Wagi z nowymi funkcjami

Pomimo spowolnienia gospodarczego, w 2009 roku Grupa Kapitałowa Novitus SA osiągnęła najwyższe przychody ze sprzedaży w swojej historii. Szczególnie wysoką dynamikę wzrostu – na poziomie 17 proc. – odnotowano między innymi w segmencie wag, a sprzedaż tego sprzętu stanowiła 27 proc. sprzedaży ogółem.
Wyższe przychody z handlu wagami do zabudowy w boksach kasowych i wagami systemowymi zauważyła również spółka Elzab SA. W raporcie za I kwartał 2010 roku poinformowała, że zanotowała ponad 20-proc. wzrost sprzedaży w grupie wag CAT17 rok do roku, znajdujących szerokie zastosowanie między innymi w placówkach handlowych, w tym – jak podała firma – w rodzimych sieciach franczyzowych.
Nowe standardy kodów a wagi
Na wzrost sprzedaży wag w Polsce mają wpływ między innymi nowe standardy dotyczące znakowania produktów i poziomu obsługi klienta. Często zamiast dostosowywania ich do zmieniającego się rynku, właściciele sklepu wolą wymienić je na nowe. I tak jeśli w grę wchodzi zakup wagi, trzeba dziś zwrócić uwagę, czy urządzenie jest wyposażone w oprogramowanie zapewniające obsługę kodów kreskowych GS1 DataBar.
Od 1 stycznia 2010 roku w punktach sprzedaży detalicznej zaczęły bowiem funkcjonować nowe, mniejsze, kody kreskowe GS1 DataBar. Kody te są alternatywą dla stosowanych symbolik kodów EAN-13, ale nie zastępują dotychczasowego oznakowania. Decyzja w zakresie doboru symboliki pozostała w gestii producenta lub właściciela marki handlowej. Każdy producent ma jednak prawo zastosować symbolikę GS1 DataBar, co oznacza, że wszystkie sieci handlowe i sklepy detaliczne muszą być organizacyjnie i technicznie przygotowane do poprawnego odczytu kodów DataBar. To przygotowanie obejmuje między innymi dostosowanie wag do nowych możliwości. Obsługa GS1 DataBar przez wagę wymaga uprzedniej aktualizacji jej oprogramowania oraz oprogramowania wbudowanego w module drukującym.
– Wszystkie wagi serii UC3 Mettler Toledo UC3 już obsługują standard kodów kreskowych GS1 DataBar. Właściwość ta otwiera przed handlowcami szereg nowych możliwości w segmencie świeżej żywności: identyfikację artykułów, pełną identyfikację produktów oraz zapewnienie jakości – mówi Grażyna Czaplicka z firmy Mettler Toledo.
Układ pozwala identyfikować następujące dane: data pakowania, termin przydatności do spożycia, termin sprzedaży, liczba jednostek, informacje o masie netto czy cena netto.
– Dzięki standardowi kodów kreskowych GS1 DataBar, artykuły nabywane w zmiennych ilościach mogą nie tylko w jednoznaczny sposób być identyfikowane w skali ogólnoświatowej przy pomocy zawartej w tym kodzie identyfikacji GTIN (GTIN – Global Trade Item Number). Można zrezygnować z tymczasowych rozwiązań pozwalających na umieszczenie masy netto w kodzie EAN korzystając z katalogów krajowych. Poza tym w kodzie kreskowym GS1 DataBar da się zawrzeć dodatkowe informacje odnoszące się do identyfikowalności oraz zapewnienia jakości. Pozwala to zapobiec sprzedaży produktów, których termin przydatności do spożycia lub czas magazynowania został przekroczony. Odpowiednie informacje są dostępne w momencie skanowania kodu kreskowego. To samo odnosi się do identyfikacji serii produktów, w których wystąpiły zwroty z rynku – mówi Grażyna Czaplicka z Mettler Toledo.
Na bieżąco
Detaliści chętnie sięgają po nowości w segmencie wag, a producenci i dostawcy szybko reagują na ich potrzeby.
Sieć supermarketów ze zdrową żywnością SuperBioMarkt jako pierwsza w Niemczech wprowadziła wagi komputerowe UC3-HTT-P na stanowiskach ze świeżymi produktami. Duże wyświetlacze – 12,1 cala – wyposażone w technologię ekranu dotykowego zapewniają szybką i precyzyjną obsługę tych urządzeń. Zostały tu również zainstalowane kasy elektroniczne z ekranem dotykowym firmy Bits & Bytes podłączone do wag Viva, aby klienci mogli kupić swój ulubiony pokrojony i zapakowany chleb z piekarni SuperBioMarkt. – Podłączenie wag do naszej centralnej infrastruktury komunikacyjnej daje nam wiele nowych możliwości – wyjaśnia na łamach serwisu firmy Mettler Toledo Michael Radau. – Mamy w tej chwili znacznie lepsze informacje o sprzedaży i zasobach magazynowych dzięki integracji wag z oprogramowaniem stosowanym na stanowiskach handlowych oraz z systemem zarządzania zasobami magazynowymi. W przyszłości przystąpimy do opracowania nowych programów, ponieważ uzyskaliśmy dostęp do nowych możliwości w zakresie promocji sprzedaży, które zapewniło usieciowienie wag komputerowych. Myślimy o prezentacji reklam na wyświetlaczach skierowanych w stronę klienta oraz dostarczeniu pracownikom informacji o produktach – podsumowuje przedstawiciel sieci sklepów.
Zakup na 5 lat
Spółka Jantar ma w ofercie wagi kalkulacyjne, etykietujące oraz magazynowe wielu renomowanych firm. – Są to produkty firm DIGI, CAS czy Medesa. Polecamy je zarówno do małych placówek handlowych, jak i do sieci sklepów. W większych placówkach pracują jako zintegrowane w systemie (wagi etykietujące), jak również samodzielnie (wagi kontrolne dla klientów) – mówi Grzegorz Grychtoł, specjalista ds. systemów sprzedaży w firmie Jantar.
Ceny wag kalkulacyjnych zaczynają się od ok. 600 zł netto, sięgając pułapu kilku tysięcy w przypadku wag etykietujących i magazynowych, zależnie od firmy i modelu urządzenia. – Klienci wybierając wagę kalkulacyjną powinni mieć na uwadze jej przeznaczenie, zakres ważenia i wymiary, a w przypadku wag etykietujących wytrzymałość mechanizmów drukujących, głowic czy wałków. Istotnym czynnikiem jest też natężenie ruchu w miejscu użytkowania wagi – dodaje Grzegorz Grychtoł.
Dostawcy podkreślają, że aby zapewnić długą żywotność urządzeń należy stosować materiały dobrej jakości, jak również konserwować wagi przynajmniej raz w roku. Przyjmuje się, że średnia żywotność wag to 5 lat, zależnie od modelu wagi.
 

Reklama

Galeria Jurajska