Auto ID w służbie handlu

Anna Matejak, Koncept-L
Producenci, aby pozostać konkurencyjnymi, prześcigają się w tworzeniu nowych rozwiązań dla różnych branż, w tym również dla handlu. Dlatego też trudno jest mówić o trendach kreowanych na rynku nowoczesnych systemów wspierania sprzedaży. Jedno wiemy na pewno – nowoczesny handel nie będzie w stanie oprzeć się nowym technologiom oferowanym przez producentów urządzeń mobilnych. W chwili obecnej większość zamówień do realizacji przesyłane jest w czasie rzeczywistym.

Ewolucja kodu kreskowego
Nowoczesne systemy oraz urządzenia Auto ID nie spełniałyby swojej roli bez kodów kreskowych, które są obecne niemal we wszystkich dziedzinach życia: w handlu, ośrodkach kultury, farmacji, służbie zdrowia, transporcie, logistyce, przemyśle, administracji państwowej, itd. Dają nam niemal nieograniczone możliwości. Ewolucja kodu kreskowego wywarła ogromny wpływ na rozwój technologii informatycznych i systemów identyfikacyjnych. Do tej pory kod jednowymiarowy typu EAN-13, UPC zaspokajał wszystkie potrzeby konsumentów. Z czasem rynek stał się bardziej wymagający. To doprowadziło do stworzenia kodu dwuwymiarowego (2D), mieszczącego od 200 do 3 tys. znaków, w polu o wymiarach ok. 2 x 2 cm. Najbardziej popularne kody 2D to QR Code, Data Matrix, Aztec. Wymusiło to na producentach urządzeń Auto ID zaprojektowanie urządzenia, które pozwoli odczytać zakodowane informacje. W ten sposób powstały czytniki kodów kreskowych typu imager (wizyjny). Przy ich pomocy można odczytać kod 2D w dowolnej orientacji, nawet z ekranu laptopa lub telefonu komórkowego. Uproszczony proces odczytu wygląda następująco: czytnik wykonuje zdjęcie kodu, a następnie przetwarza go na ciąg znaków i wysyła do komputera.

Nowoczesne systemy obsługi klienta
Rok 2010 obfituje w nowości mające na celu usprawnienie systemów sprzedaży w placówkach handlowych. Są to nie tylko nowoczesne urządzenia, to również systemy i kompleksowe rozwiązania. Technologie mobilne na dobre zadomowiły się w handlu detalicznym stanowiąc podstawowe rozwiązanie problemu inwentaryzacji. Terminale danych umożliwiają przyśpieszenie podstawowych procesów magazynowo-handlowych oraz zapewniają wyeliminowanie pomyłek, które w niektórych przypadkach mogą sięgać nawet 20-30 proc . Rynek dąży również do usprawnienia samego procesu sprzedaży.

