5.10.15 chce rozwijać sieć zagranicą

Aneta Cichla, [email protected]
Galeria zostanie zbudowana w samym centrum Elbląga, u zbiegu głównych szlaków komunikacyjnych, blisko Urzędu Miasta, Teatru i Starówki. Inwestycja będzie liczyła około 22 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej oraz 3 tys. mkw. powierzchni biurowej. Dla klientów zostanie przygotowany parking podziemny na ponad 300 miejsc. Inwestor nie ujawnia informacji na temat wartości projektu.
Centralne usytuowanie galerii Porto 55 oznacza łatwy dostęp dla pieszych i zmotoryzowanych klientów, a także bezpośredni dojazd tramwajowy i autobusowy. Dodatkowo inwestor zobowiązał się przebudować drogi w rejonie obiektu. Plan przewiduje również wybudowanie miejsc parkingowych w okolicy centrum. – Inwestycja Porto 55 w Elblągu jest planowana przez nas kompleksowo. Doskonale wiemy, że na sukces inwestycji komercyjnej nie składa się jedynie właściwa lokalizacja, dobrze zaplanowana oferta handlowa i atrakcyjny architektonicznie obiekt. Bardzo ważnym jest również dogodny dojazd – mówi John Kristensen, prezes Sjaelso.

Niewykorzystany potencjał
Elbląg liczy 124 tys. mieszkańców. Jest ważnym ośrodkiem regionalnym, drugim co do wielkości miastem województwa warmińsko-mazurskiego, położonym w pobliżu dużych aglomeracji (60 km do Trójmiasta, 100 km do Kaliningradu i Olsztyna). Posiada bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę drogową i kolejową oraz największy port w województwie. Ponadto jest bardzo atrakcyjny inwestycyjnie, ponieważ należy do Warmińsko–Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Na terenie miasta działa Elbląski Park Technologiczny, a wokół rozciąga się sieć światłowodowa.
Elbląg to miasto o bardzo niskim nasyceniu powierzchnią handlową przy jednocześnie średniej sile nabywczej. Wciąż brakuje tu nowoczesnego obiektu handlowo-rozrywkowego oraz reprezentantów największych sieci handlowych. Porto 55 ma to zmienić. Prezes Sjaelso podkreśla, że Elbląg to bardzo dobry wybór. – W Elblągu zdecydowanie jest miejsce na pierwszą śródmiejską galerię handlową – mówi John Kristensen. – Wierzymy w potencjał miasta i chcemy zaoferować mu wyjątkowy obiekt – dodaje.

Sprowadzić znane marki
W Porto 55 ma powstać około 100 sklepów, w tym salony odzieżowe, obuwnicze, kosmetyczne, sportowe, ze sprzętem RTV ADG, supermarket, oraz liczne kawiarnie, restauracje i wiele innych usług, w tym miejsca na rozrywkę i relaks. Sjaelso jest w trakcie podpisywania umów najmu. Komercjalizację obiektu prowadzi firma Mallson Polska. Wynajmem powierzchni biurowej zajmuje się Sjaelso Poland. – Dzięki Porto 55 elblążanie zyskają dostęp do wielu światowych marek. Proces komercjalizacji już trwa i możemy zapewnić, iż wśród najemców znajdzie się wiele znanych i popularnych marek jak np. sieć H&M, która otworzy jedyny w regionie salon właśnie w naszym obiekcie – mówi Maciej Mazur, prezes Mallson Polska.

Skandynawski szyk
Projekt architektoniczny Porto 55, opracowany przez pracownię Arkus, opiera się na pomyśle połączenia nowoczesności z tradycją architektoniczną miasta. Przy budowie i wykończeniu galerii zostaną zastosowane rozwiązania o wysokim standardzie. Pojawią się elementy stylu skandynawskiego, który cechuje prostota formy i wysoka funkcjonalność oraz dopasowanie do otoczenia i historycznej zabudowy miasta. Wzorując się na obecnych w mieście zabytkowych, zwieńczonych ozdobnymi gzymsami budynkach, deweloper postanowił wprowadzić podobne elementy również w Porto 55. Ponad fasadami sklepowymi pojawią się długie poziome pasy spełniające funkcje gzymsów. – Galeria handlowa Porto 55 jest bardzo interesującym obiektem architektonicznym. W jednej kubaturze zlokalizowano bowiem tak różnorodne, a jednocześnie uzupełniające się funkcje, jak: handel i gastronomia, kultura i rozrywka oraz biura uzupełnione parkingami podziemnymi – komentuje Marek Gachowski, właściciel firmy Arkus. Wnętrze galerii będą tworzyć szerokie pasaże, jasne oszklone witryny sklepów oraz zlokalizowany nad częścią handlową budynku taras widokowy.

Nietuzinkowe miejsce spotkań
Inwestor zadba także o zagospodarowanie terenów wokół obiektu, zarówno wzdłuż ulic miejskich, jak i od strony sąsiadującej zabudowy mieszkaniowej, gdzie powstanie park oraz plac zabaw dla dzieci. Wzdłuż fasad budynku od strony ulic Królewieckiej i Nowowiejskiej, urządzone zostaną pasaże pieszo-rowerowe. Przy głównym narożnym wejściu do budynku powstanie skwer miejski o charakterze placu spotkań. Znajdą się tam fontanna, ławeczki i elementy oświetleniowe. Przeobrażeniu ulegnie także teren zlokalizowany przed dyskontem spożywczym Biedronka, bezpośrednio sąsiadującym z Porto 55. Na zielonym skwerku planowane są oczka wodne, ławeczki, podjazdy dla wózków oraz zielona pergola. – Naszym zamierzeniem jest stworzenie nie tylko atrakcyjnego architektonicznie obiektu handlowego, ale przede wszystkim nietuzinkowego miejsca spotkań dla mieszkańców Elbląga – wyjaśnia John Kristensen. – Chcemy wykreować nowe centrum miasta, które wraz z istniejącym po drugiej stronie ulicy teatrem i Centrum Kultury, pełniłoby uzupełniające funkcje rozrywkowo-rekreacyjne, oferując zróżnicowane usługi do spędzania wolnego czasu w atrakcyjny sposób. Sjaelso zapewni również elblążanom różnorodne atrakcje kulturalne, gdy galeria będzie już funkcjonować – dodaje.
Budowa galerii Porto 55 już się rozpoczęła. Obecnie trwają prace nad zmianą lokalizacji mediów na działce inwestycyjnej. Na razie wykonawca generalny nie został wybrany.