PA Nova – Kierunek wschód

Na długo przed startem Galerii Sanowa w Przemyślu otwarcie mówiła Pani o zamiarze jej sprzedania. Czy ten plan jest wciąż aktualny?
Zgadza się, będziemy chcieli sprzedać Galerię Sanowa, ale na spokojnie i w rozsądnej, dobrej cenie. W związku z tym, że w ramach komercjalizacji pozyskaliśmy dwóch kluczowych dla nas najemców – market Kaufland i sklep odzieżowy H&M, które płacą czynsz od obrotu, a nie od metra kwadratowego – potrzebujemy odrobinę czasu, by móc oszacować wysokość obrotu galerii. Dopiero wówczas zaczniemy poszukiwać kupca. Sprzedaż nastąpi najwcześniej w drugiej połowie przyszłego roku. Choć przyznaję, że pierwsze sygnały od potencjalnych klientów, zwłaszcza ze strony zagranicznych funduszy inwestycyjnych już się pojawiły.

O kim dokładnie mówimy?
Na tym etapie nie mogę jeszcze ujawniać szczegółów. Rozmawiamy z funduszami niemieckimi i angielskimi. Polskie firmy nie wykazują zainteresowania.

Pani spółka zapowiada realizację kolejnych centrów handlowych. Czy finansowanie tych projektów będzie pochodzić również z emisji akcji?
W tej chwili mamy prospekt akcji złożony w Komisji Nadzoru Finansowego i spodziewamy się, że w najbliższym czasie uzyskamy decyzję. Wstępnie emisję planujemy na koniec listopada br.

Jaka liczba akcji wchodzi w grę?
Zarząd ma upoważnienie akcjonariuszy do wyemitowania dwóch milionów akcji. Liczymy na zysk rządu 60-70 mln zł.

Na początku września ogłosiła Pani, że PA Nova zamierza przeznaczyć około 800 mln zł na rozszerzenie portfolio inwestycji. Taka suma faktycznie wchodzi w grę?
Tak, ale opiewające na ta sumę inwestycje zamierzamy realizować przez najbliższe trzy lata.

Czy ich finansowanie będzie pochodzić również z zewnętrznych źródeł?
Oczywiście. Z naszych wstępnych rozmów wynika, że wkład banków będzie sięgał około 30-35 proc. naszych inwestycji.

Czy po niedawnym zastoju gospodarczym spowodowanym kryzysem, łatwiej jest już teraz pozyskać finansowanie banku na tak duże inwestycje?
Na rynku jest już zdecydowanie lepiej. W tej chwili rozmowy podejmują z nami banki PKO BP, PKO SA, BRE Hipoteczny. To one oferują nam dalsze linie kredytowe.

Jak oceniea Pani zainteresowanie funduszy inwestycyjnych nowymi projektami handlowymi?
Rzeczywiście druga połowa 2008 i właściwie cały 2009 rok były fatalne w tym względzie. Faktycznie na rynku było bardzo ciężko. Na budowę galerii w Przemyślu sami musieliśmy włożyć 70 mln zł. Dopiero w maju br. podpisaliśmy umowę kredytową z PKO BP na jej realizację. Pozyskane pieniądze na konto firmy wpłynęły 30 czerwca br., czyli na cztery miesiące przed otwarciem galerii.

Nie powstrzymało to jednak Państwa przed uruchomieniem kolejnych procesów inwestycyjnych…
Najbliższa budowa centrum handlowego wystartuje w maju 2011 roku, wówczas rozpoczniemy realizację galerii w Kędzierzynie Koźlu. Będzie to projekt porównywalny z Galerią Sanowa w Przemyślu. W obiekcie znajdzie się ok. 80 sklepów, które rozlokowane będą na powierzchni najmu wynoszącej 20 tys. mkw. Już teraz jesteśmy na etapie komercjalizacji. Mamy podpisane pierwsze umowy z kilkoma najemcami, m.in. z siecią Media Expert.

