Iwona Brzezińska, Manager ds. Szkoleń, LUG Light Factory

W czasach, kiedy konsumenci osaczeni są przez wszechogarniający chaos informacyjny, szczególnie ważne jest, żeby produkt został odpowiednio wyeksponowany. Rola światła, jako narzędzia kreującego środowisko sprzedaży i wpływającego w ogromnym stopniu na psychofizjologiczne odczucia potencjalnych nabywców jest w tym przypadku nieoceniona. Wnętrze sklepu czy inne pomieszczenie handlowe, do którego wchodzi potencjalny klient, powinno swoim wystrojem i aranżacją wnętrza światłem: zapraszać, kreować poczucie komfortu i sprzyjać dokonaniu zakupu. Niewłaściwie dobrane światło może zniweczyć zamierzony efekt – sukces handlowy. Z drugiej strony dobrze i ciekawie zaaranżowane akcenty świetlne pozwalają na podniesienie walorów oferowanych produktów. Co ważne, w niepamięć odchodzą czasy, gdzie wyłącznie ilość decyduje o jakości oświetlenia. Obecne metody ekspozycji towaru, tak jak oczekiwania klientów są bardziej wyrafinowane. Zadaniem sztucznego oświetlenia w sklepie jest przede wszystkim wykreowanie marki oraz promocja sprzedaży poprzez odpowiednie, szczególne, ale przy tym niemęczące wyeksponowanie.
Odpowiednio dobrane oświetlenie determinują wymagania zawarte w normach oświetleniowych oraz bilans ekonomiczny przedsięwzięcia: koszty inwestycyjne i eksploatacyjne oraz uzyskane wrażenia u klientów, które w rezultacie mogą przełożyć się na osiągnięcie sukcesu całej inwestycji. Odpowiedni dobór parametrów oświetlenia dla poszczególnych typów sklepów w sposób znaczący oddziałuje na uzyskany efekt końcowy. Już w początkowej fazie projektowania oświetlenia analizowane są takie kryteria jak rodzaj powierzchni handlowej tj. czy do oświetlenia mamy dyskont, delikatesy czy ekskluzywny butik oraz przede wszystkim rodzaj eksponowanych towarów. Wpływa to na paletę rozwiązań oświetleniowych do wykorzystania w projekcie, a przy tym jest ważne w dalszych fazach czyli w eksploatacji obiektu i oświetlenia.

Zródło światła – źródło sukcesu ekspozycji sklepowej
Nowoczesne oświetlenie przestrzeni sprzedażowych oparte powinno być na rozwiązaniach świetlnych uzupełnianych w metalohalogenkowe źródła światła produkowane w technologii ceramicznej HIT-CE, które zostały stworzone do tego typu zastosowań ze względu na wysokiej jakości parametry techniczne tj. wysoki wskaźnik oddawania barw, sprawność świetlną oraz odpowiednią stabilność zarówno strumienia świetlnego i barwy. Inne tradycyjne ale równie doskonałe rozwiązanie świetlne, stanowią oprawy oparte na technologii świetlówkowej (świetlówki liniowe lub kompaktowe). Nowym trendem w oświetleniu przestrzeni handlowych są rozwiązania wykonane w technologii diodowej (LED). Od 1,5-2 lat inwestorzy i wykonawcy coraz częściej i śmielej decydują się na ich zastosowanie.

Projekt szyty na miarę
Mnogość występujących rodzajów sklepów i różnorodność wystawianych w nich towarów, pociągają za sobą konieczność indywidualizacji procesu projektowania oświetlenia dla konkretnych aranżacji powierzchni handlowych. Sposób oświetlenia marketów, sklepów i butików powinien zależeć od charakteru danego miejsca, stopnia jego ekskluzywności oraz rodzaju wystawianych w nim towarów. Prawidłowe rozpoznanie określonych kryteriów danej powierzchni handlowej pozwoli na opracowanie systemu oświetlenia, który będzie efektywny ze względu na poprawną ekspozycję towarów, koszty inwestycyjne i sposób eksploatacji. Należy zdecydować się na odpowiednie typy oprawy tj. nasufitowe, zwieszane lub kinkiety, które zapewnią oświetlenie zgodne z normami i standardami. Oświetlenie musi zapewnić odpowiednie wyeksponowanie towaru, prawidłowe odwzorowanie barw, mieć stabilną barwę światła w czasie eksploatacji, nie powinno powodować przykrego olśnienia oraz dawać możliwość łatwej wymiany w sytuacji zmiany ekspozycji.

