Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, 75 proc. producentów deklaruje, że Shopper Marketing jest narzędziem prowadzącym do osiągnięcia znaczącej przewagi konkurencyjnej. 66 proc. producentów oraz 73 proc. detalistów widzi w Shopper Marketingu czynnik przynoszący wzrost sprzedaży. Szczególnie teraz, w obliczu spowolnienia gospodarczego, szybkich zmian w świecie online oraz zmian demograficznych zachodzących w naszym społeczeństwie, niezbędne jest zrozumienie decyzji zakupowych klientów oraz ewolucji ich zachowań. Jest to klucz do rozwoju pozycji rynkowej detalisty.

Handel detaliczny dysponuje możliwościami gromadzenia olbrzymich ilości danych poprzez transakcje przy użyciu kart klienckich lub zakupy online. Aby osiągnąć maksymalne korzyści z potencjału tkwiącego w tych danych, należy używać narzędzi ECR, które stały się standardem w branży, ale również metod i narzędzi Shopper Marketing.

Gromadzone dane niosą ze sobą duży potencjał, gdyż dostarczają nie tylko ogólnej wiedzy o klientach, ale dają dostęp do twardych faktów na temat ich rzeczywistych zachowań zakupowych. Wiedza ta przynosi szczególną wartość biznesową w modelu bliskiej współpracy detalisty z producentami w obszarze tworzenia spersonalizowanych komunikatów marketingowych oraz strategii w ramach zarządzania kategoriami. Współpraca w ramach Shopper Marketingu wpływa na sposób postrzegania marek oraz przekłada się na sukces finansowy obu stron.

Shopper Marketing jest następnym krokiem w ewolucji marketingu strategicznego w handlu detalicznym, stając się obowiązkowym elementem efektywnego marketingu konsumenckiego.

Ponad 70 proc. wszystkich decyzji zakupowych podejmowanych jest bezpośrednio w sklepie, a nie poprzez zagłębianie się w ogromną ilość komunikatów reklamowych. W niektórych grupach produktowych, ten odsetek jest jeszcze większy. Dlatego kluczowe jest wypracowanie właściwego podejścia. Odpowiednie działania marketingowe wzmacniają lojalność kliencką w wybranych segmentach w stosunku do produktów oraz detalistów.

Producenci i detaliści muszą zjednoczyć siły w celu wspólnego planowania i realizowania tych działań.
Z pewnością nie mogą być one uniwersalne dla wszystkich klientów. Skuteczny Shopper Marketing oparty jest na precyzyjnie zdefiniowanych segmentach utworzonych na podstawie zachowań zakupowych oraz preferencji.

Podstawą takiego modelu współpracy jest uzgodnienie wspólnych celów. Następnie detalista wskazuje segment właściwy dla wspólnych działań marketingowych, podczas gdy producent definiuje priorytetowe produkty dla tej grupy klientów. Ostatecznie, wspólnie przeprowadzają uzgodnione działania oraz tworzą mechanizmy monitorowania ich efektów. Shopper Marketing jest doskonałym instrumentem wspierającym decyzje o wprowadzeniu nowości lub modyfikacji już istniejących produktów w oparciu o twarde fakty.

Firma emnos jest jednym z wiodących europejskch dostawców usług analitycznych i doradczych z zakresu CCG (Customer Centric Growth). Jest częścią Loyalty Partner Group i obecnie zatrudnia ponad 100 specjalistów w biurach w Monachium, Londynie, Paryżu, Madrycie i Warszawie. Do klientów emnosa należą takie międzynarodowe koncerny jak Carrefour, Target, Waitrose, Morrisons, Unilever i Coca-Cola. W Polsce emnos pracuje dla programu bonusowego PAYBACK i sieci hipermarketów Real.