Nowe technologie upowszechniają się w sklepach

Ewolucja w handlu staje się początkiem nowego definiowania norm oraz wzorców zachowań konsumentów. Dzisiejsza oferta sklepu musi być wypadkową dobrego produktu, nietuzinkowego marketingu, wiedzy o kliencie i jego preferencjach oraz nowoczesnej technologii wspierającej każdy z tych aspektów. Najczęściej wykorzystywane metody zwiększenia sprzedaży, takie jak oferty specjalne i promocje czy też karty stałego klienta, są znane od lat i stosunkowo skuteczne, ale też powszechnie stosowane, przez co nie dają wyraźniej przewagi konkurencyjnej. Dlatego sieci handlowe zaczęły poszukiwać nowych metod na rozpropagowanie swojej marki wśród grupy potencjalnych klientów.

Dzisiejszy konsument staje się coraz bardziej wybredny, w zakupach nie szuka już tylko najbardziej atrakcyjnej pod kątem ceny oferty, lecz skupia swoją uwagę na formie, w jakiej jest ona prezentowana. Nie jest tajemnicą fakt, że sieci handlowo-usługowe sięgają coraz częściej do zmysłów konsumentów.

Odpowiednio skomponowana muzyka w sklepie, której zadaniem jest wpływanie na klienta, powodując, że czuje się on bardziej komfortowo, może bezpośrednio wpłynąć na zwiększenie ilości zakupionych produktów. Nowością w metodach oddziaływania na klienta jest stosowanie aromamarketingu, czyli specjalnie dobranych zapachów, które nadają produktom powiew świeżości. Zapach kawy w sklepach oferujących różne gatunki kaw, zapach skóry w sklepach meblowych czy świeżego pieczywa i owoców w sklepach spożywczych to nie przypadek. Wszystkie te elementy są starannie dobrane i w połączeniu z przyjemną dla ucha muzyką, powodują, że klienci czują się bardziej komfortowo i dokonują częściej coraz większych zakupów.

Zatrzymać klienta na dłużej
Tradycyjny sklep czy butik przeistacza się w miejsce spotkań, do którego klient chce i lubi przychodzić, nie tylko na zakupy. A wszystko dzięki rozwojowi nowych technologii, które upowszechniają się w sklepach i punktach usługowych. Popularne stały się POSTV, które służą do wyświetlania krótkich animacji lub filmów opisujących produkty oferowane przez dany sklep. Jest to najprostsza i zarazem najtańsza droga do wyróżnienia oferty sklepu, a z powodu łatwej dostępności stosunkowo mocno popularna, przez co klienci przyzwyczajają się i szybko uodparniają na tego typu promocję towarów. Innym rozwiązaniem, które jeszcze w Polsce na dobre nie zagościło, jest interaktywna podłoga znana z show-biznesu. Idea takiego rozwiązania polega na rozpoznawaniu ruchów klienta przemieszczającego się po podłodze z równoczesnym dopasowaniem kolorów wystroju sklepu i odpowiednim podświetleniu produktów. Klient odwiedzając sklep, w którym znajduje się tego typu podłoga, ma wrażenie, że co kilka kroków odkrywa nowe produkty oferowane przez sklep. Kolejną nowością stają się przenośnie komputery wykorzystywane przez sprzedawców w procesie obsługi klienta. Dzięki temu podgląd stanów magazynowych czy też zamówienie brakującego towaru dla klienta stają się szybsze i prostsze.

Następuje również zjawisko zwiększenia suwerenności decyzji zakupowych, które polega na zapewnieniu klientowi poczucia wpływania na proces zakupowy. Mechanizm jest bardzo prosty – sklep włącza klienta w proces tworzenia, weryfikacji i zakupu danego produktu za pomocą urządzeń typu skanery, interaktywne konfiguratory produktów czy też kasy samoobsługowe. Kolejnym etapem rozwoju tych rozwiązań staje się wykorzystanie znanej już, lecz jeszcze zbyt kosztownej technologii RFID (Radio Frequency Identification), która pozwala na natychmiastową identyfikację towaru bez konieczności fizycznego sczytywania metek na produktach. Czytnik za pomocą fal radiowych rozpoznaje dane ze specjalnej metki umieszczonej na produkcie, dostarczając zdalnie informacji o kodzie, dacie czy rozmiarze. Klient robiąc zakupy w sklepie, w którym stosuje się technologie RFID, nie musi stać w długich kolejkach, ponieważ towary, które wybrał są automatycznie wprowadzane na paragon w systemie sprzedażowym. Jedyna czynność, jaką klient musi zrobić, to dokonanie płatności za przeprowadzaną transakcję.

Innowacyjną formą sprzedaży w branży FMCG są nowoczesne urządzenia, które sprawią, że spędzanie czasu w kolejkach stanie się mitem, a samo robienie zakupów zacznie być przyjemnością. Elektroniczne etykiety (ESL) na półkach, same powiedzą nam o cenie, promocji czy o właściwościach produktu. Koszyk z wbudowanym narzędziem PDA połączy się przez Internet z domową lodówką, podpowiadając klientowi listę brakujących produktów. Wbudowany plan sklepu wyświetli lokalizację potrzebnych artykułów i pokieruje konsumenta odpowiednio po wnętrzu sklepu, a finalnie kasa sama odczyta należności, wystawi rachunek i przyjmie zapłatę.

