Rośnie popyt na powierzchnie handlowe

Barbara Czechmeszyńska-Skowron, ECC Property Management

Barbara Czechmeszyńska-Skowron, ECC Property Management

Śledząc na bieżąco najnowsze raporty firm doradczych i analitycznych jak Jones Lang LaSalle, Cushman & Wakefirld, CB Rechard Ellies czy DTZ, dostrzegam znaczącą poprawę na rynku centrów handlowych, który potrzebuje zwiększenia powierzchni najmu. Największe zapotrzebowanie jest na lokale wielkowymiarowe – o te najtrudniej, zwłaszcza w dużych miastach. Jest to pozytywny sygnał dla deweloperów, którzy już teraz, po wstrzymaniu wielu inwestycji w kryzysowych latach 2008-2009 – wreszcie się ożywili.

Poprawa sytuacji jest widoczna również w nastawieniu banków – w znacznym stopniu odblokowały one procedury finansowania nowych inwestycji handlowych i bardziej przychylnym okiem patrzą na projekty deweloperów. Ale wzrosła również szansa na sukces tych projektów, zwłaszcza w aspekcie komercjalizacji. Największe sieci handlowe co chwilę publikują swoje strategie rozwoju, które zakładają otwarcie kilkunastu, czasem nawet kilkudziesięciu sklepów w ciągu najbliższych lat. Do współpracy zachęcają również franczyzobiorców. Potrzebne są zatem nowe powierzchnie handlowe, w postaci galerii, centrów, parków handlowych.

Bardzo optymistycznym sygnałem jest również zwiększone zainteresowanie naszymi obiektami handlowymi ze strony zagranicznych funduszy i grup inwestycyjnych. Dowodzi tego kilka transakcji, jakie miały miejsce w ostatnich miesiącach. Takie zawarł chociażby Rank Progress.

Międzynarodowi analitycy – w przeciwieństwie do mniej pewnych rynków europejskich (np. Portugalia, Grecja, Hiszpania) – postrzegają Polskę jako interesujący rynek, inwestowanie w którym nie powinno nieść ze sobą nieprzewidywalnego ryzyka finansowego.
 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016