Butik jak marzenie…
Analizując problematykę oświetlenia ogólnego sklepów małopowierzchniowych (butiki, rynek convenience), w uproszczeniu można przyjąć, że im bardziej zróżnicowany jest asortyment danego punktu handlowego, tym wyższy jest realizowany średni poziom natężenia oświetlenia, który z kolei powinien iść w parze z zastosowaniem źródeł światła o wysokiej temperaturze barwowej. Przeciętnie przyjmuje się za odpowiednie natężenie oświetlenia na poziomie min 500 lx, przy temperaturze barwowej źródeł około 4000 K. Natomiast w przypadku butików o ofercie ekskluzywnych produktów zasadne wydaje się ograniczanie średniego poziomu natężenia oświetlenia nawet poniżej wartości 200-300 lx, realizowanego przy użyciu źródeł światła o temperaturze barwowej w zakresie 2700-3300 K, przy zwiększonym nacisku na efektowne kontrastowe oświetlenie akcentujące. Istotnym elementem projektu oświetlenia sklepu jest też odpowiednie oświetlenie rejonu wystawy. Sposób i charakter zastosowanych rozwiązań oświetleniowych w tej przestrzeni, powinien ściśle nawiązywać do eksponowanego towaru. Nowoczesne systemy oświetleniowe U-System dedykowane na źródła światła HIR-111, dające m.in. możliwość mobilnej zmiany charakteru oświetlenia poprzez zmianę kąta świecenia źródeł światła w zakresie tej samej mocy, są rozwiązaniem bardzo atrakcyjnym i ekonomicznym. Istotnym elementem projektu oświetlenia sklepu jest odpowiednie oświetlenie rejonu wystawy ponieważ to właśnie dobrze zaaranżowana wystawa zaprosi potencjalnego klienta do środka. Aby uzyskać pożądany efekt proponujemy innowacyjne projektory z rodziny ROBIN.

Efekt „wielkopowierzchniowy”
Ważną grupą sklepów są markety, supermarkety czy dyskonty. W tego typu obiektach prezentowany jest zróżnicowany asortyment, czemu służy ich proste, podzielone na sekcje i uporządkowane wnętrze. Oświetlenie w supermarkecie składa się głównie z oświetlenia ogólnego o wysokim poziomie natężenia, przy dużej równomierności i chłodnej barwie światła. Chłodna barwa, przy wysokich poziomach natężenia oświetlenia, działa na ludzi stymulująco i jednocześnie zachęca do szybkiego działania, czyli możliwie szybkich i obfitych zakupów oraz sprawia wrażenie sterylności pomieszczeń. Jest to bardzo ważny element gry świetlnej, ponieważ kto chce robić zakupy w brudnym pomieszczeniu. Oświetlenie akcentujące w tego typu wnętrzach z reguły występuje w wybranych strefach takich jak: strefa warzyw i owoców, stoiska z mięsem, rybami, żółtymi serami, pieczywem i nabiałem. Głównym zadaniem oświetlenie w w/w strefach jest podniesienie walorów wizualnych, które zachęcą klienta do dokonania zakupu. Tego rodzaju efekt oświetleniowy można uzyskać dzięki nowoczesnym projektorom z serii ROBIN z odpowiednio skomponowanym filtrem zmieniającym barwę światła w sposób właściwy dla odpowiednich grup towarów. Niezależnie do rodzaju oferowanych towarów supermarkety charakteryzują się stosunkowo wysokim poziomem średniego natężenia oświetlenia ogólnego, zwykle w zakresie 500-1000 lx, przy temperaturze barwowej ponad 4000 K i wskaźniku oddawania barw większym od 80. Powyższe wytyczne realizuje się zwykle w oparciu o systemy szybkiego montażu, wyposażone w dodatkowe akcesoria takie jak różnego rodzaju odbłyśniki: wąskostrumieniowe, asymetryczne, szeroko strumieniowe, czy specjalne rastry ograniczające olśnienie.

