Liczba projektów wchodzących w fazę budowy spadła znacząco w 2009 roku z powodu restrykcyjnej polityki finansowania inwestycji, wprowadzonej przez banki i nadal jest niska. Tylko 222 tys. mkw. nowej powierzchni trafiło na rynek w pierwszej połowie tego roku. Całkowita nowa podaż w 2010 roku wyniesie około połowy podaży dostarczonej w roku 2009.

Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw. Około 221 tys. mkw. ukończono w pierwszej połowie roku. Dla porównania, w analogicznym okresie 2009 roku na rynek trafiło 340 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.

Na koniec czerwca całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach Polski wyniosła 5,13 mln mkw. W minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni GLA 120 tys. Były to: Port Łódź (67 tys.mkw.) w Łodzi, Tesco (16 tys. mkw.) oraz Metropol Dom i Wnętrze (21 tys. mkw.) w Warszawie i Family Point (16 tys. mkw.) we Wrocławiu.

Łódź i Płock odnotowały największy wzrost nasycenia rynku. W drugiej połowie roku planowane jest ukończenie około 250 tys. mkw. nowych powierzchni handlowych. W przypadku nasycenia największy jego wzrost zanotowała Łódź – dzięki oddaniu do użytku Portu Łódź. Na koniec czerwca 2010 roku poziom nasycenia osiągnął tam 649 mkw. na 1000 mieszkańców, plasując miasto na czwartym miejscu wśród dużych miast. Metropoliami o największym stopniu nasycenia są niezmiennie Poznań (984 mkw/1000 mieszkańców), Wrocław (863) i Warszawa (829).

Małe i średnie miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 tys. mkw. nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie tego roku. Największe projekty to centrum handlowe Mazovia (28 tys.mkw.) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 tys. mkw.) w Suwałkach. Spośród mniejszych miast największy wzrost wskaźnika nasycenia odnotował Płock – do poziomu 724 mkw. na 1000 mieszkańców. Najwyższy poziom nasycenia ze wszystkich miast jest w Opolu i sięga 1059 mkw. na 1000 mieszkańców.

W drugiej połowie roku planowane jest ukończenie około 250 tys. mkw. nowych powierzchni handlowych. W mniejszych miastach pojawi się aż 90 proc. tej podaży. Największe projekty, które mają zostać ukończone, to Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 tys. mkw.) oraz Gemini Jasna Park w Tarnowie (41500 mkw.). W przypadku projektów planowanych na 2011 rok, prawie 530 tys. mkw. znajduje się obecnie w budowie. Wśród tych obiektów znalazł się również Millennium Hall w Rzeszowie (79 tys. mkw.), którego budowa została wstrzymana na ponad rok. Nowy inwestor planuje oddać projekt do użytku w ostatnim kwartale 2011 roku. Zapowiadane jest rozpoczęcie budowy dalszych 230 tys. mkw. powierzchni handlowych w drugiej połowie roku, jednak trudno obecnie ocenić, ile z tych planów zostanie zrealizowanych.

W związku z niesprzyjającą sytuacją gospodarczą w 2009 roku większość sieci musiała zweryfikować swoją politykę i plany ekspansji, a część firm zbankrutowała. Na rynku pozostały firmy, które poradziły sobie z kryzysem. Niektóre sieci wykorzystały ten trudny okres do umocnienia swojej pozycji w Polsce i dalszej ekspansji. Kilka marek zdecydowało się wejść na polski rynek. W pierwszym kwartale 2010 roku swoje pierwsze sklepy w Polsce otworzyły Mujii New Look. Sieci, które weszły na polski rynek w 2009 roku, dalej się rozwijają. Marki takie jak np. Starbucks, TK Maxx, Pandora oraz Peacocks wzbogaciły się o nowe lokalizacje w ciągu kilku pierwszych miesięcy tego roku. Również kilka luksusowych marek, których nadal niewiele jest obecnych na polskim rynku, postanowiło otworzyć w Polsce swoje sklepy.

W ciągu ostatniego roku czynsze w centrach handlowych spadły o 10-15 proc.W przypadku projektów planowanych na 2011 rok, prawie 530 tys. mkw. znajduje się obecnie w budowie.

Natomiast na początku 2010 roku swój sklep otworzył Rolex. Na lipiec zapowiedziano otwarcie sklepu Caroliny Herrery, a w dalszej części roku pojawienie się na polskim rynku Salvatore Ferragamo. Warto zaznaczyć, że wszystkie te firmy wybierają prestiżowe lokalizacje przy głównych ulicach handlowych.

W ciągu ostatniego roku czynsze w centrach handlowych spadły o 10-15 proc. Jednak stawki w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach pozostały niezmienione. Obecnie czynsze są stabilne. Ponieważ aktywność deweloperów jest stosunkowo niska, możemy oczekiwać zmniejszania się ilości dostępnej powierzchni na rynku. Zatem nie należy spodziewać się dalszego spadku stawek czynszów. Sytuacja na rynku powierzchni handlowych ustabilizowała się, ale nadal rozwija się z mniejszą dynamiką niż w latach poprzednich. Widoczne są jednak pierwsze oznaki ożywienia oraz rosnąca aktywnośćdeweloperów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podaży w latach 2012-2013 – podaje raprort Colliers International.