Deweloper ma już decyzję o warunkach zabudowy

Uczestnicy programów lojalnościowych, jak pokazują badania, oczekują, że jedna karta może być używana w wielu punktach sprzedaży (76 proc.), zgromadzone punkty można szybko wymieniać na nagrody (75 proc.) oraz, że istnieje wiele opcji wymiany zebranych punktów (72 proc.).

Dobrze zaprojektowany program lojalnościowy pozwala zwiększyć zaufanie i satysfakcję klientów, a także wzmocnić pozycję rynkową spółki. Firmy będą więc rozwijać takie inicjatywy uwzględniając to, że skuteczny program lojalnościowy musi być szyty na miarę – dostosowany do firmy, jej modelu biznesowego oraz do branży.

Programy lojalnościowe stanowią źródło korzyści zarówno dla firm, które mają już ugruntowaną pozycję rynkową, jak również dla tych, które dopiero ją budują. Dla mniejszych firm uczestnictwo w programie to szansa na zbudowanie rozpoznawalności swojej marki, jak również zaprezentowanie się w środowisku biznesowym jako firmy innowacyjnej, szukającej optymalnych, biznesowych rozwiązań. Dla przedsiębiorstw z ugruntowaną pozycją jest to szansa na zatrzymanie dotychczasowych klientów i zaoferowanie im nowej jakości.

Rynek programów lojalnościowych będzie się dalej rozwijał adaptując rozwiązania funkcjonujące na rynkach zachodnich. W przeciągu pięciu najbliższych lat będzie ewoluował w stronę programów multipartnerskich, a PAYBACK może się spodziewać konkurencji. Jak pokazuje przykład rynku niemieckiego to właśnie programy zrzeszające wiele firm cieszą się największą popularnością wśród klientów – ponieważ dają im wymierne korzyści.

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i racjonalni w swoich decyzjach zakupowych. Oczekują nowej jakości i zmiany formuły. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że dla 76 proc. respondentów najważniejszą cechą programu jest możliwość zbierania punktów na jedną kartę w wielu rożnych sklepach, a więc wygoda oraz szybkość zbierania punktów.

Kolejna ważna cecha to jakość nagród. Istotne jest to, aby nagrody były jak najbardziej zróżnicowane – od materialnych po te z kategorii emocjonalnych. Portfolio nagród musi tworzyć pewną spójną całość, historię, którą firma komunikuje uczestnikom programu. Nagrody powinny łączyć w sobie element zabawy, pozytywnych emocji i nowych zaskakujących uczestników propozycji. W przyszłości wymagania klientów w tym zakresie będą coraz większe. Należy też pamiętać, że uczestnicy programów coraz częściej oczekują szczególnego traktowania: wyjątkowych ofert np. zakupów z dedykowanym stylistą lub zakupów w nowym, jeszcze nie otwartym dla wszystkich sklepie itd. Coraz bardziej istotny będzie też element zabawy: np. nagrodą będzie statystowanie w filmie, nauka jazdy ze znanym mistrzem Formuły 1, udział w koncercie z zaproszeniem za kulisy, możliwość wzięcia udziału w pokazie mody jako model lub modelka, porady znanego stylisty itp. Możemy się też spodziewać, że małe społeczności, mieszkańcy jednego bloku, będą zrzeszać się razem i gromadzić wspólnie punkty na jedno konto, aby uzbierać na jedną dużą nagrodę np. samochód lub jacht.

Dla rynku programów lojalnościowych sytuacja gospodarcza nie będzie miała aż tak dużego wpływu jak w innych branżach, gdyż w społeczeństwie zakorzeni się na dobre idea tzw. smart shoppingu. Polacy są coraz bardziej świadomi i racjonalni, a mądre robienie zakupów staje się coraz powszechniejsze. I to bez względu na to ile ktoś ma pieniędzy w domowym budżecie, w dobrym tonie będzie pokazanie, że pieniądze wydawane są w przemyślany i inteligentny sposób.

Dynamicznie zmieniający się rynek będzie miał wpływ na rosnącą potrzebę budowania lojalności przez firmy, bo dzięki dobrze zaprojektowanemu programowi lojalnościowemu można lepiej poznać oczekiwania klienta i lepiej zaplanować swoje aktywności marketingowe. Wiedza o klientach, możliwość lepszego dostosowywania portfolio produktów i ofert do potrzeb konsumentów oraz dostęp do know-how będą miały dla nich decydujące znaczenie. W przyszłości programy lojalnościowe przestaną być kojarzone jedynie z kartą ponieważ będą szerokimi platformami wymiernych korzyści na każdym kroku.