Na tak trudnym rynku rośnie popularność centrów outlet

Oczywiście, bieżąca sytuacja wpływa na podniesienie poziomu ryzyka ponoszonego przez deweloperów. Spowolnienie na polskim rynku powierzchni handlowych wynika w głównej mierze z nasycenia rynku w poszczególnych miastach. W wielu z nich poziom nasycenia jest nieadekwatny do siły nabywczej.

Z racji rosnącego ryzyka szanse na uzyskanie finansowania i na realizację mają wyłącznie najlepsze obiekty – dobrze zaprojektowane i zarządzane, znajdujące się w doskonałej lokalizacji i w dużej części skomercjalizowane. Powierzchnia handlowa w takich obiektach jest również najbardziej atrakcyjna z punktu widzenia potencjalnych najemców – sieci handlowych, co znajduje odzwierciedlenie w ich skłonności do zawierania umów najmu oraz w poziomie czynszów, które są gotowi zaakceptować.
Nieruchomości handlowe o najlepszych parametrach będą także obiektem zainteresowania inwestorów gotowych do pozyskania ich do swojego port folio. Obecnie na tym rynku wyraźnie widać ożywienie.

Charakterystyczne dla bieżącej sytuacji są działania deweloperów mające na celu optymalizację portfela inwestycyjnego. Stąd decyzja firm o wstrzymaniu realizowanych inwestycji. Należy zauważyć, że duża część projektów nie jest realizowanych na skutek wydłużających się formalności związanych z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i jednoczesną zmianą realiów na lokalnych rynkach. Dla przykładu Neinver Polska w bieżącym roku rozpocznie realizacje projektów o wartości ok. 350 milionów euro. W krótkim terminie startuje budowa największej do tej pory realizacji firmy Neinver w Polsce obejmującej przebudowę głównego dworca PKP w Katowicach, budowę Galerii Katowickiej, podziemnego dworca autobusowego oraz wolnostojącego budynku biurowego klasy A. Właśnie rozpoczyna się budowa Futura Park w Krakowie.

Warto zauważyć, że na tak trudnym rynku rośnie popularność centrów outlet. Powiększa się liczba klientów, którzy dostrzegają coraz bogatszą ofertę centrów handlowych tego typu i regularnie dokonują w nich zakupów. Ten model sprzedaży doceniają również sieci handlowe. Outlety stanowią dla nich bufor bezpieczeństwa oraz ważne narzędzie zarządzania towarem. Coraz więcej firm dostrzega zalety uwzględniania outletów w strategii rozwoju sieci – poszerzenie zakresu odbiorców, stworzenie większego komfortu zakupów w regularnych sklepach poprzez sprawne zarządzanie towarami zalegającymi i wreszcie spieniężenie tych towarów.

Na rynku w obecnym stadium rozwoju sam fakt, że centrum jest duże i w pełni skomercjalizowane już nie wystarcza choć to absolutna podstawa sukcesu. Niezbędna jest wartość dodana w postaci części rozrywkowej, silnej oferty gastronomicznej, rozbudowanego zaplecza usług dodatkowych typu kącik zabaw dla dzieci, szatnie, bezprzewodowy Internet itd.

Idealnym przykładem jest Galeria Katowicka, której różnorodność jest odpowiedzią na potrzeby zróżnicowanych grup potencjalnych klientów obiektu. Galeria Katowicka zlokalizowana w centrum Katowic, jest zintegrowana z dworcem kolejowym oraz dworcem autobusowym. Będzie również łatwo dostępna dla zmotoryzowanych klientów: pod galerią znajdzie się parking na 1200 samochodów, a dzięki modernizacji infrastruktury drogowej wokół inwestycji dojazd nie będzie stanowić problemu.

Galeria Katowicka jest wielofunkcyjnym centrum, którego poszczególne obszary dedykowane są dla zabezpieczania konkretnych potrzeb określonych grup klientów. Kondygnacja podziemna będąca naturalnym połączeniem pomiędzy dworcem autobusowym oraz dworcem kolejowym ma charakter swoistego convenience center. Część dworcowa będzie przystosowana do szybkiej obsługi podróżnych. Na parterze od strony nowotworzonego Placu Szewczyka znajdą się restauracje z ogródkami, które stworzą nieznaną dotychczas w centrum Katowic jakość spędzania wolnego czasu.

Reasumując: Galeria Katowicka to szeroka oferta odzieżowa wzbogacona klimatycznymi kawiarniami, rozległym food cortem z widokiem na śródmiejskie ulice, niekonwencjonalnymi rozwiązaniami architektonicznymi wykorzystującymi cenne dla lokalnych społeczności elementy konstrukcji obecnie funkcjonującego dworca kolejowego. Dodając do tego wysokiej klasy powierzchnie biurowe oraz zaplecze rozrywkowe osiągamy, obraz wielkoformatowego kompleksu, którego gwarancją sukcesu są lokalizacja, dywersyfikacja oferty oraz komplementarność poszczególnych części i możliwość uzyskania efektu synergii poprzez ich kompleksową integrację.

W mniej spektakularnych lokalizacjach, szczególnie w mniejszych ośrodkach miejskich siła tkwi w elastyczności dewelopera i umiejętności uszycia projektu na miarę lokalnych potrzeb zarówno w zakresie wielkości, jak i oferty.