Galeria za 270 mln zł

Galeria Amber będzie czterokondygnacyjnym centrum handlowo-rozrywkowym o powierzchni najmu wynoszącej około 31 tys. mkw. Obiekt powstanie przy ul. Górnośląskiej, na terenie byłego dworca PKS. Dzięki swojemu położeniu, nieopodal dworców PKP i PKS, powstającej obwodnicy miasta oraz dostępności wielu linii autobusowych, nowe centrum handlowe będzie doskonale skomunikowane z pozostałymi dzielnicami Kalisza. Pieszo, w ciągu 10 minut, do galerii będzie mogło się dostać około 45 tys. kaliszan, natomiast samochodem około 130 tys. potencjalnych klientów.

Chłonny rynek
Kalisz to wciąż jeden z jaśniejszych punktów na inwestycyjnej mapie Polski. Rynek wciąż nie stał się tu przesycony. – Obecnie na tysiąc mieszkańców miasta przypada 477 mkw. całkowitej powierzchni handlowej i 352 mkw. powierzchni w centrach i galeriach. Stawia to Kalisz poniżej średniej dla 25 największych aglomeracji naszego kraju, gdzie poziom nasycenia wynosi 674 mkw. – mówi Dorota Lachowska, starszy analityk rynku firmy King Sturge.
Kalisz jest 37. miastem w Polsce pod względem wielkości, ale w np. nieco mniejszym Koszalinie rynek jest zdecydowanie bardziej nasycony. Perspektywy dla przyszłych inwestycji są więc tu bardzo obiecujące.

Jest handel, brakuje rozrywki
Kalisz jest jednym z głównych ośrodków miejskich w województwie wielkopolskim o dużym potencjale gospodarczo-przemysłowym. Na terenie miasta znajduje się jedno centrum handlowe pierwszej generacji – Galeria Kalisz z hipermarketem Carrefour, marketem Leroy Merlin oraz 50 sklepami i punktami usługowymi. Obiekt został otwarty w 2005 roku, a trzy lata później rozbudowany. Obecnie jego powierzchnia to 32 tys. mkw. Oprócz galerii Carrefoura działają tu dwa hipermarkety Tesco, Nomi, Castorama i kilka supermarketów. – Ewidentnie brakuje w mieście centrum handlowo-rozrywkowego z prawdziwego zdarzenia. Nasza galeria będzie pierwszym tak dużym i nowoczesnym obiektem handlowo-rozrywkowym w Kaliszu. Połączy funkcje handlową, usługową i rozrywkowo-kulturalną – mówi Marcin Materny, dyrektor działu centrów handlowych Echo Investment SA, odpowiedzialny za komercjalizację wszystkich projektów handlowych.
Znajdzie się tu około 150 sklepów i punktów usługowych, hipermarket spożywczy oraz liczne restauracje i kawiarnie. O rozrywkę zadba 9-salowe kino, którego operatorem będzie sieć Helios. – Wśród planowanych największych najemców znajdą się duże sieci odzieżowe takie jak: H&M, C&A, Reserved, Zara i New Yorker. Chcemy, aby galeria stała się atrakcyjnym i najczęściej wybieranym miejscem spotkań kaliszan, dlatego przygotowaliśmy tak urozmaiconą ofertę – dodaje Marcin Materny.

