– Widać dynamizm i coraz większe zainteresowanie sieci nowymi lokalizacjami – mówi Piotr Kowalski, dyrektor Działu Komercjalizacji w Rank Progress SA. – W ostatnim czasie sfinalizowaliśmy kilkanaście ważnych kontraktów. Są wśród nich także lokalni najemcy, ponieważ realizując naszą strategię stawiamy także na współpracę z markami, które mają ugruntowaną pozycję w regionie – dodaje.

Wśród nowych najemców znajdą się między innymi Intermarche, centra fintness, sieć pralni chemicznych, sieć restauracji oraz kawiarni.

-W naszych galeriach mamy wiodące brandy: Media Markt, Media Expert, Marks&Spenser, Empik, Douglas, Reserved , Rossmann, Carrefour, Piotr i Paweł, H&M, New Yorker, Kappahl, KFC, Burger King i centra fitness. Podpisaliśmy strategiczne porozumienie z Marks & Spencer dotyczące najmu powierzchni handlowych w realizowanych przez nas obiektach. Obecnie angielska marka ma salony w naszych galeriach w Legnicy oraz Kłodzku, ale już wkrótce zaprosi na zakupy w Pasażu Grodzkim oraz Galerii Twierdza w Zamościu. Lokalizacje są dokładnie analizowane i jeżeli projekt spełnia wymagania sieci, decydują się na podpisanie umowy. Wysoki stopień komercjalizacji naszych centrów jest dla nas najlepszą rekomendacją – mówi Jan Mroczka, prezes Rank Progress. – Mamy własny, stworzony od podstaw dział komercjalizacji, dlatego negocjując stawki czynszu jesteśmy w stanie dostosować je do parametrów danej inwestycji. Współpraca z najemcami jest elastyczna, w trudnych sytuacjach negocjujemy i pomagamy im poprzez czasowe obniżenie stawek czynszu czy dodatkowe promocje. Z naszymi partnerami związujemy się na lata i chcemy im zagwarantować, że dane centrum będzie funkcjonować przez długi czas – podkreśla prezes.

Dynamika w komercjalizacji powierzchni handlowych należących do Rank Progress wpływa także współpracę z bankami. We wrześniu spółka zawarła z Bankiem Polska Kasa Opieki SA. umowę kredytu o charakterze budowlanym w łącznej wysokości 23.179.000,00 zł oraz o charakterze inwestycyjnym w wysokości 5.545.00,00 euro.

– Banki nie patrzą na wielkość miasta, tylko na możliwość komercjalizacji. To jedyna wykładnia – przekonuje Jan Mroczka. – Instytucje finansowe, udzielając kredytu wymagają ok. 70-80 proc. skomercjalizowanej powierzchni. Moim zdaniem sytuacja na rynku idzie ku lepszemu. Banki zaczynają zupełnie inaczej rozmawiać z deweloperami. Zmieniają też powoli warunki kredytowania na bardziej atrakcyjne – dodaje.

Spółka planuje wkrótce otwarcie w Jeleniej Górze Pasażu Grodzkiego oraz rozpoczęcie realizacji Galerii Świdnickiej. Trwa budowa Galerii Tęcza w Kaliszu, Galerii Twierdza w Zamościu oraz ostatni etap rozbudowy Galerii Twierdza Kłodzko w Kłodzku. Spółka planuje kolejne inwestycje. Plany Rank Progress zakładają zainwestowanie w latach 2010-2012 500 mln zł i realizację ok. 180 tys. mkw. powierzchni handlowej.