W minionym roku outlety odnotowały 20 proc. wzrost sprzedaży

Rynek centrów outletowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. Centra outletowe znajdują się głównie w największych aglomeracjach jak Warszawa, Katowice, Kraków, Gdańsk, Wrocław i Poznań. Szacowana wartość podaży w outletach w Polsce wynosi obecnie około 100 tys. mkw. W samej tylko Warszawie działają dwa centra wyprzedażowe o łącznej powierzchni 37 tys. mkw.

– Kryzys na rynkach finansowych, jaki ostatnio został odnotowany, znacznie osłabił budżety gospodarstw domowych. W związku z tym konsumenci ostrożniej decydują o tym, gdzie robić zakupy. Dzięki centrom wyprzedażowym nie muszą jednak rezygnować z markowej odzieży i mogą kupować ją po niższej cenie. Obniżki sięgają 30-70 proc., a nawet 80 proc. w stosunku do ceny wyjściowej – czytamy w komunikacie firmy Colliers International.

Rozwój outletów jest odbiciem regularnej sprzedaży. Sieci mają wystarczająco dużo zapasów, by wprowadzić je do sprzedaży wyprzedażowej, nie obawiając się przy tym utraty jakości. Outlety stanowią dla nich ważny element zarządzania towarem i jednocześnie pozwalają dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

W centrach outletowych znajdziemy wiele znanych i cenionych marek jak Mango, Simple, Benetton, czy Wójcik. Pojawiają się również marki luksusowe, takie jak Deni Cler czy Tommy Hilfiger. Cały czas dołączają nowe sieci jak np. Marks & Spencer, który zdecydował się ostatnio na dwa sklepy outletowe: w Fashion House w Piasecznie oraz Fashion House w Gdańsku.

Dzięki dużemu wyborowi marek i atrakcyjnym cenom centra outletowe mogą się pochwalić nie tylko wysoką frekwencją, ale także bardzo optymistycznymi wynikami finansowymi. W kryzysowym roku zanotowały 20 proc. wzrost sprzedaży, a w wybranych branżach nawet 30 procent – mówi Agnieszka Piekarska, specjalista w dziale powierzchni handlowych Colliers International. – Ponadto średnia wielkość czynszu za mkw. powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi ok. 20 proc. mniej w porównaniu ze standardowymi centrami handlowymi, co przyciąga nowych najemców – dodaje.

Każdy z tych czynników ma wpływ na rozwój outletów oraz wzrost ich znaczenia w porównaniu ze zwykłymi i ekskluzywnymi centrami handlowymi. W konsekwencji ma to przełożenie na wzrost zainteresowania deweloperów budową nowych oraz rozbudową istniejących centrów. Do 2011 roku spodziewamy się znacznego wzrostu powierzchni w centrach outletowych m.in. w wyniku oddania kompleksu handlowego Futura Park Kraków, w którym centrum outletowe będzie stanowiło ok. 21 tys. mkw. powierzchni najmu. Ponadto hiszpański deweloper planuje rozpoczęcie budowy nowego outletu na warszawskiej Białołęce o nazwie Annopol. Powierzchnia obiektu ma wynosić około 14 tys. mkw., a planowany termin realizacji projektu to IV kwartał 2011 roku.