Jakub Matuszkiewicz

Asortyment aptek w centrach handlowych jest nieco inny niż w pozostałych lokalizacjach. Sprzedaż aptekach zlokalizowanych w galeriach opiera się głównie na lekach bez recepty, suplementach diety oraz dermokosmetykach. Klienci rzadziej decydują się na zakup leków sprzedawanych na receptę.

Z naszych obserwacji wynika, że najlepiej radzą sobie apteki zlokalizowane w najbardziej popularnych i często odwiedzanych centrach handlowych. Istotnym czynnikiem mającym wpływ na liczbę klientów odwiedzających dany sklep jest rodzaj marketu spożywczego, jaki znajduje się w danym centrum. Duże markety typu Auchan, Carrefour czy dyskontowa Biedronka przyciągają wielu klientów, którzy przy okazji dokonują zakupów w sąsiadujących z nimi aptekach. Takie Apteki odwiedzają liczni klienci o zróżnicowanym profilu. Są to zarówno klienci starsi, mniej zamożni, jak i osoby z większymi możliwościami finansowymi. Dobrze zarządzane placówki dostosowują asortyment i politykę cenową do ich potrzeb.

Trochę inaczej wygląda sytuacja w bardziej ekskluzywnych centrach handlowych, gdzie znajdują się droższe butiki oraz duże delikatesy typu Alma czy Piotr i Paweł. Te miejsca przyciągają mniejszą liczbę klientów. Ale są to klienci bardziej zamożni. Placówki apteczne z taką lokalizacją maja z reguły węższy, bardziej wyspecjalizowany asortyment – oferują na przykład dermokosmetyki droższych marek. Mogą sobie pozwolić na wyższą marżę.

Warto jeszcze powiedzieć, jak wpłynie na apteki wprowadzenie sztywnych cen na leki refundowane, które ma wejść w życie 1 stycznia 2012 roku. Ustawa zlikwiduje konkurencję cenową między aptekami, a co za tym idzie, usunie zjawisko tak zwanej turystyki lekowej. Można przypuszczać, że wpływ nowego prawa na apteki funkcjonujące w centrach handlowych będzie jednak  mniejszy niż w przypadku innych lokalizacji. Przepis dotyczy bowiem leków sprzedawanych na receptę, które nie stanowią podstawy działalności dla aptek w centrach handlowych. Zmiana prawa może jednak spowodować, że klient, który nie będzie musiał już szukać najtańszej oferty na rynku, zrealizuje swoją receptę właśnie przy okazji cotygodniowych zakupów w centrum handlowym. 

R E K L A M A 

XIII SHOPPING CENTER FORUM & TRADE FAIR 2011

8-9 września 2011, Hotel Hilton, Warszawa

Nasza konferencja to najważniejsze spotkanie profesjonalistów służące wymianie opinii i poglądów na temat rynku centrów handlowych. Edycja wrześniowa została wzbogacona o Targi Nieruchomości i Inwestycji Handlowych. Weźmie w nich udział około 40 wystawców: deweloperów, inwestorów, firm doradczych i usługowych.

Swój udział zgłosiło już ponad 550 osób reprezentujących 250 firm.

Zapraszamy do udziału!