Z kryzysu wyszliśmy obronną ręką

Dla branży odzieżowej wyjątkowo trudny był trzeci kwartał

Dla branży odzieżowej wyjątkowo trudny był trzeci kwartał

W minionym roku Empik i Smyk – nasze marki o największym udziale w wynikach Grupy – nie odczuły znaczącego wpływu kryzysu na poziomie przychodów ze sprzedaży. Spowolnienie gospodarcze spowodowało zmianę struktury koszyka zakupowego, przy czym nie zawsze oznaczało to spadek jego wartości.

Dla branży odzieżowej wyjątkowo trudny był trzeci kwartał. Po pierwsze poprzez zaburzoną sezonowość – wyprzedaże letnie trwały dłużej niż zwykle i były zdecydowanie głębsze, a po drugie wyjątkowo ciepły wrzesień spowodował opóźnienie sprzedaży kolekcji jesienno-zimowych, co oczywiście przełożyło się na wyniki naszej działalności modowej. Negatywnie na sprzedaż wpłynęło również zmniejszenie ruchu w centrach handlowych. Jednak sytuacja różniła się w zależności od marek – tam, gdzie oferta była tańsza i skierowana do młodszego klienta, pomimo kryzysu nadal obserwowaliśmy wzrosty. W przypadku droższych marek można zaś było mówić o stagnacji.

Dostosowując się do nowych upodobań konsumentów, pod koniec 2009 roku Grupa wprowadziła na polski rynek dwie nowe brytyjskie marki odzieżowe ze średniej półki cenowej: New Look i Peacocks. Z kolei w czerwcu 2010 roku otworzyła w Poznaniu pierwszy w Polsce sklep brytyjskiej marki obuwniczej Dune.

Z kryzysu gospodarczego wyszliśmy obronną ręką głównie dlatego, że szybko zareagowaliśmy i dostosowaliśmy się do nowych warunków rynkowych (cięcia kosztów, zamknięcia nierentownych sklepów, restrukturyzacja portfolio). Rok 2010 rozpoczął się dla nas dobrze. Pojawiły się natomiast czynniki o charakterze jednorazowym, takie jak żałoba narodowa i powódź, które wpłynęły na wyniki naszych polskich operacji.

Na koniec 2009 roku z Grupa EM&F miała łącznie 662 punkty (sklepy, kawiarnie i szkoły językowe), z czego 473 w Polsce, 82 w Rosji, 58 na Ukrainie, 46 w Niemczech oraz po jednym w Turcji, Rumunii i w Czechach. W całym 2009 roku spółka otworzyła 72 nowe punkty, zamykając jednocześnie 55 innych.
 

Reklama

Galeria Jurajska