Retail w Polsce ma duży potencjał wzrostu

Dobry wynik ogólny sektora handlowego w połączeniu ze słabnącym złotym zachęcają zarówno nowych najemców do wchodzenia na ten rynek, jak i inwestorów, którzy szukają nowych możliwości.
Po 2009, który był rokiem rekordowej podaży powierzchni GLA wynoszącym 830 tys. metrów kwadratowych, wyniki spadły. W 2010 roku oddano 360 tys. metrów kwadratowych GLA. – Około 550 tysięcy metrów kwadratowych GLA spodziewane jest w 2011 roku, z czego 250 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni już zostało oddanych – piszą eksperci z CBRE.

W ciągu ostatnich 18 miesięcy na rynku pojawiały się głownie małe i średniej wielkości projekty. Jedynie trzy nowe zrealizowane obiekty miały powierzchnię powyżej 40 tys. metrów kwadratowych. Były to: Galeria Victoria w Wałbrzychu, Gemini Park w Tarnowie i Galeria Słoneczna w Radomiu. Duże miasta nadal dominują jeśli chodzi o podaż powierzchni, ale stosunek ten się zmienia – wynika z raportu CBRE.

Na koniec pierwszego półroczu 2011 roku w Polsce funkcjonowało 370 centrów handlowych o łącznej powierzchni 8,5 ml metrów kwadratowych. 24 były centrami o specjalistycznym formacie – 18 parków handlowych i sześć centrów outletowych. Stanowi to około 10 procent całkowitej powierzchni GLA. Z nasyceniem powierzchnią w wysokości 225 metrów kwadratowych na mieszkańca polska sieć obiektów handlowych pozostaje niedokończona. Stwarza to potencjał do dalszego wzrostu – wynika z raportu CBRE.

Raport CBRE „Retail In Poland” został opublikowany podczas konferencji Shopping Center Forum & Trade Fair w dnia 8-9 września. Przedstawia on sytuację na polskim rynku retailowym na podstawie danych zgromadzonych w pierwszym półroczu 2011 roku.
 

Reklama

Galeria Jurajska