– Wyraźny wzrost cen tradycyjnej energii oraz stale rosnące znaczenie aspektów ekologicznych w społeczeństwie i polityce coraz mocniej wpływa na strategie rynkowe przedsiębiorstw handlowych i zmienia ich wymagania wobec architektury, wyposażenia i wzornictwa placówek handlowych – podkreśla Ulrich Spaan z EHI Retail Institute.

Zgodnie z danymi EHI Retail Institute, niemieckiej instytucji badającej handel, na rynku artykułów spożywczych najbardziej "prądożerne" są systemy chłodzenia (44 proc. kosztów zużycia energii), oświetlenie (25 proc.) oraz klimatyzacja wnętrz sklepowych (10 proc.).

Zaawansowane rozwiązania świetlne stosowane w handlu (np. reklamy świetlne, dekoracje) mają wpływ na wzrost kosztów prowadzenia działalności. Większe zużycie energii generuje także ekspansja produktów typu convenience, które wymagają szerszego wykorzystywania urządzeń chłodniczych i zamrażarek, a także coraz powszechniejsza w sklepach klimatyzacja.

Według EHI Retail Institute, wysoką gotowość inwestycyjną w zakresie oświetlenia deklaruje co druga firma z branży spożywczej. Największym zainteresowaniem cieszą się technologie pozwalające lepiej wykorzystać światło dzienne (w tym komputerowe sterowanie, wykorzystanie ekranów i żaluzji), zastosowanie alternatywnych źródeł energii (np. paneli słonecznych montowanych na obiektach handlowych) oraz montowanie opraw opartych na źródłach LED lub innych o zmniejszonym poborze energii. Specjaliści oceniają, że okres amortyzacji inwestycji dla detalicznego handlu spożywczego wynosi 3-4 lat.