DTZ: rynek powierzchni handlowych notuje wzrost

Wzrosła również wartość wolumenu transakcji inwestycyjnych w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku – wskazuje raport Property Times Poland Q2 2011 przygotowany przez firmę DTZ.

Podaż nowoczesnej powierzchni handlowej (definiowanej jako powierzchnie znajdujące się w obiektach handlowych powstałych po 1990 roku i liczących powyżej 5 tysięcy metrów kwadratowych) osiągnęła poziom 10,5 miliona metrów kwadratowych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku powstały obiekty o łącznej powierzchni 290 tysięcy metrów kwadratowych. Sektor ten notuje wzrosty zarówno w przypadku podaży, jak i popytu na nowe powierzchnie.

– Ważnym trendem, który obserwujemy w ciągu ostatnich kilku miesięcy, jest wzrost zainteresowania deweloperów i właścicieli centrów handlowych procesami rozbudowy oraz repozycjonowania starszych obiektów handlowych w celu podniesienia ich wartości oraz zwiększenia przepływów pieniężnych przez nie generowanych – mówi Anna Staniszewska, dyrektor Zespołu Doradztwa i Analiz Rynkowych DTZ.

DTZ szacuje, że w całym 2011 roku do użytku zostanie oddanych ponad 500 tysięcy metrów kwadratowych (GLA) powierzchni handlowych. Największe projekty, które powstaną do końca tego roku to Millenium Hall w Rzeszowie i Kaskada w Szczecinie. W trakcie realizacji znajdują się duże inwestycje, których ukończenie planowane jest po 2011 roku. Zaliczają się do nich Galeria Katowicka, Alfa Grudziądz czy Galeria Olimpia w Bełchatowie. Zauważalny jest trend prowadzenia inwestycji na terenie mniejszych miast. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku ponad 50 proc. oddanej do użytku powierzchni znajduje się w miastach, których liczba mieszkańców nie przekracza 200 tysięcy (np. Leszno, Nowy Sącz, Ostróda czy Słupsk).
 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016