Ruszyła rozbudowana część Twierdzy Kłodzko

Projekt to część planu inwestycyjnego o wartości 500 mln zł

Projekt to część planu inwestycyjnego o wartości 500 mln zł

W celu jego dofinansowania spółka przeprowadziła pierwszą publiczną ofertę akcji, z której pozyskała środki w wysokości 50 mln zł. Debiut Rank Progress na GPW odył się w czwartek – 8 lipca 2010 roku.

– Sukces emisji pozwoli nam przyspieszyć tempo rozwoju. Przed nami realizacja następnych projektów inwestycyjnych. Nowe galerie i centra handlowe otworzymy w kolejnych miastach Polski: Kaliszu, Zamościu, Jeleniej Górze, Świdnicy, Krośnie oraz Jarosławiu. Sfinansujemy je środkami z emisji, a także z kredytów bankowych oraz zysku z bieżącej działalności operacyjnej – wyjaśnia prezes Rank Progress, Jan Mroczka.

Na nowo otwartej powierzchni 8,5 tys. mkw. swoje salony ulokowały MediaExpert, Jysk, Marks&Spencer, Hua Sheng Chiński Market oraz supermarket Biedronka. Cała galeria mieści obecnie 65 sklepów oraz 1100 miejsc parkingowych. Po otwarciu centrum fitness, restauracji oraz wielosalowego kina, zaplanowanych na IV kwartał roku, całkowita powierzchnia obiektu liczyć będzie 33 tys. mkw. Wtedy też nastąpi sfinalizowanie całej inwestycji.

– Wbrew temu, co można sądzić – w miastach średniej wielkości tkwi ogromny potencjał. Galeria Kłodzko jest już w pełni skomercjalizowana, zaś obroty najemców są zbliżone do poziomu osiąganego w dużych aglomeracjach – podkreśla Jan Mroczka. – Jako ciekawostkę dodać można, iż w trzy miesiące po otwarciu marketu Leroy Merlin podpisaliśmy umowę na rozbudowę sklepu o dodatkowe trzy tys. mkw. Powierzchnia którą dysponuje obecnie sieć, okazała się za mała – dodaje.

W Jeleniej Górze trwają prace wykończeniowe Pasażu Grodzkiego, którego otwarcie planowane jest na początku IV kwartału tego roku. W 2011 roku zostanie zakończona budowa Galerii Tęcza w Kaliszu oraz Galerii Twierdza w Zamościu. W kolejnym roku ruszy Galeria Świdnicka oraz centra handlowe w Jarosławiu i w Krośnie. – W większości przypadków mamy już zapewnionych głównych najemców – informuje Jan Mroczka.

Ogółem, w ciągu najbliższych trzech lat spółka zrealizuje obiekty komercyjne o łącznej powierzchni 106 tys. mkw. Na realizację kolejnych projektów czeka też 686 tys. mkw atrakcyjnych gruntów w całym kraju, w ramach banku ziemi posiadanego przez Rank Progress. Obejmują one tereny między innymi w Opolu, Grudziądzu i Zgorzelcu.

– W ostatnim okresie widoczne jest ograniczenie ekspansji ze strony dużych operatorów, ale mniejsze sieci, takie jak Biedronka, czy Aldi, prężnie się rozwijają. Kluczową dla nich kwestią jest dobranie odpowiednich nieruchomości, na których chciałyby otworzyć swoje placówki. Ci, którzy mają zabezpieczone dobre tereny inwestycyjne, zyskują obecnie przewagę – zaznacza Mroczka.

Spółka posiada także klika „zamrożonych” projektów mieszkaniowo-biurowo-usługowych. We Wrocławiu gotowy jest wstępny projekt osiedla mieszkaniowego na Popowicach „Marina Park”, zaś w Legnicy nowoczesny apartamentowiec typu loft „Nowy Browar”.

– Koncentrujemy się na najbardziej rentownych w danym okresie projektach, jednak dokładnie obserwujemy rynek, aby w odpowiednim momencie uruchomić kolejne inwestycje o spodziewanej wysokiej stopie zwrotu. Decyzję podejmujemy bez zbędnego przeciągania sprawy. W biznesie liczą się twarde dane finansowe – i te wnikliwie analizujemy – oraz intuicja, odwaga i wizja. Mamy jasną wizję rozwoju spółki – wiemy, co chcemy osiągnąć za kilka lat i wiemy jak to zrobić. Kilka lat temu nikt nie wierzył, że budowa centrów handlowych poza metropoliami może przynosić zyski. My udowodniliśmy, że można na tym dobrze zarabiać. Jestem przekonany, że inwestorzy, którzy nam zaufali, będą zadowoleni z wyników spółki – dodaje Jan Mroczka.

W 2010 roku spółka zamierza podwoić osiągane zyski z 73,9 do 157,2 mln zł. W 2011 roku wynik netto Rank Progress przekroczy, wg prognoz, 124 mln zł.
 

Reklama

Galeria Jurajska