Od marca 2010 roku oddział firmy Viametrics rozpoczął działalność w Polsce. Czy nasz rynek jest przygotowany na nowe, proponowane przez Państwa metody wspomagające zarządzanie galeriami handlowymi?
Polski rynek jest otwarty na innowacje. Co więcej, spotykam się z dużym zainteresowaniem galerii handlowych nowymi systemami liczenia klientów, choć rzeczywiście, nie jest ono jeszcze tak duże jak na Zachodzie. Tam nie pyta się już o potrzebę zliczania klientów galerii, a wypytuje się o najlepsze metody. W zwyczaju jest też, że klienci biorą kilka systemów na próbę i eksperymentują do momentu, kiedy trafią na ten, który im odpowiada. Viametrics odnosi na tym polu olbrzymie sukcesy. W Europie nasze systemy – zainstalowane w ponad trzech tysiącach punktów handlowych – liczą w sumie siedem milionów ludzi dziennie.

Po co liczy się klientów?
W ten sposób określa się potencjał centrum handlowego lub pojedynczego sklepu.

W jakim zakresie wiedza ta podnosi jakość zarządzania centrum handlowym, supermarketem, czy siecią sklepów?
Dokładny system liczenia jest w stanie pokazać, które sklepy i które wejścia do galerii są najchętniej wybierane przez konsumentów. Widać od razu, jakie przestrzenie należałoby rewitalizować, a co za tym idzie, jak regulować wysokość czynszów. Jeżeli danym wejściem wchodzi 70 proc. odwiedzających, to czynsze w jego okolicach powinny być niewspółmiernie wyższe niż na pozostałych powierzchniach.
Wiedza o przepływie odwiedzających wspomaga też zarządzanie zasobami ludzkimi. Za sprawą prostych analiz dokładnie widać, gdzie i o jakich porach wzmacnia się ruch w sklepach. To pozwala sprawniej kierować pracą personelu – wiadomo kiedy i gdzie są najbardziej potrzebni pracownicy, a w jakich godzinach obsługa jest zbędna.
Łatwiej jest też natychmiast zareagować, gdy w centrum handlowym spada ilość odwiedzających. Dane wygenerowane przez system liczący stanowią istotny punkt w znalezieniu wyjaśnienia, co jest powodem pogorszenia sytuacji, zwłaszcza, że mogą być uzyskane właściwie z dnia na dzień.

A czy centra handlowe w Polsce zdają sobie sprawę z potrzeby instalowania systemów zliczeniowych?
Wydaje mi się, że coraz częściej zaczynają taką potrzebę dostrzegać, bo wpływa do nas naprawdę wiele zapytań ze strony właścicieli lub zarządców galerii handlowych. Niektóre centra nie ukrywają też, że sami najemcy domagają się informacji na temat odwiedzalności, prosząc o konkretne badania i szczegółowe wyniki.

Zadaniem firmy Viametrics jest dostarczanie właśnie takich zestawień. Co dokładnie im dajecie?
Centra handlowe są najczęściej zarządzane przez firmy, które reprezentują więcej niż jedno centrum handlowe. My dajemy im system, za pomocą którego mogą uzyskać dane ze wszystkich galerii jednocześnie, bez dodatkowych, skomplikowanych analiz. Wyniki mogą być analizowane w odniesieniu do jednego obiektu lub wykorzystane w ramach porównania kilku galerii.
System Viametrics Entrance pozwala symulować przemieszczanie się ruchu wewnątrz centrum handlowego. Po jego zainstalowaniu można zobaczyć, którędy ludzie wchodzą i którędy wychodzą. Jeżeli centrum handlowe ma więcej niż jeden poziom, widać którymi schodami się poruszają. Z naszych obserwacji wynika, że większość ludzi, wchodząc wejściem głównym lub parkingowym, wychodzi korzystając już z zupełnie innego. Konsumenci jakby przechodzą przez budynek, a migracja odbywa się w konkretnym, charakterystycznym dla danego obiektu kierunku. Zarządcy otrzymują od nas informacje, pozwalające im najefektywniej rozmieścić najemców w galerii handlowej. W końcu nie jest tajemnicą, że jedne zakupy robi się na początku wizyty w centrum handlowym, a inne – np. spożywcze – pozostawia się na koniec.

W jaki sposób działa Viametrics Entrance?
Viametrics Entrance to kompletny bezprzewodowy system, który składa się z receptorów – aparatury liczącej, z urządzeń przekaźnikowych, które przekazują dane z zaplecza serwerowego, gdzie są składowane oraz interfejsu – za jego pomocą dane są przesyłane klientowi. Do tego dochodzą algorytmy, pozwalające dokładnie przetwarzać zebrane informacje.

