Adaptowanie zabytków na galerie przynosi korzyść

Michał Obarzanowski

Michał Obarzanowski

Kupując obiekt wpisany do rejestru budynków zabytkowych lub usytuowany w obszarze zabytkowym, trzeba być przygotowanym na trudne i często długotrwałe negocjacje z konserwatorem zabytków. Od jego indywidualnej oceny zależy zakres prac przy inwestycji. To właśnie zazwyczaj odstrasza zagranicznych inwestorów od zakupu takich budynków w Polsce.

Konieczne prace archeologiczne, które trzeba przeprowadzić przy tego rodzaju inwestycji, uniemożliwiają precyzyjne oszacowanie czasu, w jakim zaadaptujemy obiekt do celów handlowych. Zdarza się, że prace zostają wstrzymane na kilka miesięcy, do czasu zinwentaryzowania przez archeologów wszystkich znalezisk. Istnieje też problem strukturalnego niedopasowania projektu do funkcji, jaką chcemy mu nadać. Często nie da się zaadaptować małych pomieszczeń na lokale handlowe, a małe okna i grube ściany utrudniają aranżację przestrzeni.

To są trudności. A co otrzymuje się w zamian? Zabytkowe budynki po adaptacji stają się zwykle architektonicznymi perełkami. Tego rodzaju galerii handlowych nie da się później nigdzie skopiować, tak bardzo wyróżniają się, że najczęściej stają się wizytówkami swoich miast. Dobrym przykładem są Manufaktura w Łodzi, Stara Papiernia w Konstancinie i wierzymy, że podobnie będzie z Aresztem w Piotrkowie, którego inwestorem jest firm G2O. Jeśli inwestycja powstaje w sercu starego miasta, jak właśnie Areszt, to przewaga rynkowa jest tym większa. Jest pewność, iż jesteśmy częścią miejsca, które zawsze będzie modne, a i ryzyko, że konkurencja postawi swój obiekt obok naszego spada praktycznie do zera. Znalezienie odpowiednio dużego, eksponowanego terenu lub obiektu, z dogodnym dojazdem i możliwością aranżacji parkingu w tkance miejskiej ukształtowanej jeszcze w czasach średniowiecza jest bowiem wyjątkowo trudne.
 

R E K L A M A 

XIII SHOPPING CENTER FORUM & TRADE FAIR 2011

8-9 września 2011, Hotel Hilton, Warszawa

Nasza konferencja to najważniejsze spotkanie profesjonalistów służące wymianie opinii i poglądów na temat rynku centrów handlowych. Edycja wrześniowa została wzbogacona o Targi Nieruchomości i Inwestycji Handlowych. Weźmie w nich udział około 40 wystawców: deweloperów, inwestorów, firm doradczych i usługowych.

Swój udział zgłosiło już ponad 550 osób reprezentujących 250 firm.

Zapraszamy do udziału!

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016