z elementów, jaki wpływa na sukces galerii handlowej. Ciekawa, oryginalna, przykuwająca uwagę, a przy tym funkcjonalna to w dobie dużego nasycenia rynku centrów handlowych znaczący atut, który wyróżnia dany obiekt spośród innych – podkreśla Lech Chudy. – Klienci chętniej przebywają w atrakcyjnych i przyjaznych wnętrzach, częściej wracają do miejsc, w których dobrze się czują – dodaje.
Bryła budynku pokryta będzie panelami perforowanymi, które – jak zapewniają twórcy projektu – zapewnią fasadzie wizualną przestrzenność i pozwolą na zróżnicowany odbiór elewacji przy różnych warunkach oświetlenia naturalnego i sztucznego. Dzięki podświetlonej, dwuwarstwowej fasadzie po zmroku będzie można podziwiać efektowną, różnokolorową iluminację. Jakość projektu kosztuje, jednak deweloper jest zdania, że warto przeznaczyć na ten cel większą sumę. – Tak jak ludzie wybierają ładne domy do mieszkania czy atrakcyjne lokalizacje na wakacje, tak samo ważne są dla nich miejsca do spędzania czasu wolnego i robienia zakupów – podkreśla szef projektu. – Jednorodność materiałowa oraz powtarzalność elementów tworzących interesującą fasadę umożliwia optymalizację procesu konstrukcji i kosztów budowy – dodaje architekt Marek Tryzybowicz.
 

Miejski charakter centrum
Dzięki dużej ilości górnego, dziennego światła i wysokiej jakość materiałów wykończeniowych galeria zyska miejski charakter. Aspiracją twórców projektu jest to, aby sprawiała wrażenie zadaszonej, wielopoziomowej ulicy handlowej. Poszczególne kondygnacje tworzące tarasy widokowe ułatwią orientację w przestrzeni i zagwarantują doskonałą widoczność. Dobrą komunikację miedzy poszczególnymi poziomami centrum zapewnią trzy windy panoramiczne i dwa ciągi schodów ruchomych. Dominującymi elementami wnętrza będą dwie przeszklone bryły o charakterystycznej architekturze, wyznaczające przestrzeń placów wejściowych i wielofunkcyjnego Placu Centralnego. – Zależało nam na nieszablonowej architekturze czytelnie odbieranej w bliskim, ale również w dalszym otoczeniu zespołu – mówi Tryzybowicz. – Optymalna widoczność i rozpoznawalność obiektu handlowego to bardzo ważne czynniki, istotne dla podstaw sukcesu handlowego – dodaje.
Na tle wewnętrznej architektury galerii wyraźnie rysuje się wieża o ażurowej konstrukcji. Umiejscowiona w jej wnętrzu winda panoramiczna będzie pełnić funkcję platformy widokowej. Konstrukcja wieży pozwala także na instalacje systemów oświetlenia scenicznego, dzięki czemu Plac Centralny może również pełnić funkcje sceny dla wydarzeń artystycznych, takich jak koncerty, wystawy, pokazy mody czy przedstawienia multimedialne.
 

Fakty
Na trzech kondygnacjach Korony znajdzie się 170 lokali handlowo-usługowych oraz punkty gastronomiczne o łącznej powierzchni 36 tys. mkw. W Galerii powstanie między innymi supermarket na dolnym parterze oraz dwupoziomowy sklep ze sprzętem RTV/AGD na dolnym i górnym parterze. Kawiarnie i restauracje będą zlokalizowane na wszystkich kondygnacjach obiektu. Na najwyższej zostanie ulokowany food court z widokiem na centrum. Oferta kulinarna obejmować będzie zarówno dania podawane w barach szybkiej obsługi, jak i specjalności kuchni z różnych stron świata. Ostatnie trzy poziomy Galerii będą przeznaczone na parking samochodowy mieszczący ponad 1200 aut.
 

Reklama

Galeria Jurajska