Liderzy sprzedaży w centrach outletowych

Robert Gietko, Asset & Leasing Manager, Polonia Property Funds
Sukces finansowy odnoszą tu zatem marki: odzieżowe, obuwnicze, odzieży sportowej i sprzętu sportowego, artykułów wyposażenia wnętrz, kuchni i jadalni, perfumerie, a także oferta gastronomiczna.
Centrum outletowe ma jednak swoją specyfikę, a tenant mix, który mocno ewoluował od początku istnienia tego formatu w Polsce, różni się liczbą sklepów poszczególnych grup najemców od regularnego centrum handlowego.

Od stóp do głów
Szczególnie dobrze charakter wynajmu centrum outletowego można zaobserwować wśród sklepów odzieżowych. W standardowym centrum handlowym moda i odzież są pod względem liczby sklepów i marek najsilniej reprezentowaną grupą najemców.
Występuje tu jednak bardzo duża dysproporcja między salonami z odzieżą przeznaczoną dla kobiet i dla mężczyzn. Marki damskie mogą stanowić nawet 2/3 całej oferty odzieżowej w centrum handlowym. Także w centrum outletowym sklepy z odzieżą stanowią większość najemców. Zdecydowana różnica pojawia się jednak w grupie klientów, którzy robią zakupy w centrum outletowym w porównaniu do regularnych galerii. W przypadku tych pierwszych obiektów mniej więcej tyle samo kobiet, co mężczyzn jest ich klientami. W regularnych centrach handlowych jest to rzadkością. Występuje w nich bardzo znaczna dysproporcja, która wynosi nawet ok. 60 proc. kobiet oraz ok. 40 proc. mężczyzn. Dlaczego? Wynika to z psychologii zakupów mężczyzn. Nie mają oni aż takiej potrzeby zakupów najmodniejszej odzieży jak kobiety, do tego są mniej skłoni wydawać na siebie duże kwoty. To nie wszystko. W klasycznym centrum handlowym są „odciągani” od sklepów odzieżowych przez sklepy ze sprzętem AGD RTV, specjalistyczne salony z komputerami, z gadżetami dla mężczyzn czy nawet przez markety budowlane. Tymczasem tego rodzaju sklepów nie ma w centrum outletowym. Ceny zaś na metkach, obniżone są od 30 do 70 proc., i zachęcają do zakupów klasycznych modeli ubrań. To sprawia, że mężczyzna w centrum outlowym często ubiera się dosłownie od stóp do głów. A marki męskie robią tu bardzo dobry obrót.

Potrzeba znanej marki
Moda damska sprzedaje się tym lepiej, im bardziej marka jest rozpoznawalna na rynku. W tym przypadku działa potrzeba posiadania ubrań popularnych brandów, pokazywanych przez pisma kobiece i noszonych przez gwiazdy i znane osoby. Salon w centrum outletowym daje szansę nabycia ubrań pożądanej marki.
Widzimy też zmianę podejścia znanych marek obuwniczych, prowadzące salony w centrach handlowych, do wynajmu powierzchni w centrum outletowym. Początkowo niezbyt chętnie wynajmowały one taką powierzchnię, ale w tej chwili widać z ich strony duże zainteresowanie współpracą. Przykładem mogą być obiekty Fashion House, w których w ostatnich latach pojawiło się dużo sklepów multibrandowych. Oferowane są w nich bardzo dobrej jakości produkty mniej znanych polskich zakładów, a także dobre marki zagraniczne. Klientami tych sklepów są zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Zaczynają już pojawiać się najemcy z wyższej półki np. Salamander czy Bagatt. Do wszystkich centrów Fashion House weszły także uznane na rynku marki np. Gino Rosii, Kazar i Venezia. Wypracowują one u nas bardzo dobre wyniki finansowe. Od samego początku działania centrów outletowych jedną z wiodących branż są sklepy z odzieżą i obuwiem sportowym, a także znane marki odzieży dżinsowej.
Dużą satysfakcję przynoszą nam sukcesy odnoszone w naszych obiektach przez wchodzące do nich nowe branże. Jedna z nich są sklepy oferujące artykuły do dekoracji wnętrz, małe AGD i naczynia kuchenne oraz wyposażenia jadalni. W centrum w Piasecznie i Sosnowcu działają salony ekskluzywnej marki Villeroy & Boch. Marka ta cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem klientów ze względu na znacznie niższe ceny niż w regularnej sprzedaży. W naszych centrach oferuje ona, za rozsądną cenę, kolekcje zastawy stołowej, sztućców itp. We wszystkich obiektach Fashion House obecne są: Mituu (tkaniny do domu) i Dajar (artykuły do wyposażenia kuchni i stołu, ozdoby do całego domu), Home & Cook (sklep fabryczny wyłącznego dystrybutora marek: Tefal, Moulinex, Rowenta). W Piasecznie i Sosnowcu swoje sklepy prowadzi także znana marka z meblami i artykułami dekoracyjnymi Almi Decor.
Popularność poradników i programów telewizyjnych poruszających te tematy jest bardzo dobrą prognozą na przyszłość dla sklepów oferujących artykuły dla domu. Dzięki tej ofercie centra Fashion House zyskują na atrakcyjności i przyciągają także osoby zainteresowane wzornictwem, kucharzy-hobbistów, czy ludzi pragnących mieszkać w pięknym otoczeniu.

Nowy kierunek wynajmu
Kolejną grupą najemców, która dołączyła do liderów sprzedaży w centrach outletowych, są sklepy ze sprzętem sportowym np. Quiksilver-Rossignol, Olpran czy Ski Team. To nowy kierunek wynajmu centrów outletowych w Polsce. Jest on bardzo perspektywiczny ze względu na rosnącą wśród Polaków popularność takich dyscyplin jak: narciarstwo, kolarstwo, nurkowanie czy zajęcia typu fitness.
Nowością w centrach outletowych są perfumerie. Do 2009 roku zapachy i kosmetyki kolorowe, artykuły uzupełniające do oferty odzieżowej, sprzedawane były na tzw. wyspach. W tej chwili w Fashion House w Sosnowcu działa bardzo elegancka perfumeria Frivol z ofertą zapachów znanych marek.
 
Nie tylko zakupy
Przedstawiając branże odnoszące sukces w centrach outletowych nie można zapomnieć o najemcach foodcourtu. Centra outletowe przeważnie znajdują się na granicy miasta. Klienci specjalnie planują więc zakupy i spędzają w centrum outletowym dużo czasu. Przyjeżdżają do nas całymi rodzinami. Dlatego restauracje są bardzo często zapełnione do ostatniego miejsca.
Bardzo dużą popularnością cieszą się także kawiarnie i lodziarnie, w których klienci mogą odpocząć po zakupach. O tym, że są to bardzo opłacalne placówki gastronomiczne może świadczyć fakt, że w Fashion House w Piasecznie otworzona została pierwsza w kraju placówka nowej sieci kawiarni-lodziarni pod nazwą Fashion Cafe. Jej niezwykle staranny wystrój i doskonała oferta jest dużą atrakcją dla klientów tego centrum. A obroty mogą być zachętą dla kolejnych najemców z branży gastronomicznej do wejścia do centrów outletowych.
 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016