Rośnie popularność parków handlowych w Polsce

Katarzyna Michnikowska

Katarzyna Michnikowska

Do największych ukończonych obiektów należały Morski Park Handlowy w Gdańsku i Centrum Handlowe Pod Wiatrakami w Słupsku. Stabilny rozwój kontynuowały również wolnostojące sklepy z artykułami budowlanymi. W pierwszej połowie 2011 r. nowe sklepy otworzyły między innymi Leroy Merlin w Gliwicach, OBI w Suwałkach i Castorama w Krakowie. W budowie pozostaje blisko 80 tysięcy mkw. powierzchni na potrzeby wielkopowierzchniowych sklepów niespożywczych, w tym Futura Park Modlniczka koło Krakowa i Family Point w Lublinie. Największy deweloper w sektorze parków handlowych – Ikea, czasowo wstrzymał swoje plany rozwoju, w tym budowę projektu miasteczka handlowego Bulwary Poznańskie. Mimo to w planach innych deweloperów na 2013 r. pozostaje ponad 120 tysięcy mkw. powierzchni tego typu.

Wśród najemców w sektorze parków handlowych przeważają sieci handlowe z sektorów: artykuły budowlane, RTV AGD, meble, sprzęt sportowy i wyposażenie wnętrz. Do najaktywniejszych podmiotów należą: Obi, Castorama, Leroy Merlin, Media Expert, Decathlon oraz BRW, Agata Meble i Jysk, otwierający swoje sklepy również w miastach średniej wielkości i małych.
Chociaż parki handlowe w Polsce nie cieszą się popularnością wśród sieci odzieżowych, to istnieją najemcy z tego sektora, którzy z sukcesem prowadzą w nich swoje sklepy (np. TK Maxx w parku handlowym Batory w Bydgoszczy). Ekspansję na rynku polskim zapowiada również sieć sklepów z zabawkami Toys „R” Us, tradycyjnie otwierająca swoje sklepy w parkach handlowych.

Czynsze w parkach handlowych w czerwcu 2011 r. kształtowały się na poziomie 6,5-8 euro/mkw./miesiąc dla dużych powierzchni i 9-13 euro/mkw./miesiąc dla powierzchni średnich. W przypadku parków handlowych poziom zachęt w pakietach najmu jest niższy niż w centrach handlowych, co wynika ze specyfiki tych obiektów – prosta konstrukcja, stosunkowo niskie koszty budowy, podstawowy standard wykończenia.

 

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016