Czy instalacja systemu w centrum handlowym wymaga posiadania dodatkowego zaplecza i jak wygląda obsługa systemu i konwergencja danych?
Wymagane są jedynie niewielkie przygotowania na poziomie technicznym. System potrzebuje przyłącza 230 V i to właściwie wszystko, bo centra handlowe są skonstruowane w taki sposób, że posiadają już naturalną rewizję elektryczną w podwieszanym, kasetonowym suficie. Najczęściej nie ma więc potrzeby wykonywania dodatkowych prac. Entrance jest bezprzewodowy i nie potrzeba okablowywania budynku, co w przypadku innych systemów wiąże się z koniecznością zamontowania kilkunastu kilometrów przewodów w średniej wielkości galerii handlowej.
Entrance jest oparty o technologię GSM. Każdy punkt liczący działa samodzielnie, przekazywanie danych odbywa się bezpośrednio z wejścia albo punktu pomiarowego na serwer Viametrics. Natomiast obsługa interfejsy webowego jest intuicyjna. Każdy kto potrafi czytać wykresy Excela, a ludzie, którzy zajmują się administracją centrum handlowego na co dzień korzystają z tego typu programów, bez trudu odczytuje również nasze wykresy.

Oznacza to, że dodatkowe szkolenia z obsługi nie są potrzebne…
Dokładnie. Aktualnie doszlifowujemy kolejną fazę naszego interfejsu ViaWeb 2.0, który będzie znacznie bardziej graficzny i prostszy w odczycie. Będzie on stanowić integralny element systemu Viametrics Entrance i pozwoli na dokładniejsze ekstraktownie danych i generowanie szczegółowych raportów.

Z jaką precyzją liczy Viametrics Entrance?
W skład systemu wchodzą sensory i to od niech zależy jak dokładnie liczy nasz system. W Viametrics korzystamy z najwyższej jakości kamer termicznych. Są to kamery czysto statystyczne, które zapewniają całkowitą anonimowość ludziom, których się liczy. Unikamy w ten sposób pułapki kamer video.
Kamery termiczne są przy tym najbardziej precyzyjne – dają niemal 100-procentową dokładność. W podpisywanych kontraktach zabezpieczamy się zapisem, że precyzja danych oscyluje wokół 95 proc. Może się zdarzyć, że na przykład objętą parę, system potraktuje jako jednego człowieka. Jednak na 10 tys. odwiedzin w ciągu dnia, różnica między ilością osób wchodzących i wychodzących wynosi od zera do maksymalnie 50 osób. Nasze algorytmy są tak dopracowane, że nie ma mowy o dużej pomyłce.
Bezprzewodowość systemu Viametrics Entrance oznacza dodatkowo, że jeżeli na poziomie instalacji pojawi się awaria i przestanie działać którykolwiek z punktów liczących, w żaden sposób nie wpływa to na działanie pozostałych. Wyeliminowaliśmy czynnik, stanowiący wadę dotychczasowych systemów liczenia, w których uszkodzenie jednego punktu liczącego wyłącza cały system. Znalezienie miejsca i przyczyny awarii to dodatkowy koszt i stracony czas. W naszym przypadku jakiekolwiek nieprawidłowości są błyskawicznie naprawiane. Zapewniamy 72-godzinną gwarancję serwisową. Ponadto raz na rok w ramach usługi nasza ekipa sprawdza wszystkie bramki i jeżeli pojawia się taka potrzeba, ponownie je kalibruje. Serwis jest wliczony w abonament.
 
Jakie koszty wiążą się zakupem i funkcjonowaniem systemu?
Nasze systemy są najtańsze na rynku. Możemy sobie na to pozwolić dlatego, że Viametrics Entrance jest tak mało usterkowy. W Szwecji, skąd firma pochodzi i jest niekwestionowanym liderem na rynku, na cały kraj działa tylko jeden stały serwisant. To w zupełności wystarcza.
Na cenę systemu składają się koszt hardwearu, czyli urządzeń, które stają się własnością kupującego oraz miesięczny abonament związany z użytkowaniem Viametrics Entrance. Nasz system sprzedajemy właściwie po kosztach jego uzyskania, ponieważ sami go produkujemy. Mamy też ofertę leasingową – na trzy lata za 101 procent. Natomiast opłaty abonamentowe są już uzależnione od ilości punktów liczących.
Fakt, że nie kupujemy gotowego rozwiązana, ale budujemy system we własnym laboratorium badawczym i samodzielnie go udoskonalamy, wpływa nie tylko na obniżenie ceny, ale zwiększa też jakość użytkowania. Zmodyfikowane elementy w chwili wejścia na rynek, są dostarczane do stałych klientów, którzy otrzymują je bez dodatkowych opłat.

Dlaczego z punktu widzenia galerii handlowej inwestycja w system się opłaca?
Viametrics Entrance wspiera inne systemy, które działają w centrach handlowych. Chociażby kampanie audiomarketingowe lub videomarketingowe. Instalując system Entrance można dokładnie wyliczyć, w jakich godzinach należy robić spiętrzenie kampanii, by przyciągnęła najwięcej odbiorców. To przekłada się na korzyść dla centrów handlowych i najemców.
Viametrics Entrance sprawdza się zarówno w przypadku dużych galerii, jak i sklepów sieciowych. Warto go mieć, będąc właścicielem nawet jednego salonu. Zwłaszcza, że dostęp do danych można uzyskać w dowolnym miejscu na świecie, wystarczy komputer lub telefon komórkowy z dostępem do internetu.
Jest to użyteczne narzędzie dla zarządców, administratorów i dyrektorów finansowych, których zadaniem jest kontrolowanie efektywności centrum handlowego, bądź jej braku.