Warszawski rynek nieruchomości handlowych

Kolejnym projektem handlowym, który zapowiadany jest w stolicy będzie budowa Factory Annopol na Białołęce. Jego realizację w 2011 r. zamierza rozpocząć firma Neinver. W centrum pojawi się 90 sklepów na 14 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jego otwarcie zaplanowano na 2012 r. Wśród najemców są m.in. Nike, Puma, Reebok, Levi’s, Roy Robson, Cross i Big Star. Będzie to trzecie centrum wyprzedażowe w stolicy oraz drugie wybudowane przez firmę Neinver.

Nowe centrum handlowo-rozrywkowe (ok. 60 tys. pow. handlowej) powstanie w Wilanowie w południowej Warszawie dzięki Polnord / GTC. Po otwarciu, które zaplanowano na przełom 2013 i 2014 r., obiekt ten zmieni zwyczaje zakupowe, zwłaszcza w tamtej części miasta.

Ponadto, planowane są modernizacje i rozbudowy istniejących centrów handlowych. Zdecydowana większość projektów przeznaczonych do rozbudowy jest na etapie planowania a ich otwarcia należy spodziewać się nie wcześniej niż w 2013 r. Rozbudowie mają być poddane m.in. Wola Park, Galeria Mokotów, czy Promenada, natomiast całkowitej przebudowie ulegną np. Tesco Kabaty (o kolejne 30 tys. mkw.) czy Centrum Ursynów. Inne obiekty przechodzą gruntowną rekomercjalizację, np. Blue City, w którym pojawiło się wiele nowych marek (w tym ostatnio: TK Maxx, Gabor czy The Body Shop).

Popyt na powierzchnię handlową w warszawskich centrach handlowych jest nadal wysoki. Wśród nowych marek, które pojawiły się na rynku w IV kw. 2010 znajdują się: Kartell i Choccolate Company w Galerii Mokotów, oraz Trollbeads i 3 Suisses w Wola Park.

Sieć H&M otworzyła swój 3-piętrowy sklep flagowy na warszawskiej ulicy handlowej Nowy Świat. Ponadto Smyk i Douglas zainaugurowały nowe koncepty. Smyk zadebiutował otwarciem sklepu typu Megastore o powierzchni 2,3 tys. mkw. w Parku Handlowym Targówek. Douglas, natomiast. celebrował otwarcie swojego pierwszego wielkopowierzchniowego sklepu (1,2 tys. mkw.) w Arkadii. Sieć kawiarni Starbucks ma już w Warszawie 5 lokali – ostania pojawiła się niedawno w biurowcu Zebra Tower.

Nie zaobserwowano żadnych zmian stawek czynszowych w ciągu ostatniego kwartału. Czynsze za lokale o powierzchni 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych wynoszą 75-85 euro / mkw./ miesiąc. Czynsze przy głównych ulicach handlowych są podobne lub nieco wyższe i wahają się w przedziale 75-90 euro/ mkw. / miesiąc.

Wskaźnik powierzchni niewynajętych w Warszawie utrzymuje się na stabilnym poziomie ok. 1 proc., co oznacza, że wolnych lokali praktycznie nie ma. Najlepsze centra handlowe są w pełni wynajęte z listą oczekujących najemców z każdej branży.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016