Odpowiedzialna konsumpcja wśród Polaków

40 proc. polskich internautów spotkało się z kupowaniem produktów i usług wytworzonych w sposób odpowiedzialny. Niewielu, bo tylko osiem proc., twierdzi, że na pewno nie spotkało się z takim pojęciem, ale aż 52 proc. respondentów nie potrafiło udzielić na ten temat jednoznacznej odpowiedzi.

Przebadani internauci najczęściej deklarowali kupowanie odzieży, obuwia i dodatków (85 proc.), żywności / produktów spożywczych (86 proc.), ale także kosmetyków, artykułów pielęgnacyjnych (75 proc.) oraz elektroniki (RTV / AGD / foto / komputery / telefony i akcesoria GSM) – 62 proc. Ponad połowa kupuje także regularnie książki, płyty, filmy (58 proc.) oraz bilety na imprezy, do kina, teatru (54 proc.).

Najrzadziej są kupowane zabawki oraz biżuteria. Najwięcej kupują osoby w wieku 30-45 lat, a najmniej najmłodsi 15-19 lat. Na odzież, obuwie i dodatki najczęściej internauci wydają od 100 do 200 zł miesięcznie, wydatki na elektronikę to najczęściej od 50 do 100 zł na miesiąc (chociaż bardzo wiele osób nie potrafi określić, ile wydaje miesięcznie – pewnie ze względu na nieregularność takich zakupów). Żywność i produkty spożywcze to dla większości wydatek powyżej 500 zł / mies. Najmniej badani wydawali na zabawki (najczęściej do 50 zł / mies.).

Głównymi zachętami do zakupu w przypadku ubrań są wygląd oraz materiał, z jakiego wykonano produkt. Marginalny odsetek internautów zwraca uwagę na informacje o przestrzeganiu praw pracowniczych / praw człowieka w fabrykach producenta odzieży oraz na oznakowanie ekologiczne i społeczne (np. certyfikat Fairtrade, Ecolabel) mówiące, że produkt jest ekologiczny.
 

Reklama

Galeria Jurajska