Kiedy nastąpi otwarcie?
Planowo, jesienią 2011 roku. Od dawna mamy zorganizowane wszystkie pozwolenia na rozpoczęcie budowy. Jedynie ze względu na sytuację kryzysową, jaka miała miejsce w kraju i niemożność uzyskania kredytu, postanowiliśmy poczekać i najpierw otworzyć galerię w Przemyślu. Według pierwotnego planu inwestycje te miały być realizowane niemal równocześnie.

A kolejne…
To np. obiekt handlowy w Zamościu, który będzie zrealizowany równocześnie z galerią w Kędzierzynie Koźlu. W tym wypadku powstanie jednak park handlowy na ok. 15 tys. mkw. powierzchni najmu. Pierwotne założenia mówiły o budowie galerii handlowej, jednak w związku z tym, że Rank Progress rozpoczął już budowę swojego centrum, postanowiliśmy zmodyfikować plan i postanowiliśmy postawić retail park. W 70-tysięcznym mieście, nie ma miejsca na dwie duże galerie handlowe, jednak park handlowy świetnie uzupełni rynkową niszę. Również w tym przypadku, jesteśmy już na etapie komercjalizacji, którą nadzoruje w naszym imieniu Colliers International. Aktualnie wstępne rozmowy prowadzą z nami: Jysk, Komfort, Media Expert, Meble Abra i Rossmann. Zakończenie budowy i otwarcie parku handlowego powinno nastąpić do końca listopada 2011 roku. Jest to mniejszy obiekt, więc powstanie nieco szybciej niż galeria w Kędzierzynie Koźlu.
Następne na liście naszych inwestycji znajduje się Jaworzno. Myślę, że cały następny rok poświęcimy właśnie na projektowanie, zbieranie pozwoleń i komercjalizację tego obiektu. Będzie to duża galeria handlowa, najprawdopodobniej z ok. 35 tys. mkw. powierzchni użytkowej, która powstanie na działce o powierzchni ośmiu tys. hektarów. Będzie to pierwsza galeria w mieście i w ciągu najbliższych kilku lat nie spodziewamy się pojawienia się tam znaczącej konkurencji. Budowa ruszy najwcześniej na wiosnę 2012 roku, a zakończy się jesienią 2013 roku.
W tej chwili prowadzimy wstępne rozmowy związane z jeszcze jednym projektem, ale jest zdecydowanie za wcześnie, by cokolwiek zdradzać.

Czy w Polsce jest jeszcze miejsce na kolejne galerie handlowe?
Z pewnością na naszym rynku nadal jest zapotrzebowanie na parki handlowe. Niedługo i my będziemy się starać o pozwolenie na budowę obiektu o powierzchni ok. 3 tys. mkw. w Stalowej Woli. Chcemy ją rozpocząć wiosną przyszłego roku i oddać najemcom do końca roku 2011.
Duży potencjał i możliwość rozwoju dostrzegamy w miastach między 15 a 50 tys. mieszkańców. Są one idealne pod parki handlowe. W miastach między 50 a 100 tys. mieszkańców można jeszcze znaleźć miejsce na nowe galerie handlowe. Moim zdaniem przede wszystkim Polska wschodnia jest regionem z wciąż otwartą przestrzenią pod inwestycje.

Czy będzie to przyszły kierunek rozwoju dla PA Nova?
Zdecydowanie tak.

A rynki zagraniczne?
Również. Rozmawiamy właśnie z partnerem z Mińska na Białorusi. Mogłaby tam powstać inwestycja kosztująca 100 mln zł, ale finansowana przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach wspierania eksportu polskich usług i produktów poza Unię Europejską. Taka forma wydaje się nam być aktualnie najbardziej bezpieczna. Mamy już nawet upatrzoną działkę. Na razie zleciliśmy przeprowadzenie analiz rynkowych pod ewentualny projekt.
W sferze dalszych planów rozwoju PA Nova pojawia się również koncept wejścia z działalnością na Ukrainę. To właśnie rynki wschodnie wydają się nam najbardziej interesujące inwstycyjnie i również na dzień dzisiejszy najbardziej korzystne. Jednak w tej chwili nasza koncentracja jest jeszcze w pełni skupiona na Przemyślu.

Reklama

Galeria Jurajska