Colliers: 940 tys. mkw. pow. handlowej w budowie

Eksperci firmy podkreślają, że zwiększyła się aktywność deweloperów i obecnie ponad 940 tys. mkw. powierzchni handlowych znajduje się w czynnej budowie.

W tym roku całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych zwiększą się tylko o około 446 tys. mkw., co związane jest ze znacznym spadkiem liczby inwestycji rozpoczynanych w okresie kryzysu. Jednak biorąc pod uwagę rosnącą aktywność deweloperów, już w 2011 roku wielkość nowej podaży powinna być porównywalna z tą sprzed dwóch lat.

Na koniec września 2010 całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wyniosła 7,86 mln mkw. W trzecim kwartale oddano do użytku zaledwie kilka nowych projektów o łącznej wielkości 56,3 tys. mkw.

Całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach wynosi 5,13 mln mkw. W trzecim kwartale tego roku nie oddano do użytku żadnego nowego obiektu handlowego w tych aglomeracjach.

Zasoby powierzchni handlowych w małych i średnich miastach Polski wynoszą obecnie około 2,73 mln mkw. Do użytku oddano trzy nowe obiekty: Galerię Wyszków (6 tys. mkw.), Park Handlowy Batory (8,5 tys. mkw.) w Bydgoszczy oraz największy nowy projekt – Gemini Park w Tarnowie (41,5 tys. mkw.). Dzięki oddaniu do użytku Gemini Park znacząco wzrósł wskaźnik nasycenia rynku w Tarnowie – z 364 do 724 mkw. na 1000 mieszkańców.

W ostatnim kwartale tego roku ma zostać ukończona budowa 168,8 tys. mkw. powierzchni handlowych. Będą to m.in. Galeria Victoria w Wałbrzychu (43 tys. mkw.), Agora Bytom (25 tys. mkw.) oraz Galeria Sanowa (21 tys. mkw) w Przemyślu. Tak niska nowa podaż to pokłosie kryzysu, po wybuchu którego liczba projektów handlowych, wchodzących w fazę budowy, zdecydowanie spadła. W 2009 roku rozpoczęto budowę około 365 tys. mkw., podczas gdy w tym roku jest to już blisko 650 tys. mkw., co stanowi wyraźną oznakę poprawy sytuacji na rynku.

Największe projekty handlowe, których ukończenie planowane jest na 2011 rok, to Millenium Hall w Rzeszowie (79 tys. mkw.) oraz Galeria Kaskada w Szczecinie (43 tys. mkw.).

Wiele firm decyduje się na dalszą ekspansję, jednak nowe lokalizacje wybierają dużo uważniej niż w latach wcześniejszych. W minionym kwartale na otwarcie nowych lokali zdecydowały się m.in. Tchibo – we Wrocławiu i Warszawie oraz Starbucks – w Krakowie i Warszawie. Najwięcej uwagi przyciągnęło otwarcie pierwszej części odremontowanych Domów Towarowych w Warszawie, gdzie znalazł się pierwszy sklep marki TK Maxx w stolicy. W październiku miało miejsce otwarcie drugiej części obiektu – największego w Polsce sklepu Marks&Spencer oraz Reserved i House.

Od kilku miesięcy stawki czynszów w najlepszych centrach handlowych w największych aglomeracjach utrzymują się w zasadzie na niezmienionym poziomie. Najemcy mogą liczyć na większą elastyczność deweloperów w przypadku obiektów handlowych, które zostały oddane do użytku w okresie niekorzystnej koniunktury i zmagające się z małą liczbą klientów. Niezmiennie najwyższe stawki czynszu są w centrach handlowych w Warszawie. Wahają się między 65 a 80 euro / mkw. (dla lokali o powierzchni około 100 mkw.), a w przypadku najlepszych centrów sięgają nawet 90 euro. Stawki najmu w innych miastach są nawet o połowę niższe.

– Zauważalna jest rosnąca aktywność deweloperów i jest ona wyższa niż spodziewano się tego jeszcze kilka miesięcy temu. W fazę budowy wchodzi obecnie znacznie większa liczba nowych projektów niż rok temu. Znajdzie to swoje odzwierciedlenie w wielkości nowej podaży w latach 2012-2013 – mówi Małgorzata Trzaskowska, dyrektor w dziale powierzchni handlowych Colliers International. – Większość najemców poważne problemy ma już za sobą. Możemy zatem oczekiwać utrzymania się popytu na stabilnym poziomie. Największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych. Spodziewam się utrzymania stawek czynszu na stałym poziomie w ciągu najbliższych miesięcy, a w przypadku najlepszych centrów handlowych – ich powolnego wzrostu – dodaje.

Reklama

Galeria Jurajska