Tytan i szkło
W otoczeniu inwestycji znajdują się osiedla mieszkaniowe, instytucje publiczne, edukacyjne, kulturalne i sportowe, które wraz z nowym centrum handlowym mają szanse stworzyć spójny urbanistycznie fragment miasta. – Wszystkie placówki publiczne, węzeł kolejowy i dworcowy, powstająca nowa obwodnica śródmieścia nazwana Trasą Bursztynową i nowoczesne centrum handlowo-usługowe Galeria Amber, przeistoczą przestrzeń publiczną tego obszaru Kalisza w nowoczesną, multifunkcjonalną dzielnicę na europejskim poziomie – mówi Krzysztof Giemza, architekt, dyrektor działu centrów handlowych Echa Investment.
Koncepcja architektoniczna budynku została przygotowana w poznańskim biurze projektowym Ultra Architects. – Jest to biuro kierowane przez młodych architektów mających doświadczenie w projektowaniu centrów handlowych. Ich projekty zwracają uwagę wypracowaną stylistyką, a sposób projektowania charakteryzuje się racjonalnym i pragmatycznym podejściem do tematu – przekonuje Grzegorz Tamborowski, architekt spółki Echo Investment.
Centrum będzie jednobryłowym obiektem, którego plan został oparty na rzucie zbliżonym do kształtu kwadratu. Elewacja, ze względu na ważną dla miasta lokalizację centrum, zostanie wykończona wysokiej jakości blachą tytanowo-cynkową ze szklanymi elementami.

Najwyższe piętro dla kina
Zróżnicowana wysokość dachu sięgającego w najwyższym punkcie 20 metrów zaakcentuje główne wejście do galerii od strony ul. Górnośląskiej. Będzie ono obsługiwało ruch pieszych klientów napływających z centrum miasta. Wejście od strony ul. Dworcowej przyjmie pieszych z rejonu dworca PKP i PKS. Wjazd dla samochodów osobowych zostanie zlokalizowany od strony głównej arterii tej części Kalisza – ul. Górnośląskiej. Kolejny wjazd i wyjazd, prowadzący na parking znajdujący się na pierwszej kondygnacji obiektu, poprowadzony zostanie od strony ul. Dworcowej. Wyjazd z parkingu podziemnego znajdzie się od strony ul. Podmiejskiej.
Na dwóch kondygnacjach naziemnych znajdą się: hipermarket, sklepy znanych sieci odzieżowych, punkty usługowe i foodcourt. Najwyższe piętro zajmie kino. Kondygnację podziemną i część dwóch naziemnych – w tym dwa poziomy zaprojektowane na piętrze pierwszym – zajmie parking na około 1170 miejsc postojowych. Przejścia z parkingów zlokalizowanych na kondygnacjach naziemnych będą prowadziły na trzy poziomy: dwa handlowe i do kina.
Koncepcja i nazwa centrum nawiązuje do dziedzictwa jakie wpisało się w historię Kalisza i odwołuje się do historycznych tradycji miasta, będącego kiedyś ważnym ośrodkiem na trasie Szlaku Bursztynowego, który łączył kraje basenu Morza Śródziemnego z południowym wybrzeżem Bałtyku.

W oczekiwaniu na decyzję środowiskową
W styczniu 2010 roku uprawomocnił się Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego pozwalający na realizację obiektu handlowego na terenie, którego właścicielem jest Echo Investment. Obecnie spółka ubiega się o uzyskanie Decyzji Środowiskowej. W związku z przygotowywaną inwestycją przebudowana zostanie część układu drogowego w obrębie planowanego przedsięwzięcia. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na pierwszą połowę 2011 roku, a zakończenie na 2012 rok. Koszt Galerii Amber oszacowano na około 270 mln zł.

Konkurencja nie śpi
Jednak nie tylko Echo chce budować w Kaliszu. Plany inwestycyjne w mieście ma także Rank Progress i Antan Development. Legnicki deweloper pracuje nad realizacją Galerii Tęcza, która powstanie w centrum miasta, pomiędzy ulicą 3 Maja a Nowym Rynkiem, zaledwie kilka minut od Rynku Głównego. Powierzchnia całkowita obiektu wyniesie ponad 33,7 tys. mkw., zaś powierzchnia najmu 17,5 tys. mkw. Dla klientów zostanie przygotowywanych 240 miejsc na podziemnym parkingu. Otwarcie tej inwestycji zaplanowano na II kwartał 2011 roku.
Z kolei na działce między ulicami Młynarską, Serbinowską i al. Wojska Polskiego centrum handlowe zamierza zbudować Antan Development Polska. Galeria z kinem o powierzchni 30 tys. mkw. ma powstać w centrum największych, 40-tysięcznych kaliskich osiedli.

 

Reklama

Galeria Jurajska