Renowacja i przebudowa centrów handlowych w ofercie DTZ

Grzegorz Dudziak

Grzegorz Dudziak

DTZ szacuje, że tylko we Francji i w Niemczech ponad połowa funkcjonujących centrów handlowych, o łącznej powierzchni ponad 12 milionów metrów kwadratowych, będzie musiała przejść procesy renowacji. Coraz więcej obiektów starzeje się również w Polsce. – Naszym zdaniem centrum handlowe musi przejść przez proces renowacji lub przebudowy po około 10 – 15 latach funkcjonowania. Nie jest to jednak regułą i zależy od sytuacji, w której znajduje się dane centrum – mówi Grzegorz Dudziak, Strategic Head of Property Management CEE & Retail Redevelopment CEMEA w DTZ.

–  Refurbishment to renowacja obiektu, która zapewnia zgodność specyfikacji technicznych z aktualnymi standardami w zakresie bezpieczeństwa, instalacji elektrycznych, schodów ruchomych, wind itp. – mówi Grzegorz Dudziak. – Proces może wymagać zmiany konfiguracji powierzchni i renegocjacji umów z dotychczasowymi najemcami. Często zwiazany jest także z generalnym odświeżeniem obiektu. Celem renowacji jest utrzymanie najemców centrum handlowego oraz utrzymanie pozycji rynkowej obiektu – dodaje Dudziak.

Redevelopment, czyli przebudowa, jest procesem o większym oddziaływaniu niż renowacja. Celem jest tu zmiana pozycji centrum na rynku poprzez zwiększenie jego zasięgu. – Niejednokrotnie proces ten obejmuje generalny remont całego obiektu, niekiedy wraz z dobudową dodatkowej powierzchni. Przebudowa to znacznie poważniejsza inwestycja niż renowacja. Może ona doprowadzić do zakłócenia działalności najemców w centrum, uniemożliwiając im niekiedy prowadzenie działalności podczas robót budowlanych. Sprawą bardzo ważną jest więc przeprowadzenie pogłębionej analizy i odpowiednie zaplanowanie całego procesu i uzgodnienie go własnie z najemcami – tłumaczy Grzegorz Dudziak.

Jak  opisują eksperci z DTZ, głównymi obszarami, podlegającymi rewizji podczas procesów renowacji i przebudowy są: architektura i kwestie planistyczne, aranżacje powierzchni, instalacje mechaniczne i elektryczne, inżynieria środowiskowa, zarządzanie kosztami i wycena, zarządzanie projektem, koordynacja najemców i dedykowana strategia marketingowa.

Źródło: DTZ

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016