Segmentacja według potrzeb coraz popularniejsza

Podstawą CCG jest przekonanie, że każdy klient jest wyjątkowy. W idealnym wypadku oznaczałoby to podejście 1:1, lecz celem redukcji złożoności upraszczamy rzeczywistość poprzez grupowanie klientów o podobnych zachowaniach zakupowych.

Segmentacja według potrzeb polega na analizie zachowań konsumenckich w dłuższym okresie poprzez wgląd w dane transakcyjne. Podstawowym wymaganiem jest przypisanie transakcji do poszczególnych klientów. Tylko wtedy jesteśmy w stanie stworzyć historię zakupów klienta i zrozumieć jego dominujące potrzeby. Identyfikacja transakcji może odbywać się w sposób bezpośredni (poprzez program lojalnościowy) lub zanonimizowany (transakcje wykonywane tą samą kartą płatniczą). O tym, do którego segmentu trafia dany klient, decyduje zawartość jego koszyków. Dane demograficzne nie odgrywają żadnej roli w definicji segmentów. Są one używane, podobnie jak dodatkowe badania jakościowe, jedynie do opisania i zrozumienia grup stworzonych na podstawie zachowań zakupowych.

Dzięki tej wiedzy możliwe jest precyzyjne targetowanie oferty. Odpowiednio wdrożona segmentacja według potrzeb jest podstawą tworzenia efektywnych strategii klienckich obejmujących asortyment, merchandising, promocje i politykę cenową. Pozwala ona na zrozumienie interakcji poszczególnych grup klientów z kanałami, kategoriami i produktami. W konsekwencji umożliwia nie tylko zwiększenie przewagi konkurencyjnej, ale także zwiększenie zadowolenia klientów.

CCG znalazła zastosowanie u największych graczy światowego retailu, m.in. w sieciach handlowych będących klientami emnosa w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, USA, Australii, Chile, a także w Polsce.

Firma emnos jest jednym z wiodących europejskch dostawców usług analitycznych i doradczych z zakresu customer-centric growth (CCG). Jest częścią Loyalty Partner Group i obecnie zatrudnia ponad 120 specjalistów w biurach w Monachium, Londynie, Paryżu, Madrycie, Chicago i Warszawie. Do klientów emnosa należą takie międzynarodowe koncerny jak Carrefour, Target, Waitrose, Morrisons, Unilever i Coca-Cola. W Polsce emnos pracuje dla programu bonusowego PAYBACK i sieci hipermarketów real.
 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016