Polacy zorganizują święta za 1800 zł

W tym roku świąteczne prezenty będą kupowane w znacznie bardziej racjonalny i przemyślany sposób. Chętniej będziemy wybierać tańsze upominki. Tym bardziej, że nastroje konsumenckie zarówno Polaków, jak i Europejczyków znacznie się pogorszyły. Pesymistyczne nastawienie co do poprawy warunków finansowych w przyszłym roku ma 77 proc. rodaków. Jednak z przygotowanych przez sklepy przedświątecznych promocji zamierza skorzystać tylko mniej niż połowa klientów.

– W okresie świątecznym największym zainteresowaniem będą się cieszyć artykuły użytkowe oraz marki własne sieci detalicznych – mówi Magdalena Jończak, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte. Jak się okazuje produkty żywnościowe będziemy kupować przede wszystkim w dyskontach.

Natomiast zdaniem Adama Chróścielewski, starszego menedżera w dziale audytu Deloitte, w okresie przedświątecznym sprzedawcy powinni zwiększyć zakres swoich produktów lojalnościowych, bowiem konsumenci największą część świątecznego budżetu przeznaczą na prezenty. Tak deklaruje 43 proc. ankietowanych.

A wśród najbardziej porządanych upominków znajdą się kosmetyki i perfumy. Co ciekawe, respondenci deklarują, że pod choinkę chcieliby dostać po prostu gotówkę. Na liście prezentów znajdują się również książki, płyty CD z muzyką. W porównaniu z ubiegłym rokiem mniejszym zainteresowaniem będą się cieszyć ubrania i nowości technologiczne.

Upominków szukać będziemy w hipermarketach, specjalistycznych sieciach sklepów i w internecie – 30 proc. Polaków odwiedzi e-sklep i w nim kupi prezent. – Statystyki te wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wtedy niewiele ponad 20 proc. respondentów deklarowało, chęć robienia zakupów w sieci – przypomina Chróścielewski.
 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016