Marek Koziarek, Dep. Finansowania Nieruchomości Komercyjnych, Pekao SA

Analiz Mood Media Corporation pokazują, że dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Ponad 50 proc. konsumentów deklaruje, że są skłonni dłużej zostać w sklepie, którego atmosfera im odpowiada. To pokazuje jak duże znaczenie ma marketing sensoryczny, który w Polsce jest wciąż stosunkowo mało popularny.

Celem marketingu sensorycznego jest stworzenie przyjemnej atmosfery budującej pozytywne skojarzenia z miejscem lub marką. Konsument, który dobrze się czuje w danym punkcie sprzedaży, chętniej podejmuje spontaniczne decyzje zakupowe oraz jest bardziej skłonny do ponownego odwiedzenia sklepu.

Jak wynika z badań konsumenckich, największą moc oddziaływania na klientów ma muzyka – zupełnie inna doda energii osobom korzystającym z klubu fitness, inna wprowadzi w stan relaksu kuracjuszy w SPA, a jeszcze inna nakłoni klientów do spontanicznych zakupów w sklepie z odzieżą. Odpowiednio dobrane utwory do charakteru punktu, typu klientów, a nawet pory roku, w znaczący sposób przekładają się na decyzje klientów.

Placówki handlowe coraz częściej korzystają też z wizualizacji marketingowych. Zamieszczenie ekranów w widocznych miejscach w punktach sprzedażowych, wpływa dodatnio na wysokość sprzedaży. Grafika animowana dostarcza klientom rozrywki, promuje i informuje. Stanowi też potężne wzmocnienie marki.

Równie pomocne przy budowaniu atmosfery miejsca i zwiększaniu sprzedaży są zapachy. To kluczowy czynnik, który wpływa na ocenę wrażeń wyniesionych z danego miejsca. Wystarczy, że przypomnimy sobie, jak pozytywnie działa na nas zapach ciepłego pieczywa, który niesie się po dużym markecie. Taki aromat kojarzy się z czymś przyjemnym, domowym. Ten sam mechanizm dotyczy wszystkich rodzajów placówek handlowych.

Tu wyróżnić możemy kilka typów, m.in. zapachy wspierające sprzedaż, harmonizujące, czyli te stosowane np. w gabinetach lekarskich, przedłużające pobyt w hotelach lub też zapachy poprawiające koncentrację – często stosowane w biurach.

Aromamarketing jest stosunkowo nowym rozwiązaniem na polskim rynku. Jednak wielu przedsiębiorców doceniło już skuteczność tego narzędzia i jego popularność szybko rośnie.