Kasa może zostać zintegrowana online z komputerem

Zdarza się jednak, że dana marka najpierw wybiera lokalizację przy ulicy handlowej, a w następnej kolejności w centrum handlowym. Tak było chociażby z portugalską firmą Parfois, która w Warszawie zaistniała przy ul. Chmielnej, a dopiero później w Galerii Mokotów, ale już w Krakowie przyjęła odwrotną kolejność ekspansji. Z kolei inna światowa marka, H&M, na dziewięć lokalizacji w stolicy, osiem ma w centrach handlowych, od których zresztą zaczęła, a jedną – najnowszą, przy Nowym Świecie. To oczywiście tylko wybrane przykłady z wielu podobnych.

Znane ulice handlowe, jak chociażby Marszałkowska czy al. Jerozolimskie w Warszawie, zawsze były języczkiem uwagi międzynarodowych sieci, ale nowe lokalizacje znanych marek w takich miejscach nie są jednak w Polsce zjawiskiem masowym. Powiedziałbym raczej, że to jaskółki, które wiosny nie czynią. Prognozy analityków, dotyczące wzrostu zainteresowania najemców takimi lokalizacjami, wynikają z przewidywanego w tym roku spadku podaży nowoczesnej powierzchni w centrach handlowych.

Od czasu do czasu wracają dyskusje o wyższości centrów handlowych nad głównymi ulicami handlowymi lub odwrotnie. Nie widzę w tym większego sensu. Ulica handlowa w polskim mieście nigdy nie będzie miała tak dobrego tenant mix jak galeria – chociażby dlatego, że galeria ma jedno centrum decyzyjne, które już na wstępnym etapie projektu opracowuje strategię rozkładu branż i doboru najemców, dostosowując ją do sytuacji na lokalnym rynku i preferencji konsumentów. Przy ulicach handlowych to niemożliwe m.in. z powodu rozproszonej struktury własności. Dobór najemców jest tu często dziełem przypadku. Oczywiście mamy przykłady ulic dobrze zarządzanych, jak Nowy Świat czy Krakowskie Przedmieście w Warszawie, ale są i antyprzykłady, do których zaliczam zakopiańskie Krupówki i Piotrkowską w Łodzi.

Nie umniejszając znaczenia głównych ulic handlowych, nawet tych najbardziej prestiżowych, w polskich miastach, żadna z nich nie stanie się nawet w mikroskali drugą Piątą Aleją, New Bond Street, czy Polami Elizejskimi. To po prostu zupełnie inne realia.

R E K L A M A

XII FORUM HANDLU DETALICZNEGO BESTSHOP 2011

14 kwietnia 2011, Hotel Hilton, Warszawa

Nasza konferencja to najważniejsze spotkanie profesjonalistów służące wymianie opinii i poglądów na temat rynku sieci handlu deatlicznego. Tematem kwietniowej konferencji będą procesy konsolidacyjne zachodzące na polskim rynku handlowym.

Zapraszamy do udziału !