Organizatorzy akcji wskazują jak skutecznie zwiększyć rozpoznawalność sklepu wśród mieszkańców oraz jak sprawić, by wracali do niego zadowoleni klienci. Działania mają na celu również poprawę konkurencyjności małych sklepów w skali lokalnej. Akcja o zbliżonym charakterze z powodzeniem realizowana jest od kilku lat w Wielkiej Brytanii.

– Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej są zdania, że należy wspierać drobny handel, który daje pracę wielu osobom. Są to najczęściej mikroprzedsiębiorstwa, które dają zatrudnienie samym właścicielom, ale także ich rodzinom. To bardzo ważne, abyśmy wspierali również tę gałąź gospodarki. Ona stanowi istotny element naszego rozwoju gospodarczego, o czym przekonaliśmy się w okresie spowolnienia gospodarczego, kiedy głównym motorem napędowym naszego wzrostu był popyt wewnętrzny i konsumpcja wewnętrzna. Istotny wkład w to miał drobny handel – mówi Adam Ambrozik, dyrektor Departamentu Przedsiębiorczości i Dialogu Społecznego, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakupy w małych osiedlowych sklepikach robimy zdecydowanie częściej niż w super i hipermarketach – wynika z badań przeprowadzonych w czerwcu przez TNS OBOP na zlecenie Makro Cash&Carry. Polacy cenią małe sklepy przede wszystkim za miłe, uprzejme traktowanie (56 proc. badanych) oraz osobisty, bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (38 proc.). Jest także niewielka grupa tych, którzy przyznają, że cenią małe sklepy za ich „elastyczność”, rozumianą często jako np. możliwość kupowania na przysłowiowy „zeszyt”. Blisko co trzeci Polak (27 proc.) robi zakupy w małych sklepikach osiedlowych codziennie. Niestety, jak pokazują badania AC Nielsen, liczba niezależnych, małych sklepów zmniejsza się rocznie o ok. 10 proc. W ciągu ostatnich pięciu lat zbankrutowała aż 1/3 małych, osiedlowych sklepów. Widoczny jest także odpływ klientów z małych sklepów, choć wciąż stanowią one główny segment rynku handlowego, generując ok. 60 proc. obrotów.

Akcji towarzyszy plebiscyt konsumencki pod nazwą „Tu kupuję, ponieważ…”, którego celem jest wyłonienie ulubionych, najwyżej ocenianych osiedlowych sklepów na terenie całej Polski. Plebiscyt przeprowadzony zostanie w każdym regionie Polski na portalu naszemiasto.pl. Nagrodzone zostaną w nim zarówno zwycięskie sklepy, jaki i wytypowani klienci, którzy zgłoszą sklepy w plebiscycie.