Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez firmę Deloitte, aż 76 proc. klientów zapłaci za zakupy świąteczne gotówką. 62 proc. respondentów wykorzystuje do tego celu punkty lojalnościowe. Nieco mnie, bo 57 proc. zapłaci za tego rodzaju zakupy kartą kredytową. Z kolei 49 proc. klientów korzysta z kart podarunkowych.

Jak pokazuje badanie wykonane przez Deloitte, za świąteczne zakupy polscy klienci zapłacą przede wszystkim dzięki oszczędnościom, rzadziej dzięki kredytom. Polacy, podobnie jak mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Francji i Grecji niechętnie poddają się dodatkowym zobowiązaniom kredytowym. W Polsce taką postawę deklaruje 47 proc. respondentów. Z kolei 36 proc. polskich respondentów deklaruje, że środki na sfinansowanie prezentów zdobędzie poprzez pożyczki od członków rodziny.

Deloitte świadczy usługi audytorskie, konsultingowe, doradztwa podatkowego i finansowego klientom z sektora publicznego oraz prywatnego, działającym w różnych branżach. W ramach trzynastej edycji badania świątecznych zwyczajów zakupowych firma Deloitte przeanalizowała zachowania obywateli państw europejskich. Badania przeprowadzono przy pomocy ankiet on-line, objęły one 20, 6 tys. obywateli z 19 krajów Europy. W polskiej części projektu wzięło udział 951 respondentów.