Christian Ortlieb, właściciel firmy Spot Light

Zarządca centrum powinien odpowiadać na potrzeby trzech grup klientów: właścicieli, najemców i klientów obiektu handlowego.

Niezwykle ważna jest codzienna, prawidłowa eksploatacja. Kolejny czynnik to strategiczne planowanie remontów. Zarządca powinien także pamiętać o optymalizacji kosztów, tak aby koszt utrzymania obiektu w możliwie jak najmniejszy sposób obciążał najemców. Dużą zaletą zarządcy, który tak jak Apsys, zarządza szerokim portfolio centrów, jest możliwość negocjacji cen z dostawcami usług. W tym roku na przykład udało nam się obniżyć ceny energii elektrycznej dla wszystkich naszych obiektów średnio aż o 10 proc. Przez ostatnie dwa lata zmniejszyliśmy koszty serwisów, podnosząc jednocześnie ich jakość.

Od 2006 roku realizujemy długoterminowy plan remontów centrów, na który składa się m.in. malowanie obiektów, rekultywacja zieleni, remonty toalet, części wspólnych i wymiana oświetlenia. W porozumieniu z właścicielami galerii, zlecamy rocznie wykonanie 80-90 tego typu prac o wartości 7-9 mln zł. Od 2006 roku zrealizowaliśmy łącznie 360 prac wartych około 30 mln zł. Efekty naszych działań doskonale widać np. w Centrum Handlowym Janki, gdzie między innymi przeprowadziliśmy remont toalet. Są one teraz nowoczesne, designerskie i – dzięki zamontowaniu wyposażenia ze stali nierdzewnej – w dużo większym stopniu odporne na działania wandali. Ponadto uwagę klientów zwraca ekskluzywna mała architektura – wysokiej jakości ławki, donice ze stali nierdzewnej i drewna egzotycznego o przedłużonej żywotności. Biuro architektoniczne zaprojektowało ją specjalnie na potrzeby CH Janki z wielką dbałością o detale, na które składa się np. logo centrum wycięte w inoksie.