Sieci coraz aktywniejsze na rynkach międzynarodowych

Centrum będzie miało 67 tys. metrów kwadratowych

Centrum będzie miało 67 tys. metrów kwadratowych

Chociaż głównym kierunkiem ekspansji w tym roku były najlepsze lokalizacje, część inwestorów i operatorów handlowych, bardziej skłonnych do ryzyka, zdecydowała się na rozszerzenie obszaru swojej działalności o rynki rozwijające się, jak również o mniejsze miasta na rynkach dojrzałych. W każdym przypadku najbardziej atrakcyjne nieruchomości to jednak nadal dobrze skonfigurowane obiekty w najlepszych lokalizacjach – podaje nowy raport firmy Cushman & Wakefield, What’s in store for European retail 2012?, czyli Sytuacja na europejskim rynku handlowym w 2012 roku.

Uwaga inwestorów skupia się przede wszystkim na największych miastach, głównych ulicach i najlepszych centrach handlowych. Wynika to z ostrożności inwestorów. Dążą oni do ograniczenia kosztów przy jednoczesnej maksymalizacji wartości posiadanych portfeli sklepów.

– Na polskim rynku handlowym obserwujemy dalszy rozwój głównych krajowych i międzynarodowych najemców wielkopowierzchniowych. Mniejsi najemcy ostrożnie podejmują decyzje o ekspansji, koncentrując się na najlepszych obiektach, gwarantujących wysoką odwiedzalność i stabilność przyszłych obrotów. Sieci handlowe mają obecnie duże możliwości wyboru lokalizacji i negocjacji w zakresie stawek czynszowych i innych warunków najmu. Jednak wraz ze spadkiem rocznej podaży zmniejszająca się dostępność powierzchni może powodować ograniczenia w ekspansji, szczególnie dla najemców wielkopowierzchniowych. Dotyczyć to będzie przede wszystkim największych aglomeracji, gdzie już dziś trudno znaleźć lokale powyżej 1.000 mkw. w dobrych obiektach handlowych – powiedziała Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Wycen i Doradztwa firmy Cushman & Wakefield.
 

Reklama

Galeria Jurajska