72-tysięczny Ostrów Wielkopolski jest jednym z ostatnich tej wielkości miast w Polsce bez nowoczesnej galerii handlowej. – Na widoczne opóźnienie w rozwoju infrastruktury handlowej wpłynęła między innymi lokalizacja Ostrowa, który znajduje się w odległości około 100 km od trzech dużych miast: Poznania, Wrocławia i Łodzi i tylko około 30 km od Kalisza, w którym już od 2005 działa Galeria Kalisz – wyjaśnia Karina Kreja, starszy analityk rynku w firmie CB Richard Ellis.
Drugim powodem, dlaczego inwestorzy stosunkowo późno zaczęli myśleć o tworzeniu nowych projektów handlowych w mieście, jest wielkość i siła nabywcza rynku. – Z przeciętnymi dochodami na poziomie 80 proc. średniej krajowej, Ostrów pozostaje daleko w tyle za Lubinem czy też Piłą – dodaje Kreja.
350 tys. potencjalnych klientów
Pierwotnie Galerię Ostrovia miała zbudować lokalna firma Budrem, jednak w marcu tego roku zdecydowała się odsprzedać projekt firmie West Investment z Grupy Saller. Budrem pozostał generalnym realizatorem inwestycji.
Koncepcja obiektu zakłada, że Ostrovia będzie centrum o zasięgu regionalnym. Sprzyja temu lokalizacja obok drogi krajowej nr 25 i obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego dla drogi ekspresowej S11. Takie położenie Ostrovii – przy głównym węźle nowej obwodnicy miasta umożliwi dogodny dojazd do centrum nie tylko mieszkańcom Ostrowa i Kalisza, ale również mieszkańcom wielu okolicznych mniejszych ośrodków. Obszar bezpośredniego oddziaływania inwestycji obejmuje ponad 350 tys. osób. – Do tej pory dla tych klientów najbliższe nowoczesne obiekty handlowe znajdowały się w Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi, czyli w odległości ponad 100 km – mówi Maciej Mazur, prezes firmy Mallson, która prowadzi doradztwo komercyjne oraz inwestorski nadzór nad komercjalizacją galerii.
Poza lokalizacją, regionalny charakter ostrowskiego centrum podkreśla także jego wielkość. Teren inwestycji to 11 hektarów. Powierzchnia całkowita projektu wynosi około 45 tys. mkw., z czego powierzchnia najmu jednokondygnacyjnego obiektu to 37 tys. mkw. Znajdzie się na niej między innymi hipermarket spożywczy, DIY oraz galeria z około setką sklepów, punktów usługowych, kawiarni i restauracji. Na zmotoryzowanych klientów będzie czekać ok. 1,3 tys. miejsc parkingowych. Szacowany koszt przedsięwzięcia to około 200 mln zł. Projekt centrum powstał w poznańskim biurze Pentagram.
8-milionowy offset dla miasta
Zarówno region jak i miasto Ostrów Wlkp. znacząco skorzystają na tej inwestycji. W ramach przedsięwzięcia powstanie połączenie ulicy Witosa z Kaliską – jako jeden z ostatnich etapów ramy komunikacyjnej wewnętrznej miasta. Ponadto nastąpi aktywizacja nowych, sąsiadujących z Ostrovią, terenów inwestycyjnych (całość około 500 ha).
Do tego wymierne korzyści przyniesie program offsetowy. Nakłady offsetowe inwestora w związku z inwestycją wynoszą ponad 8 mln zł i obejmują m.in.: budowę pasa drogowego łączącego ulicę Nowa Krępa z Kaliską, sponsoring lokalnych klubów sportowych, wykonanie robót ziemnych na rzecz miasta oraz dofinansowanie lokalnej organizacji handlowców. – Inwestycja będzie korzystna dla miasta z kilku względów. Przede wszystkim na bardzo trudnych do inwestowania terenach przy rzece Ołobok pojawi się projekt otwierający nasze miasto w kierunku Kalisza. Mieliśmy świadomość, że tylko inwestor komercyjny jest w stanie tym trudnościom sprostać – mówi Radosław Torzyński, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. – Posiadanie takiego obiektu na pewno w pewien sposób zatrzymuje strumień kapitału, który wypływa do innych miast. Miasto będzie miało z tego profity, choćby z ożywienia miasta czy z „turystyki handlowej”, bo będzie to cel dla mieszkańców powiatów krotoszyńskiego, kaliskiego, pleszewskiego i ostrzeszowskiego – wylicza prezydent.
Magnes dla regionu
Obiekt, pomimo iż budowa dopiero rusza, jest wynajęty w ponad 70 proc. Na klientów oczekiwać będzie m.in. Tesco (7,7 tys. mkw.), OBI (10,3 tys. mkw.), pierwszy w regionie salon H&M (1,6 tys. mkw.), Media Expert (ponad 2 tys. mkw.), Deichmann (515 mkw.), Rossmann (470 mkw.), Martes Sport (420 mkw.), Carry (400 mkw.), Camaieu, Orsay, Lee Wrangler, Yes, Wojas, CCC, Wójcik, Cocodrillo i Vision Express.
Finalizowane są umowy najmu z kolejnymi głównymi najemcami, jak również mniejszymi znanymi sieciami zagranicznymi i krajowymi. – Ostrów Wlkp. jest jednym z ostatnich nielicznych miast takiej wielkości, w którym nie ma hipermarketu spożywczego, jak również salonu typu „Dom i Ogród”. Stąd też Tesco oraz Obi będą olbrzymim magnesem dla klientów z całego regionu – argumentuje prezes firmy Mallson.
Kolejne inwestycje w planach
Obecnie nowoczesna oferta handlowa Ostrowa Wielkopolskiego ogranicza się do kilku hiper- i supermarketów o powierzchni poniżej 5 tys. mkw. powierzchni najmu. – Aktywnymi operatorami na ostrowskim rynku są między innymi: Tesco, Carrefour, Intermarche, a także dyskonty, takie jak Biedronka i Lidl – wylicza Karina Kreja.
Ta sytuacja już niedługo się zmieni i to nie tylko za sprawą inwestycji Sallera i Budremu. Holenderska Redema Group szykuje się do realizacji Galerii Vita. – Inwestycja ma ruszyć zaraz po uzyskaniu prawomocnych pozwoleń, a ukończenie centrum, którego powierzchnia najmu wyniesie 34 tys. mkw., planowane jest na koniec 2011 roku – informuje Kreja.
Kolejnym dużym planowanym projektem jest Focus Park firmy Parkridge CE Retail. – Spodziewamy się, że jeśli wszystkie trzy projekty centrów handlowych zostaną zrealizowane, w krótkim czasie rynek ostrowski może zostać przesycony powierzchnią handlową – uważa analityk CB Richard Ellis.