Górny Śląsk atrakcyjny dla deweloperów

Karina Kreja

Karina Kreja

Pod względem wielkości aglomeracja śląska może być przyrównywana do warszawskiej. Dane Unii Metropolii Polskiej mówią, że ma 2,8 miliona mieszkańców. Układ przestrzenny konurbacji śląskiej, z wieloma równorzędnymi ośrodkami miejskimi oraz dużą i stosunkowo równomierną gęstością zaludnienia, bardzo sprzyja rozwojowi nowoczesnego handlu.

Siła nabywcza w Katowicach i Gliwicach jest porównywalna z siłą nabywczą mieszkańców Warszawy. To są dwa najsilniejsze ośrodki aglomeracji, polaryzujące układ handlu w regionie. Pod względem atrakcyjności handlowej zdecydowanie najmocniejszy, bo centralny, jest pas osadniczy pomiędzy drogą średnicową i autostradą (leżą tam m.in. Katowice, Chorzów, Ruda Śląska, Zabrze i Gliwice). To rejon stosunkowo jednolicie rozwinięty i silnie przekształcony, na którym liczne miasta są oddzielone dużą ilością terenów przemysłowych i poprzemysłowych, stanowiących atrakcyjne działki dla komercyjnej działalności deweloperskiej. Poza tym obszarem najważniejsze z punktu widzenia handlu miasta aglomeracji to Bytom oraz Dąbrowa Górnicza. Wszystkie one tworzą jeden organizm miejski.

W aglomeracji śląskiej są obszary już intensywnie rozwinięte pod względem nowoczesnej oferty handlowej. Mocno rozwija się centrum Katowic. Stało się tak dzięki trwającej realizacji projektu dworca i Galerii Katowickiej budowanej przez firmę Neinver. Miasto w ścisłym administracyjnym centrum mocno nasyci się powierzchnią handlową. Ale na przykład drugi biegun aglomeracji – Gliwice – cały czas ma ogromny potencjał, który planują wykorzystać deweloperzy dwóch powstających projektów: Europy Centralnej i Focus Malla. Znaczne możliwości inwestycyjne nadal istnieją na obrzeżach aglomeracji, w kilku miastach – satelitach. Na przykład w Tarnowskich Górach, mieście z 60 tysiącami mieszkańców, są tylko dwa hipermarkety z galeriami usługowymi. Aż się prosi o wybudowanie tam centrum średniej wielkości. Oferta handlowa w Tychach jest równie przestarzała. Widoczne jest nasycenie rynku centrami z dużymi hipermarketami przy jednoczesnym słabym rozwinięciu oferty centrów mniejszych, typu sąsiedzkiego.

Karina Kreja, Associate Director w dziale badań rynku i doradztwa w firmie CB Richard Ellis, wygłosi wprowadzenie do panelu dyskusyjnego o rynku centrów handlowych na Górnym Śląsku podczas targów Shopping Center Forum & Trade Fair 2011 w dniach 8-9 września. Program forum znajduje się na stronie www.shoppingcenter.pl/Program.aspx

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016