Shops-within-shops by Alessi

Barbara Czechmeszyńska-Skowron, dyrektor marketingu ECC Property Management
– Powodem, dla którego na całym świecie sklepy z kolekcjami Alessi tak bardzo różnią się jeden od drugiego, jest nasza otwartość na różnorodne formy wyrazu projektantów – powiedział Mateo Alessi podczas swojej wizyty w warszawskim centrum Promenada we wrześniu 2010 roku. – Nasze kolekcje są różnorodne a nasze sklepy mają to odzwierciedlać. Dlatego nie budujemy jednorodnej stylistycznie sieci. Pragniemy respektować lokalne upodobania, kulturę, charakter otoczenia, styl a także swobodę kreacji architektonicznej – dodaje.

Filozofia marki
Kolekcje Alessi sprzedawane są w starannie wyselekcjonowanych salonach multibrandowych. Ich ekspozycja, zgodnie z korporacyjnym konceptem „shops-within-shops”, jest ściśle nadzorowana przez przedstawicieli marki, co sprawia, że display’e Alessi stanowią wartość estetyczną same w sobie. Według filozofii marki Alessi przedmioty użytkowe, tak samo jak dzieła sztuki, mają poruszyć, zaskakiwać, wywoływać uczucia, wspomnienia. Przesadą było by może stawianie wnętrz sklepów w jednym szeregu z galeriami sztuki współczesnej, jednakże projekty Alessi doczekały się ekspozycji w kolekcjach muzealnych, m.in. w paryskim Centrum Pompidou, londyńskim Victoria & Albert Museum, nowojorskich MOMA / Museum of Modern Art oraz The Metropolitan Museum of Art, mediolańskim Triennale, amsterdamskim Stedelijk Museum, w muzeach sztuki w Minneapolis, Filadelfii, San Francisko, Denver i wielu innych.
 
– Przygotowując kolejne projekty poddajemy się różnorodnym inspiracjom – podkreśla Mateo Alessi. – Tak samo jest z projektowaniem naszych sklepów firmowych. Ich tworzenie powierzamy artystom na rożnym etapie ich kariery. Zdarza się, że zapraszamy do współpracy architekta, który nigdy nie projektował sklepu, ale jest w takim momencie swojej kariery, że mój wuj, Alberto Alessi, dyrektor artystyczny odpowiedzialny za rozwój marki czuje, iż jest to właściwa osobą. Równie intuicyjnie powierzamy artystom projekty przedmiotów, niezależnie od tego jaką dziedzinę reprezentują. Dobrym przykładem może być Zaha Hadid, która dla marki Alessi już w 2001 roku projektowała przedmioty użytkowe, nie będąc jeszcze światową mega-gwiazdą architektury – dodaje.

Uniknąć jednorodności
Katalog oferty marki Alessi prezentuje ponad 3 tys. przedmiotów zaprojektowanych przez ponad 500 designerów z całego świata. Alessi nie zatrudnia na stałe własnych projektantów. Aby uniknąć jednorodności i ulegania wpływom korporacyjnym, kultura firmy zakłada współpracę z niezależnymi utalentowanymi twórcami, wśród których znaleźli się m.in.: Frank Gehry, Stefano Giovannioni, Michael Grave, Zaha Hadid, Alessandro Medini, Aldo Rossi, Fratelli Sampana, Richard Saper, Emma Silvestris. Stąd ogromna różnorodność ponad 500 obiektów w katalogu Alessi, bogactwo stylistyki i materiałów, od plastiku przez kryształ, porcelanę, szkło po drewno i metal, od projektów bardzo serio, takich jak drobna elektronika i sprzęt AGD po zabarwione ironią drobiazgi.

Pierwszy salon firmowy marki Alessi powstał zaledwie kilka lat temu, do dzisiaj działa ich już 26, mi.in.: w Berlinie, Birmingham, Chiago, Florencji, Hamburgu, Helsinkach, Honkongu, Kolonii, Londynie, Los Angeles, Menchester, Manilii, Mediolanie, Moskwie, Monachium, Nowym Yorku, Osace, Oslo, Palermo, paryzu, Rzymie, San Francisko, Sztokholmie i Tokio. Jednym z partnerów marki jest sklep Rosenthal w warszawskim centrum Promenada, który Matteo Alessi odwiedził we wrześniu 2010 roku z okazji otwarcia na nowo zaaranżowanego i rozbudowanego salonu.

Reklama

Galeria Jurajska