Centra handlowe
W obiektach średnio i wielkopowierzchniowych równie ważną rolę jak kwestie estetyczne, odgrywają parametry techniczne i funkcjonalne proponowanego rozwiązania. Zawsze jest to kompromis między nakładami inwestycyjnymi na system oświetlenia, a kosztami eksploatacji. Inwestor preferuje rozwiązanie, które niesie za sobą realny zwrot z inwestycji tj. zmniejszy koszty użytkowania przy równoczesnym podniesieniu walorów estetycznych wybranych powierzchni. Zadaniem wykonawcy jest dobór sprzętu oświetleniowego, który jest łatwy i przyjazny do zamontowania. Zazwyczaj nie ma zbyt dużo czasu na instalację i wybrany system musi być przemyślany – dobrze, jeżeli daje możliwość rozbudowy i modyfikacji w przyszłości. Kluczowa jest też energooszczędność. Należy dążyć do wyboru opcji, która daje możliwość spełnienia wszystkich założeń przy jak najmniejszym zużyciu energii elektrycznej.

Efektowna ekspozycja, efektywna sprzedaż
W zależności od realizowanych funkcji oświetlenie sklepu można podzielić na 3 kategorie: oświetlenie ogólne, oświetlenie akcentujące i oświetlenie dekoracyjne. Oświetlenie ogólne zapewnia równomierne rozświetlenie wnętrza i stanowi tło dla oświetlenia akcentującego. W kwestii oświetlenia ogólnego ważne jest dobranie takich opraw, które zagwarantują odpowiednie natężenie oświetlenia, szczególnie w strefach kas i ciągach komunikacyjnych, a jednocześnie nie będą powodowały olśnienia gwarantując wysoki komfort widzenia zarówno klientom jak i obsłudze sklepu. Oświetlenie akcentujące jest bardzo ważne w kontekście promocji konkretnych towarów, podkreśla prezentację wybranych produktów. Ma na celu skierowanie wzroku klientów na konkretny produkt, wyróżniając jego indywidualne cechy: kształt, kolor, strukturę. Aby być pewnym, iż zamierzony efekt zostanie osiągnięty, poziom natężenia oświetlenia akcentującego musi być znacznie wyższy niż oświetlenia ogólnego. Oświetlenie dekoracyjne jest specjalnym rodzajem oświetlenia akcentującego i ma za zadanie wzbudzenia zainteresowania klienta. Dobrym tego przykładem może być oświetlenie realizowane za pomocą opraw w systemie LED czy LED RGB z palety rozwiązań LUG&LED. Systemy te wprowadzają aktywność i dynamikę do sklepu oraz pozwalają na stworzenie określonych scen świetlnych. Rozwiązanie to może być stosowane zarówno na niewielkich powierzchniach (np. podświetlenie lady lub też regału) jak również posłużyc może do oświetlenia całych ścian, czy przestrzeni sufitowych.

Idźcie i…kupujcie!
Właściwie skomponowane oświetlenie jest nieodzownym elementem wspomagającym i kreującym sprzedaż. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, dlatego też szczególną uwagę należy zwrócić na oświetlenie wystawy, ale również wykreować wnętrze sklepu poprzez dobór odpowiedniego – efektownego i efektywnego systemy oświetleniowego. Odpowiednio zaprojektowane i dobrane oświetlenie pomaga nie tylko wyeksponować rodzaje dostępnych produktów, ale również nadać wnętrzu niepowtarzalny klimat i charakter, tworząc przyjazną i komfortową atmosferę. W efekcie wpływa to na podniesienie i poprawę nastroju klientów oraz sprawia, że robienie zakupów przestaje być tylko codzienną koniecznością, ale staje się przyjemnością – odskocznią od codzienności oraz źródłem niepowtarzalnych doznań.