Wiele najbardziej znanych zagranicznych marek swój sukces na naszym rynku zawdzięcza m.in. polskim franczyzobiorcom. Spośród blisko 400 stacji paliw BP działających w Polsce niemal połowa to stacje partnerskie. Z 243 restauracji McDonald’s aż 103 są własnością franczyzobiorców. Połowa pizzerii hiszpańskiej sieci Telepizza jest w rękach polskich inwestorów. Podobnie jest w przypadku sklepów z kosmetykami naturalnymi Yves Rocher.

Są też takie sieci jak Spar, Intermarché, Bricomarché, Kodak Express czy też Szkoły Muzyczne Yamaha, które swój rozwój oparły wyłącznie o polskich niezależnych przedsiębiorców i nie posiadają u nas żadnych placówek własnych.

W naszym kraju funkcjonuje już 110 sieci zagranicznych, które proponują polskim przedsiębiorcom działalność pod ich marką. Do tej pory w ramach tych systemów otwarto ok. 5550 jednostek Polsce, z czego 3355 prowadzonych jest przez franczyzobiorców. W raporcie ARSS uwzględniono tylko systemy franczyzowe dostępne dla wszystkich potencjalnych inwestorów. Nie uwzględniono zaś sieci rozwijanych tutaj wyłącznie przez masterfranczyzobiorców jak np. KFC, Pizza Hut czy Burger King.

Na polskim rynku próbują rozwinąć skrzydła sieci, które swe pierwsze kroki stawiały w różnych zakątkach świata – od bliskich nam geograficznie Niemiec, Czech, Węgier czy Austrii po Australię, Kanadę oraz Japonię. Największymi sukcesami mogą pochwalić się Francuzi, którzy stworzyli aż 19 sieci rozwijanych teraz także w Polsce. Najbardziej znane to Carrefour (321 sklepów, w tym 43 franczyzowe), Intermarché (149 supermarketów franczyzowych), 5 à Sec (110 pralni, w tym 10 franczyzowych) oraz Point S (103 serwisy oponiarskie, w tym 48 partnerskich). Dużo sieci francuskich można znaleźć w branży urodowej, nie są one jednak tak liczne jeśli chodzi o liczbę placówek: Yves Rocher (81 drogerii, w tym 38 franczyzowych) oraz Jean Louis David (33 salony fryzjerskie, w tym 9 franczyzowych).

Powyżej 10 sieci franczyzowych działających w Polsce wywodzi się z USA, Niemiec i Włoch. Najbardziej znani na polskim rynku gracze amerykańscy to: McDonald’s (243 restauracje, w tym 103 franczyzowe), Kodak Express Digital Solutions (166 franczyzowych laboratoriów fotograficznych), Levi’s (ok. 60 sklepów, niemal wszystkie franczyzowe) oraz Subway (35 barów franczyzowych).

110 zagranicznych sieci rozwijających się w Polsce poprzez franczyzę to zaledwie 15 proc. wszystkich systemów franczyzowych w naszym kraju.  – Jednocześnie jednak w bardzo szybkim tempie przybywa ofert franczyzowych stworzonych przez rodzime firmy, które są w stanie lepiej dopasować się do realiów polskiego rynku oraz możliwości inwestycyjnych polskich franczyzobiorców. W związku z tym nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie dość skromny, bo 15-procentowy udział zagranicznych sieci w polskim rynku franczyzowym miał się zwiększyć. Od wielu lat trend jest dokładnie odwrotny i udział zagranicznych sieci w całkowitej liczbie sieci franczyzowych działających na polskim rynku z roku na rok systematycznie maleje – mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.