Warszawa ma 1,3 mln mkw. nowoczesnej pow. handlowej

Warszawska oferta handlowa jest jedną z najbardziej zróżnicowanych w kraju pod względem dostępnych formatów.

Wskaźnik nasycenia aglomeracji warszawskiej (zamieszkanej przez około 3 milionów osób) powierzchnią handlową to około 430 mkw./ tysiąc mieszkańców, czyli nadal mniej niż w większości innych stolic europejskich.

Trzeba też pamiętać, że inne duże miasta Europy poza powierzchnią handlową w centrach mają zwykle dobrze rozwinięte ulice handlowe, które w Warszawie dopiero się kształtują. W dodatku warszawska oferta handlowa starzeje się ‘mentalnie’ – pomimo dobrego stanu technicznego nowoczesnych budynków handlowych, oferta i format wielu nie odpowiadają już tak dobrze potrzebom klientów, którzy w ciągu dwóch minionych dekad przeszli znaczącą ewolucję konsumencką. Warszawski rynek powierzchni handlowych znalazł się na progu rozwoju, gdzie zmiana jakościowa zastąpi gwałtowny przyrost ilościowy powierzchni, a dominujące na rynku hipermarkety z galeriami handlowymi będą wypierać nowocześniejsze formaty, takie jak ‘convenience centre’ czyli centra sąsiedzkie. Obecnie rynek wchodzi w fazę dywersyfikacji, gdzie projekty będą znacznie wyraźniej dostosowywać się do potrzeb swojego klienta.

– Najważniejszym wydarzeniem w I kwartale bieżącego roku była transakcja dwóch spośród wiodących warszawskich projektów – Arkadii i CH Wileńska, które jako część większego portfela przeszły w ręce Unibail Rodamco, dotychczasowego właściciela Złotych Tarasów oraz części Galerii Mokotów. Taka koncentracja najlepszych projektów w rękach jednego właściciela może doprowadzić do nowej sytuacji na rynku powierzchni handlowych. Jednym z oczekiwanych przez nas jej skutków będzie wzmocnienie warszawskich ulic handlowych – mówi Karina Kreja, Starszy Analityk Rynku w CB Richard Ellis.

– Zainteresowanie najemców powierzchniami handlowymi w Warszawie pozostaje wysokie, co widać na przykładzie Marks&Spencer który razem z TK Maxx prowadzi generalną przebudowę dawnych domów towarowych Wars i Sawa, aby od jesieni tego roku prowadzić w nich swoje flagowe sklepy. Spodziewamy się, że to nowe otwarcie obiektów handlowych na ścianie wschodniej z tak popularnymi najemcami znacząco przyczyni się do ożywienia sąsiadujących ulic handlowych, szczególnie ul. Marszałkowskiej i Chmielnej – dodaje Karina Kreja

W I kwartale rynek warszawski powiększył się o jeden wielkopowierzchniowy obiekt handlowy. Metropol Dom i Wnętrze oferuje 13,500 mkw. powierzchni sprzedażowej przy ulicy Jagiellońskiej, który razem z sąsiadującym Brico Depot tworzy funkcjonalny park handlowy – pomimo oddzielnej własności obydwa obiekty razem dzielą infrastrukturę taką jak parkingi i dojazdy.