Raport „E-commerce w Polsce 2010” pokazuje, że sklepy internetowe wyraźnie odczuły skutki ubiegłorocznego kryzysu ekonomicznego. Poprzedni raport wskazywał na wzrost na rynku e-commerce kształtujący się na poziomie 42 proc. Widoczne jest zatem znaczne osłabienie.

Jednak, co pocieszające, przedsiębiorcy skupieni wokół tego sektora wykazują bardzo duży optymizm, jeśli chodzi o prognozy zmiany dynamiki rozwoju w roku 2010. Prawie 45 proc. z nich ma nadzieję, że obroty „zdecydowanie wzrosną”, a jedynie 2 proc. twierdzi, że „raczej spadną”. Co ciekawe, żaden z ankietowanych nie zaznaczył odpowiedzi „zdecydowanie spadną”.

13 proc. sklepów internetowych zadeklarowało, że ich dochody w 2009 roku przekroczyły pięć milionów złotych (spadek o 3 proc. względem 2009 roku). 21 proc. handlowców osiągnęło przychody między 502 tys. – 1 mln zł. Najwięcej przedsiębiorców uzyskało wynik na poziomie 110-500 tys. zł (24 proc. respondentów).
Za pośrednictwem e-sklepów najlepiej sprzedają się produkty wyposażenia domu i wnętrz (26 proc.), AGD (22 proc.), odzież, obuwie i dodatki (20 proc.). W sieci poszukiwane są także produkty RTV, komputery i akcesoria, kosmetyki, artykuły fotograficzne oraz książki.

W ostatnim czasie przedsiębiorcy z sektora handlu internetowego zdecydowanie wzmocnili strategie i działania marketingowe swoich e-sklepów. Najwięcej z nich (około 80 proc.) postawiło na obecności w porównywarkach cen. Tyle samo właścicieli sieciowych biznesów zainwestowało w pozycjonowane strony. Do celów marketingowych chętnie wykorzystuje się także linki sponsorowane i reklamę kontekstową oraz e-mailing. Tylko sporadycznie stosowana jest papierowa ulotka.