W 2003 roku sieć Metro AG uruchomiła w Rheinbergu inteligentny sklep przyszłości, który wykorzystuje technologię RFID. Samoobsługowe kasy, umożliwiające dokonanie zakupów i zrealizowanie transakcji bezobsługowo, wprowadził już francuski Auchan, holenderski Ahold czy brytyjskie supermarkety Safeway. Z kolei jeden z największych na świecie producentów obuwia i odzieży sportowej stworzył na paryskiej Champs Elysees mi Innovation Center (miIC) – najnowocześniejszy sklep Adidas na świecie. Centrum to zmieniło sposób robienia zakupów, dając klientom szansę na uczestniczenie w tworzeniu produktu dopasowanego do ich potrzeb i preferencji. Używając ogromnego ekranu, na którym praca odbywa się poprzez proste przeciąganiem palcem wybranych komponentów, jak np. kolor czy wzór, klienci tworzą buty dopasowane do własnych wymagań. Natomiast wbudowany w podłogę skaner w czasie ruchu sczytuje charakterystykę stóp klienta – ich budowę oraz siłę nacisku. Na uwagę zasługuje również wirtualne lustro, w którym klient może zobaczyć skonfigurowane przez siebie obuwie na własnych stopach, oczywiście bez fizycznego przymierzania.

Niedawno pojawiły się także elektroniczne podstawki na pieniądze, które wyświetlają na wbudowanych mikro ekranach LCD produkty oferowane przez sklep. Takie rozwiązanie ma swoje zastosowanie m.in w sklepach RTV/AGD – w momencie kiedy klient płaci np. za laptopa, system automatycznie rozpoznaje transakcję sprzedaży i podpowiada klientowi możliwość dokupienia produktów powiązanych – w tym przypadku np. dodatkowej baterii do laptopa.

Kiedy przyszłość staje się rzeczywistością
Firma Comarch w odpowiedzi na sygnały płynące z rynku stworzyła własną wizję sklepu przyszłości – Comarch Retail Innovation Center (CRIC). To połączenie multimedialnej instalacji wykorzystującej Microsoft Surface, ekrany LCD/plazmowe oraz elementy inscenizacji powierzchni sklepu dla branży detalicznej, w tym systemów do zarządzania firmą i siecią sprzedaży. Celem CRIC jest pokazanie praktycznego połączenia nowoczesnych technologii z systemami sprzedażowymi i wspierającymi zarządzanie w sieciach handlowych. Dla przykładu wyobraźmy sobie sklep z kosmetykami. Robiąc zakupy w takim punkcie, klient sam komponuje ofertę, dopasowaną nie tylko do aktualnych trendów i mody, ale również do jego indywidualnych cech i preferencji, w tym rodzaju cery, koloru oczu czy ulubionych kompozycji zapachowych. Amerykański sprzedawca Frank Nunez udowodnił, że ekrany dotykowe mają duży wpływ na czas trwania transakcji, skracając go nawet o 50 proc., przy zachowanej 100-proc. poprawności informacji. Dlatego też do zbudowania CRIC wykorzystano inteligenty komputer Microsoft Surface, który pełni funkcję „wirtualnej lady”. Wracając do przykładu sklepu z kosmetykami, po położeniu na powierzchni Microsoft Surface opakowania z cieniem do powiek oraz karty klienta, system sam podpowiada inne dopasowane do koloru oczu i karnacji nabywcy kosmetyki z oferty produktowej sklepu. Za pomocą palców wyświetlone produkty można przeciągnąć prostym ruchem na kartę, tak aby zapisały się już w realizowanej transakcji. Takie modele możemy stosować w różnych branżach detalicznych, np. w branży odzieżowej, gdzie po rozpoznaniu metki z położonego na powierzchni Microsoft Surface ubrania wyświetli się film promocyjny z całą kolekcją, a także pokazane zostaną dostępne rozmiary i kolory. Zastosowania można szukać również w branży RTV/AGD, gdzie po położeniu np. dwóch odtwarzaczy MP3 system rozpozna ich modele i wyświetli porównanie.

Wszystkie powyżej opisane elementy mogą stanowić o przewadze konkurencyjnej danej marki, a co za tym idzie – będą coraz częściej i szybciej komercjalizowane. Wizja w dzisiejszym otoczeniu szybko staje się faktem, powodując, że nazwę „sklepy przyszłości” z pewności można zamienić na nazwę „sklepy niedalekiej przyszłości”. Firmy, które najlepiej zrozumieją potrzeby klientów i w największym stopniu zdołają je zaspokoić, zapewnią sobie wzmocnienie marki, a także wygrają bitwę o lojalność konsumentów.

Pierwsze takie wydarzenie dla branży retail
Wszystkie te interaktywne i multimedialne nowości na rynku można będzie zobaczyć podczas eventu Sklep przyszłości. Comarch Retail Innovation Center, gdzie zaprezentowane zostaną rozwiązania dla branży handlu detalicznego, powstałe w oparciu o aktualne trendy i dostępne na rynku najnowsze technologie IT. Uczestnicy eventu dowiedzą się jak stworzyć niepowtarzalny klimat w sklepie i przyciągnąć do niego rzesze klientów. Poznają sposoby użycia muzyki, zapachu oraz interaktywnych instalacji tak, aby klienci chcieli wracać do sklepu wiele razy. Pokazane zostaną możliwości ekranów dotykowych, multimedialnej lady Microsoft Surface oraz nowoczesnych narzędzi pozwalających wyróżnić się w oczach konsumentów. Eksperci Comarch podpowiedzą jak odpowiednio zatowarować sklepy i efektywnie zarządzać wielokanałową sprzedażą, a także jak skutecznie budować lojalność, tak aby nabywcy kupowali częściej, wydając więcej. Więcej na www.SklepPrzyszlosci.Comarch.pl