Jeden z czołowych producentów urządzeń Auto ID, Datalogic Scanning wprowadził na rynek system do rozładowywania kolejek – PreScan. Celem funkcjonowania systemu jest efektywne usprawnienie obsługi klientów i zmniejszenie kolejek przy boksach kasowych. Na czym polega funkcjonowanie systemu? Pracownik sklepu wyposażony w bezprzewodowy czytnik kodów kreskowych, np. PowerScan PM8300, podchodzi do klienta stojącego w kolejce, skanuje kod kreskowy z jego karty lojalnościowej, a następnie kody z produktów znajdujących się w koszyku. Wszystkie zebrane w ten sposób dane przesyła bezpośrednio do terminala POS. Przy kasie klient okazuje swoją kartę lojalnościową, z której kasjer za pomocą czytnika (np. Magellan 8500Xt, Magellan 2200VS, Magellan 2300HS) odczytuje kod kreskowy, uzyskując w ten sposób listę zakupionych towarów. Ostatnią czynnością kasjera jest wydruk paragonu i pobranie należnej kwoty. W ten sposób klient nie czeka w długiej kolejce do kasy, nie wyjmuje towaru z koszyka na taśmę, by następnie go do niego włożyć, i co najważniejsze jest zadowolony z profesjonalnej i szybkiej obsługi.
W zaawansowanych systemach sprzedaży dużą rolę odgrywają drukarki etykiet i drukarki paragonów zintegrowane z całością systemu. Coraz częściej w sklepach, w centrach handlowych czy na dworcach, zauważyć można tzw. infokioski, systemy kolejkowe, automaty biletowe czy parkomaty. Jeżeli się im przyjrzymy zauważyć można, że składają się z ekranów dotykowych, czytników kodów kreskowych oraz drukarek biletów, paragonów i potwierdzeń. To drukarki stanowią newralgiczny element całego rozwiązania, dlatego też producenci stawiają na solidność ich wykonania i niezawodność. Zabudowane w kioskach stanowią proste rozwiązanie do użytku publicznego. Te kompaktowe urządzenia wyposażone są w szereg użytecznych funkcji, tj. gilotyna, pojemna pamięć, język oprogramowania ZPL. Dodatkowym atutem jest funkcja wciągania, która wciąga i zatrzymuje nieodebrane wydruki, chroniąc prywatność użytkowników i zapobiegając zaśmiecaniu miejsca przy kiosku.

Technologia OCR
Nowością na rynkach międzynarodowych, a ostatnio i polskim są urządzenia OCR ID709 oraz OCR 192 ID&Passport. Oparte na technologii OCR (ang.Optical Character Recognition), umożliwiają przetwarzanie zeskanowanego tekstu do formy cyfrowej. System ten oparty na sieci neuronowej odczytuje zarówno treści OCR jak i nie-OCR (strefa VIZ) z dowolnego dokumentu, np. dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy, itd. Tu również opracowywane są coraz to lepsze metody rozpoznawania pisma (również ręcznego) oraz tworzone są specjalne czcionki ułatwiające odczyt, t.j.: OCR-A i OCR-B. Do rozpoznawania tekstów wykorzystuje się programy, które działają w oparciu o obrazy przesyłane ze skanerów i kamer cyfrowych. Urządzenia te zasilane są poprzez port USB. Po podłączeniu do notebooka/laptopa lub terminala danych, mogą być używane jako urządzenie mobilne. Dzięki ergonomicznej, zwartej konstrukcji można je zabudować w kioskach samoobsługowych, wyświetlaczach i terminalach kontroli dostępu. Czytniki OCR zapewniają szybki i dokładny proces dekodowania danych. Odczytują również kody kreskowe 1D i 2D. Zaletą urządzeń jest łatwa integracja z różnymi systemami, włączając SDK (Software Development Kit).
Wykorzystując czytniki OCR można szybko uzyskać to, co jest zazwyczaj potrzebne w typowym procesie rejestracji lub do wypełniania formularza – imię, nazwisko, adres, pesel, datę urodzenia, numer dokumentu. Rozwiązanie oparte na urządzeniach OCR mogą być bardzo przydatne do: zakładania kart lojalnościowych w dużych centrach handlowych, hurtowniach, giełdach, wypełniania polis ubezpieczeniowych oraz różnego rodzaju wniosków.

Większa efektywność obsługi klienta
Sprawnie funkcjonujący system obsługi klienta to przede wszystkim ogromne oszczędności. Wykorzystanie w sprzedaży systemu PreScan oraz technologii area imager pozwala na efektywniejszą obsługę klientów, zmniejszenie liczby błędów, oszczędność czasu oraz podniesienie atrakcyjności produktów poprzez dołączenie do nich elegancko wyglądających metek z ceną, logiem firmy i informacją o produkcie. To wszystko owocuje szybką, profesjonalną obsługą i uśmiechem na twarzy klienta, który z przyjemnością do takiego sklepu wróci.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016