CH Magnolia Park we Wrocławiu

Jeszcze do połowy lat 90. nowoczesne obiekty handlowe powstawały tylko w stolicy regionu. Wrocław monopolizował rynek dzięki sile nabywczej i chłonności rynku. Mniejsze miasta nie były atrakcyjne dla deweloperów. To zmieniło się w połowie poprzedniej dekady, kiedy nasycenie handlem w największych miastach w Polsce było stosunkowo wysokie. Wówczas inwestorzy łaskawszym okiem zaczęli spoglądać na mniejsze rynki.

Miasta Dolnego Śląska przyciągały uwagę deweloperów, gdyż na tle miejscowości z innych regionów charakteryzowały się relatywnie wyższą siłą nabywczą. W Legnicy zbudowano Galerię Piastów, a w Zgorzelcu Galerię Słowiańską. W innych miastach wciąż rozwijał się format hipermarketów wraz z małymi galeriami, które z czasem rozbudowywano (Jelenia Góra, Wałbrzych).

Kryzys finansowy z lat 2008-2009 zweryfikował plany deweloperów oraz sieci handlowych i spowolnił ich ekspansję na Dolnym Śląsku. Obiekty, których budowę wówczas rozpoczęto, charakteryzują się dziś wysokimi wskaźnikami powierzchni niewynajętej. Wyjątkiem może być tu Cuprum Arena w Lubinie, która charakteryzuje się niskim współczynnikiem pustostanów i która w świadomości mieszkańców stała się regionalnym centrum i ważną destynacją handlową, szczególnie w kategorii odzieży i obuwia.

Obecnie największym współczynnikiem powierzchni handlowej w stosunku do liczby mieszkańców może pochwalić się Zgorzelec (ponad 800 metrów kwadratowych na 1000 mieszkańców). Kolejne miejsca zajmują Legnica, Lubin i Wałbrzych. Wrocław jest piąty, a po nim są jeszcze Kłodzko, Jelenia Góra, Głogów i Świdnica.

Realizowane są obecnie cztery projekty na Dolnym Śląsku o łącznej powierzchni 61,3 tysięcy metrów kwadratowych. Są to Magnolia Park we Wrocławiu, która jest rozbudowywana, galeria handlowa powstająca w budynku Sky Tower, Galeria Świdnicka oraz Galeria Centrum w Jeleniej Górze. Deweloperzy planują budowę kolejnych obiektów w województwie, jednakże teraz skupią się już raczej na rynkach do tej pory nienasyconych lub na rozbudowach istniejących już, dobrze funkcjonujących obiektów. Wyjątkiem może być Wrocław, który dzięki swej wielkości i sile nabywczej wciąż jest potencjalnym miejscem dla budowy nowych centrów handlowych.

Pod względem jakości istniejących centrów handlowych można wyróżnić obiekty, w których dominującą rolę stanowi część hipermarketowa oraz te, w których to galeria generuje największą liczbę klientów. Wiodąca rola hipermarketu jest domeną obiektów starszych, oddanych do użytku przed 2005 roku, natomiast w okresie późniejszym powstawały zazwyczaj budynki ze znaczną powierzchnią przeznaczoną dla małych sklepów.

Sytuacja na rynku centrów handlowych we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku będzie omawiana podczas panelu tematycznego na konferekcji Shopping Center Forum & Trade Fair. Program imprezy na stronie: www.shoppingcenter.pl