C&W: Powrót wielkich inwestorów na polski rynek

Specjaliści z Cushman & Wakefield, międzynarodowej firmy doradczej z zakresu nieruchomości komercyjnych, wskazują pięć tendencji, które będzie można zaobserwować na polskim rynku.

Pierwsza z nich to powrót wielkich inwestorów na polski rynek. Potwierdza to łączna wartość transakcji inwestycyjnych na polskim rynku nieruchomości komercyjnych zrealizowanych w pierwszych pięciu miesiącach 2010 r., która wyniosła niemal 900 mln euro, przewyższając o prawie 30 proc. całkowity wolumen inwestycyjny za rok 2009.

Kolejnym zauważalnym zjawiskiem jest wzrost roli zarządcy nieruchomości jako osoby zapewniającej rentowność danego przedsięwzięcia. – O powodzeniu danego przedsięwzięcia i wysokości osiąganych dochodów będzie decydować nie tylko profesjonalizm usług zarządzania istniejącego obiektu, ale doradztwo i konsultacje z doświadczonym zarządcą już na etapie planowania inwestycji – czytamy w raporcie Cushman&Wakefield.

Istotnym elementem na rynku nieruchomości komercyjnych jest również wzrost znaczenia warunków przetargu dla rozwoju ulic handlowych. – Skład branżowy najemców może być projektowany na różne sposoby. Celem jest stworzenie „masy krytycznej handlu, usług i gastronomii”, to jest wystarczającej liczby sklepów, punktów usługowych, kawiarni i restauracji dla zakupów porównawczych i impulsowych. A więc oferty na tyle interesującej i różnorodnej, aby przyciągnęła konsumentów – uważa Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu doradztwa firmy Cushman & Wakefield .

Utrzymanie tendencji do tworzenia biur typu „open space” jest także bardzo istotne. Zaletami tak zaaranżowanej przestrzeni są wzrost efektywności pracy, lepsza komunikacja pomiędzy pracownikami oraz ograniczenie kosztów wynajmu.

Ostatnią widoczną tendencją jest zwiększająca się stale liczba turystów odwiedzających polskie wybrzeże. Rośnie także liczba korzystających z bazy hotelowej. „W celu pełnego wykorzystania potencjału turystycznego polskiego wybrzeża istotna jest rozbudowa i podniesienie standardu istniejącej bazy hotelowej, szczególnie na wybrzeżu środkowym. Jednak zdecydowanie ważniejszą kwestią jest rozwój infrastruktury transportowej, co znacznie skróci i usprawni dojazd do miejsca wypoczynku” – twierdzi Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych firmy.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016