Ta sytuacja już niedługo się zmieni między innymi za sprawą Galerii Ostrovia. Miała ją zbudować lokalna firma Budrem, jednak w marcu tego roku zdecydowała się odsprzedać projekt firmie West Investment z Grupy Saller. Budrem pozostał generalnym realizatorem inwestycji.

28 kwietnia 2010 roku, w obecności inwestora, najemców, władz miasta i mediów, odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Galerii Ostrovia. Oficjalnie ogłoszono również datę otwarcia obiektu – 15 październik 2011 roku. Koncepcja obiektu zakłada, że Ostrovia będzie centrum o zasięgu regionalnym. Sprzyja temu lokalizacja obok drogi krajowej nr 25 i obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego dla drogi ekspresowej S11. Takie położenie Ostrovii – przy głównym węźle nowej obwodnicy miasta umożliwi dogodny dojazd do centrum nie tylko mieszkańcom Ostrowa i Kalisza, ale również mieszkańcom wielu okolicznych mniejszych ośrodków. Obszar bezpośredniego oddziaływania inwestycji obejmuje ponad 350 tys. osób. – Do tej pory dla tych klientów najbliższe nowoczesne obiekty handlowe znajdowały się w Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi, czyli w odległości ponad 100 km – mówi Maciej Mazur, prezes firmy Mallson, która prowadzi doradztwo komercyjne oraz inwestorski nadzór nad komercjalizacją galerii.

Poza lokalizacją, regionalny charakter ostrowskiego centrum podkreśla także jego wielkość. Teren inwestycji to 11 hektarów. Powierzchnia całkowita projektu wynosi około 45 tys. mkw., z czego powierzchnia najmu jednokondygnacyjnego obiektu to 37 tys. mkw. Znajdzie się na niej między innymi hipermarket spożywczy, DIY oraz galeria z około setką sklepów, punktów usługowych, kawiarni i restauracji. Na zmotoryzowanych klientów będzie czekać ok. 1,3 tys. miejsc parkingowych. Szacowany koszt przedsięwzięcia to około 200 mln zł. Projekt centrum powstał w poznańskim biurze Pentagram.

To nie koniec inwestycji w mieście. Holenderska Redema Group szykuje się do realizacji Galerii Vita. – Inwestycja ma ruszyć zaraz po uzyskaniu prawomocnych pozwoleń, a ukończenie centrum, którego powierzchnia najmu wyniesie 34 tys. mkw., planowane jest na koniec 2011 roku – informuje Karina Kreja, starszy analityk rynku w firmie CB Richard Ellis.

Kolejnym dużym planowanym projektem jest Focus Park firmy Parkridge CE Retail. – Spodziewamy się, że jeśli wszystkie trzy projekty centrów handlowych zostaną zrealizowane, w krótkim czasie rynek ostrowski może zostać przesycony powierzchnią handlową – uważa analityk CB Richard Ellis.